Jídlo Návod

Není nad doma vyrobenou sušenou zeleninu

„Polévka je grunt a kdo jí nejí, tak je špunt“. Kdo z nás jako dítě toto rčení neslyšel od babičky nebo maminky? Asi na tom něco bude, neboť nás, v tomto sychravém počasí talíř dobré polévky zahřeje lépe, než cokoli jiného. Navíc, pokud jste nachlazení, pomůže i jako „domácí lék“. A to vše, protože základem každého silného vývaru je nejen maso, ale také zelenina.

Dnes není problém sehnat čerstvou zeleninu po celý rok. Ale pokud ji chcete mít stále po ruce a nebát se, že se vám po nějaké době v lednici zkazí, můžete si ji sami doma třeba nasušit.

Možnosti sušení

  1. Na vzduchu – tato metoda je v našich podmínkách nejsložitější. Zelenina je poměrně tuhá a není jednoduché ji na vzduchu řádně usušit.
  2. V troubě – ideální je elektrická. Zeleninu pokrájíme na slabé plátky či nastrouháme a rozložíme na plech (lze jej předem vyložit pečícím papírem). Sušíme pomalu a hlídáme, abychom ji nespálili.
  3. V elektrické sušičce – tato metoda je nejjednodušší a v dnešní době nejpoužívanější. Sušičky jsou již úsporné a k sušení potravin šetrné. Výhodou jsou časovače, díky kterým si nastavíte čas sušení a nemusíte se o nic starat.

Sušit můžeme téměř cokoliv. Nejvhodnější a nejvděčnější je však kořenová a cibulová zelenina. Zelenina by měla být čerstvá a křehká. Před sušením ji očistíme, oloupeme a nastrouháme nebo nakrájíme na drobné kousky. Před sušením ji můžeme blanšírovat (očištěnou zeleninu krátce spaříme a poté prudce ochladíme), ale není to nutné. Po usušení by zelenina měla být pevná a tvrdá až drobivá.

Polévková směs

Mrkev – obsahuje velké množství betakarotenu, který je pro nás důležitý především v létě. Díky němu se naše pokožka lépe vyrovnává s negativními účinky slunečního záření. Vysoký obsah vitamínu A má dobrý vliv na náš zrak, jeho nedostatek by mohl vést až k šerosleposti. Vařená mrkev je vhodná při jaterní dietě, ale i u pacientů s močovými kameny. Též ji lze použít jako vhodný přírodní prostředek pro znovunavrácení střevní mikroflóry po léčbě antibiotiky

Celer – snižuje hladinu cholesterolu a krevní tak, ulevuje od zácpy, snižuje riziko rakoviny žaludku, zlepšuje funkci ledvin, pomáhá při hubnutí a detoxikuje organismus. Také zklidňuje nervový systém a reguluje hladinu hormonů v těle.

Petržel nebo také pastiňák – snižuje krevní tlak, čistí trávicí trakt a tím zlepšuje trávení, je užitečná při léčbě ledvin, ledvinových kamenů.

Pórek – má v sobě aromatické látky s obsahem síry a právě tyto látky jsou léčivé, vyhání z těla bakterie a plísně, působí proti nadměrnému zahušťování krve a tím předchází tvorbě křečových žil, stabilizují krevní cukr, pomáhají snižovat hladinu cholesterolu.

Cibule – je považována za královnu kuchyně, ničí bakterie, povzbuzuje chuť k jídlu, uplatňuje se při léčbě kašle, rýmy a chřipky. Cibulová šťáva pomáhá zmírnit potíže po bodnutí hmyzem, zvyšuje vylučování trávicích šťáv, podporuje činnost žaludku, střev, jater i žlučníku.

Česnek – v lidovém léčitelství se používá jako antibiotikum. Je účinný při léčbě rýmy a nachlazení, působí proti nadýmání, ničí parazity žijící ve střevech a podporuje látkovou výměnu.

Kadeřavá petržel – pomáhá léčit ledviny, močové cesty i močový měchýř, působí na rozšiřování cév, povzbuzuje chuť k jídlu, čistí dech, má pozitivní vliv na čištění pleti.

Libeček – aromatické koření, které má nezanedbatelný vliv na naše zdraví, působí močopudně, proto je vhodný při léčbě močových cest a ledvin. Dokáže potlačit nadýmání, má vliv na vylučování trávicích šťáv a tím podporuje trávení, čistí organismus a díky tomu se naše tělo může zbavit toxických látek.

Každý z těchto druhů zeleniny má jiný obsah vody a proto je doba sušení rozdílná. Je tedy lepší sušit každý druh zvlášť. Po usušení vše smícháme dohromady a vznikne nám skvělá a voňavá směs domácí zeleniny.
Aby nám směs vydržela v dobré kondici po celou dobu, než ji zpracujeme, je důležité ji správně uchovávat. Hlavní je, aby se k ní nedostala vlhkost z okolního prostředí a také různí škůdci. Pro uskladňování je tedy dobré používat dobře těsnící nádoby a zamezit přímému přístupu světla, jinak zelenina ztratí svoji přirozenou barvu.

Zanechte komentář

loading...