Návod Prevence

Vyvarujte se civilizačním chorobám

Už jste někdy tento pojem slyšeli, ale říkáte si, že vás se to netýká. Omyl je však pravdou. Tyto choroby souvisí s životním stylem, především ve velkých průmyslových městech. Jejich příčinou nejčastěji bývá rozvoj průmyslu, který asi neovlivníme. Druhým hlediskem je náš životní styl, který částečně ovlivnit můžeme a tím snížíme riziko výskytu těchto nemocí.

Mezi nejčastější civilizační choroby patří

  • cukrovka
  • srdeční a cévní choroby
  • obezita
  • rakovina
  • zánětlivá revmatická onemocnění
  • deprese
  • chronický únavový syndrom
  • předčasné porody či potraty

Další často se vyskytující: různé druhy alergií, astma, předčasné stárnutí, AIDS, zánětlivá onemocnění kloubů, vrozené vývojové vady.

Rizikové faktory civilizačních chorob

Mezi ovlivnitelné faktory patří především stravovací návyky a způsob našeho života.

Nevhodná strava jsou především jídla:

  • tučná
  • přeslazená
  • přepálená
  • přesolená
  • s velkým obsahem živočišných tuků

Nevhodný způsob stravování:

  • nepravidelná strava
  • příliš velké porce

Faktory s negativním vlivem na naše zdraví:

  • nedostatek pohybu
  • nedostatek odpočinku
  • rychlé pracovní tempo
  • nadměrná konzumace alkoholu a cigaret
  • stres

Většina z nás se domnívá, že postačí z jídelníčku vyřadit nezdravé potraviny. Je však potřeba do něj zařadit potraviny s velkým přínosem pro naše tělo.  Tady jsou ty, které by v našem jídelníčku rozhodně chybět neměly:

Mléko je jedním ze zdrojů vápníku a zároveň pomáhá odbourávat tuky.

Vejce jsou bohaté na bílkoviny, cholin a antioxidanty, jež pomáhají v boji proti rakovině.

Avokádo obsahuje velké množství živin, které pomáhají snižovat onemocnění srdce a cév a usnadňují vstřebávání beta – karotenu.

Olivový olej je velkým zdrojem antioxidantů. Nejlepší je používat extra panenský, ten je vhodný i pro teplou kuchyni.

Ořechy jsou v přiměřeném množství dobrým zdrojem nenasycených mastných kyselin („elixír“ zdraví). Pomáhají při snižování špatného cholesterolu a díky tomu snižují rizika vzniku infarktu či mozkové mrtvice. Kromě jiného obsahují bílkoviny, antioxidanty, vitamíny a minerální látky.

Tučné ryby (losos, makrela, sardinky, pstruh) jsou bohaté na vitamíny (především A a D), minerální látky a omega – 3 mastné kyseliny (pomáhají snižovat riziko vzniku aterosklerózy, infarktu, mozkové mrtvice, demence nebo rakoviny prostaty.

Červená řepa, především pití řepné šťávy, zlepšuje výkon při cvičení, snižuje hladinu cholesterolu a krevní tlak, pozitivně působí na játra a srdce.

Listová zelenina (špenát, kapusta) je zdrojem železa, vápníku, draslíku a vitamínu C.

Ovesné vločky obsahují velké množství železa, vápníku a vitamínu B. Zbavují tělo toxických látek. Jsou výborným zdrojem energie.

Luštěniny (především fazole) a jejich klíčky obsahují rozpustnou vlákninu, která pomáhá snižovat cholesterol, stabilizuje cukr a především zlepšuje zažívání.

Zanechte komentář