Jídlo

Správně šlapající tělo? Draslík je vaše odpověď!

Draslík je jedním z nejdůležitějších elektrolytů v těle. Je nezbytný pro zdravou funkci všech tělesných buněk, tkání a orgánů. Také pomáhá řídit množství vody v těle a pomáhá krvi udržet hladinu zdravého pH, proto je tak důležité, aby když člověk vyloučí elektrolyty skrze pot, obdržel zdroj těchto, a i jiných důležitých minerálů chlorid, vápník, fosfor, hořčík, a sodík. Tyto minerály se musí extra dodat tělu během nebo po náročné fyzické aktivitě.

Draslík je stejně tak důležitý i pro mnoho jiných tělesných funkcí, zejména pro svou schopnost pomoci příčně pruhované (kosterní) a hladké svalovině při stazích, stejně jako pro udržování pravidelného srdečního rytmu.

Symptomy nízké hladiny draslíku mohou zahrnovat vážné bolesti hlavy, slabost, křeče v nohách, dehydrataci, prudké bušení srdce, nevolnost, závratě kvůli nízkému krevnímu tlaku, a otok žláz a tkání.

Tento předůležitý minerál nabízí nesčetně přínosů pro naše zdraví. Může ho navíc i vážně ovlivnit, pokud trpíme jeho nedostatkem. Kvůli tomu ho musíme konzumovat dostatek v potravinách bohatých na draslík.

Proč potřebujeme draslík?

  1. Je důležitý pro správnou mozkovou funkci

Draslík zaujímá klíčovou roli v mozkové funkci. Díky němu se do mozku dostává více kyslíku, díky čemuž se stimuluje nervová aktivita a snižuje kognitivní funkce. Nedostatek draslíku může vést k vážným zdravotním obtížím, včetně vysokého tlaku a dokonce mrtvice. Mnoho studií prokázalo, že draslík je esenciální pro řízení krevního tlaku a snížení rizika malé mozkové příhody. Draslík rovněž ovlivňuje vyšší mozkové funkce jako je učení a paměť. Některá vážná onemocnění jako epilepsie, byla v minulosti spojena s nedostatkem draslíku.

  1. Regulace stresových hormonů

Draslík je nezbytně nutný pro jedince, které zažívají přílišný stres a úzkost, protože pomáhá uvolňovat stres a zároveň reguluje stresové hormony v těle, mezi které patří například kortizol. Když je uvolněné nadbytečné množství kortizolu, může to vést k nárůstu na váze, náladovosti, zvýšené úzkostlivosti, spánkovým obtížím, vyčerpání, akné, svalovým bolestem atp.

  1. Prevence svalových křečí

Svalové křeče jsou častým výsledkem nedostatku draslíku v krvi. Tato obtíž je známá jako hypokalémie. Těmto otravným a mnohdy velice bolestivým křečím můžete jednoduše předejít konzumací potravin bohatých na draslík.

  1. Podpora kardiovaskulárního zdraví

Zajistěte, že se vám dostává dostatečného přísunu draslíku ve vašem jídelníčku, abyste snížili riziko mrtvice, stejně jako kardiovaskulárních onemocnění. Někteří experti věří, že draslík chrání srdce, díky své schopnosti snížit krevní tlak. Nicméně některé studie ukazují, že draslík může snížit riziko srdečních onemocnění nehledě na úroveň krevního tlaku.

  1. Udržování správné bilance tekutin

Tím, že budete přijímat dostatek draslíku každý den, vám pomůže udržet vaše tělesné tekutiny ve vyvážené bilanci. Konzumace rozličných biopotravin je nezbytná nejen pro příjem draslíku, ale i jiných nezbytných minerálů, na udržení vyrovnané hladiny elektrolytů ve vašem krevním oběhu. Pití dostatečného množství vody je též nezbytnou součástí tohoto procesu. Obecně by se mělo vypít nejméně osm sklenic vody denně, a měl by se hlídat příjem konzumovaného sodíku (stačí se vyhnout baleným, zpracovaným jídlům nebo fast foodu, které obsahují hodně soli).

  1. Zdravý metabolismus

Draslík je velká pomoc, pokud bojujete s pomalým metabolismem a snažíte se shodit na váze. Draslík pomáhá tělu rozbít a strávit potraviny tím, že pomáhá jiným minerálům dělat jejich práci. Jinak řečeno, díky draslíku mohou tyto minerály činit k čemu jsou stvořené. Draslík je tedy nezbytný člen týmu, bez kterého nic nemůže správně fungovat, a pomáhá tedy ve správně fungujícím metabolismu, což pomáhá spálit více kalorií.

Potraviny s největším obsahem draslíku

  1. Špenát

Existuje důvod, proč Pepek Námořník jedl taková kvanta špenátu. Špenát se stal synonymem k síle, díky této klasické pohádce, a plně si tuto reputaci zaslouží, protože je nabitý vitamíny a minerály, včetně draslíku. Nejen, že je špenát bohatý na draslík, je to také úžasný zdroj vitamínu A, B, C, E, a K, vápníku, hořčíku, folátů, manganu, železa, zinku, a mědi.

  1. Avokádo

Avokádo obsahuje dvakrát tolik draslíku, co banán.

  1. Batáty

Velká vařená batáta obsahuje 24 % doporučované denní dávky draslíku. Je mnohem bohatší na živiny než normální světlé brambory, a k velkému množství draslíku obsahuje ještě vitamín C, B6 a vysoké množství beta-karotenu.

  1. Losos

Divoký losos je napěchovaný důležitými živinami, včetně bílkovin, vitamínů a mnoho minerálů, včetně právě draslíku. Losos má spoustu omega-3 mastných kyselin, které pomáhají člověku mít pocit sytosti a zároveň udržují metabolismus na maximálním chodu.

  1. Vodní meloun

  2. Sušené meruňky

  3. Rajčata

  4. Červené fazole

  5. Kokosová voda

  6. Červená řepa

  7. Banány

Zdroj

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Podobné články

Back to top button