Jídlo Ostatní

Přestaňte používat těchto 5 bílých potravin a nahraďte je zdravější alternativou

Napsáno od Jana Novotná

Většina z nás konzumuje potraviny, které nelze označit za přínos pro naše zdraví a ačkoliv nám dodávají i živiny, existuje mnoho zdravějších alternativ. Představíme si 5 nejčastějších bílých potravin, které pravděpodobně používáte, ale procesem zpracování se ochudily o podstatné výživové složky.

Jedná se o seznam potravin uvedených níže:

  • bílá rýže
  • rafinovaná sůl
  • pasterizované kravské mléko
  • rafinovaný cukr
  • bílá mouka

Látky v těchto potravinách obsahují jen velmi málo živin, bílkovin a vitamínů. V praxi to znamená prostý fakt – pokud je budete konzumovat každý den, zvyšujete tím riziko hypertenze, diabetu a dalších běžných nemocí. Měli byste také vědět, že konzumenti bílé rýže 5 krát týdně, mají vyšší riziko, že se u nich rozvine diabetes. To je jen jeden příklad toho, jak nebezpečné a škodlivé produkty mohou být.

Přestaňte jíst tedy:

Pasterizované kravské mléko

Jedinou dobrou věcí pasterizace je, že by mohla poskytnout mléku delší trvanlivost, což zase neodpovídá nákladům.

Proces „pasterizace“ odstraní všechny dobré enzymy, vitamín A, C, B6 a B12. Můžeme také uvést, že proces je velmi špatný i z toho důvodu, že umožňuje přenos hormonů a antibiotik do mléka. Bohužel proces odrovná i řadu prospěšných bakterií v syrovém mléce (Lactobacillus acidophilus). Pasterizace ničí jód v syrovém mléce (až 20%) a způsobuje zácpu.

Rafinovaná rýže

rafinovanáBílé zpracování rýže rafinačním procesem odstraňuje z rýže vnější vrstvu a klíčky. Jediná věc, která tu z rýže zůstává je endosperm, který je složen hlavně ze škrobu. U lidí trpících cukrovkou může výrazně zvýšit hladinu glukózy v krvi, což je opět riziko.

Rafinovaná mouka

Věděli jste o tom, že bílá mouka je téměř čistý škrob? Ano, je to tak, bílá mouka obsahuje jen malé množství živin původního obilí, což je špatně. Další chemické ošetření vede k tvorbě zrn s názvem alloxan. Jedná se o sloučeninu, která je častou příčinou diabetu, vzniká na základě otáčení obrovského množství volných radikálů v beta buňkách pankreatu, jež ničí.

Rafinovaný cukr

Bílý cukr je ve své podstatě čistá chemická látka. Ve skutečnosti je tato látka extrahovaná z rostlinných zdrojů jako je cukrová třtina nebo řepa. Šťáva získaná tímto procesem zcela odstraní všechny vláknotvorné proteiny a 90% zdravých živin. Extrakční proces dále pokračuje tak, že je potřeba odstranit kapalinu obsahující cukr. Dělá se to tak, že se přidá oxid vápenatý, který vytváří v kombinaci s oxidem uhličitým urychlující substanci. I za cenu toho, že se tu ztratí plno vitamínů, tekutina alespoň prochází trubkami, kde se čistí. Ošetření cukru síranem vápenatým a bělení kyselinou sírovou zapříčiní, že se „cukr“ stává téměř bílým. Bílý cukr tak ani nemůže obsahovat bílkoviny, vitamíny, minerály, enzymy, stopové prvky a vlákninu, je pouze energií, nic víc!

Rafinovaná sůl

Tento typ soli je v podstatě chloridem sodným. Zvyšuje riziko některých kardiovaskulárních problémů. Měli byste také vědět, že rafinovaná sůl má svůj podíl škodlivých vedlejších účinků pro ty, kteří jí pravidelně konzumují. Stolní sůl obsahuje jód, který je pro zdraví nezbytný, ale nežádoucím zpracováním o něj přichází. Fluorid je další přísada, jež v nepřiměřené míře škodí. Pokud budete konzumovat příliš mnoho soli, můžete mít problémy s vysokým krevním tlakem.

O autorovi

Jana Novotná

3 komentáře

  • Píšete tady řadu polopravd a nepravd, což se mi nelíbí, momentálně o pasterizaci mléka, protože v nepasterizovaném mléku může být řada patogenů, které mohou nakazit člověka.

  • Nejím nic, co se tady zpopularizovalo po roce 1989. Zlatá klasická česká národní kuchyně bez jakýchkoliv výstřelku vegetariánství, veganství, žraní zrní, italské a americké kuchyně (mekáče a spol.) a já nevím čeho všeho ještě.

  • Do soli se jód přidává ve „výrobě“ (tj. čištění, drcení a balení) – nemůže tedy o něj dalším zpracováním přijít. Nepasterizované mléko bych si také raději odpustila. To co je na našem požívání mléka nevhodné je to, že živiny a stopové prvky naše tělo umí získat pouze ze zakysaných výrobků. Syrové mléko nestrávíme – projde tělem. Opravdu článek nanic…. Nejlépe je, získávat informace u výživových poradců – normálních nikoli doporučovatelů chemických náhražek, lékařů, případně rovnou v knihách pro lékaře. Internet opravdu není dobrý zdroj

Zanechte komentář

error: