Jídlo

Snídaně je základ! Jak by však správně měla vypadat?

Food
Profilový obrázek
Napsáno od Daniela

S rozvíjejícím se trendem rychlosti a konzumního způsobu života dochází k tomu, že nám naše planeta přestává stačit. Zahlcujeme ji odpadky a zapíráme důkazy o globálním oteplováním. I když se mnoho osob ohrazuje tím, že jedinec sám nic nezmůže, u koho jiného můžeme začít než u sebe.

To, že snídaně dává dobrý základ celému našemu dni a ráno nám dodá ztracenou energii je velmi známá pravda, kterou však jen málo z nás opravdu dodržuje. Důvodem je i to, že neví, jak by měla správná a zdravá snídaně vypadat. Připravte si dnes spolu s námi ideální snídani pro lidský organismus.

Ranní odměna!

Během dlouhé noci je váš organismus bez jídla a ráno je potřeba dodat mu ztracenou energii a zaktivovat ho do začátku nového dne. Opravdu nestačí vypít ráno kávu či čaj nebo dokonce snídani úplně vynechat. Ubližujete tím svému zdraví a správně pracujícímu metabolismu.

Zdravá snídaně

Snídaně by měla zastupovat přibližně 20% celkového energetického příjmu za den. Nedopřáváte-li si dopoledne svačinu, může to být i 30%. Ve snídani by neměli chybět celozrnné obiloviny (nejlépe vločky, kaši, pečivo atd.), bílkoviny (nemusí jít vždy o šunku, zvolit můžete i kefír, tvaroh, vejce, cizrnovou pomazánku apod.), kvalitní tuky (ořechy, avokádo či máslo), ovoce či zelenina a dostatek tekutin, jelikož tělo může být po noci dehydratované. Neznamená to však, že musíte jíst každý den celozrnné pečivo se šunkou a máslem. Ze zmíněného základu: celozrnné obiloviny, bílkoviny, kvalitní tuky a zelenina či ovoce můžete vykouzlit sladké i slané pokrmy. Připravte si například různé druhy kaší s oříškovými másly a ovocem, granolu, chléb s avokádem, zeleninovými pomazánkami, omeletu, míchaná vajíčka, palačinky a další.

Čemu se vyhnout?

Ze své snídaně byste měli vynechat nezdravé tučné potraviny. Když začnete den se zdravou snídaní, rádi si dopřejete zdravý oběd i večeři. Vyhnout byste se měli salámům, uzeninám, smaženým výrobkům, smetanovým tučným jogurtům, sladkému pečivu z bílé mouky, množství cukru a cereálií, které jsou svým složením nevhodné (bohaté na cukr či olej).

Snídaně podle vašeho gusta

Snídani si můžete vytvořit podle vaší chuti slanou či sladkou. Dbejte však na vyvážený přísun nutričních hodnot, aby v ní například nepřevažovaly jen sacharidy, bílkoviny či tuky. Důležité je, aby byla snídaně zdravá a nutričně vyvážená. Následně se již vaší fantazii meze nekladou. Nezapomínejte ani na dostatečný přísun tekutin ať už v podobě vody, vody s mátou či citronem, neslazeného čaje či bílé kávy.

O autorovi

Profilový obrázek

Daniela

Optimistka, milovnice zdravého stravování, obdivovatelka přírody, umění a literatury.

error: