Jídlo

7 zdravotních výhod konzumace hořké čokolády

Čokoláda je váženým produktem již po staletí a v minulosti byla její konzumace zpřístupněna jen bohatým vrstvám, které převzaly tradici zpracování kakaových bobů od Aztéků. Čokoláda byla vzácností a i v dnešní době je opravdu kvalitní čokoláda vzácná. Jen pomyslete na čokolády, které jsou k dostání  v našich obchodech. Přečtěte si jejich složení a půjde vám hlava kolem. Dnešní článek vám však přináší informace o výhodách konzumace kvalitní hořké čokolády s vysokým obsahem kakaa. Kakao je totiž velmi přínosné pro vaše zdraví. Vyhnout by se však kakau měli především lidé trpící dnou.

Ochrana před působením volných radikálů

Jednou z nejdůležitějších výhod konzumace hořké čokolády je ochrana organismu před působením volných radikálů, které se do těla dostávají prostřednictvím jídla, okolního vzduchu, tedy pokožkou, vdechováním či vlivem jiných látek. Antioxidanty obsažené v čokoládě ničí (neutralizují) volné radikály a chrání tělo před poškozením. Mezi antioxidanty patří samozřejmě vitamíny, minerály a fytochemikálie. Hořká čokoláda obsahuje antioxidanty flavonoidy a polyfenoly. Čím vyšší je obsah kakaa v čokoládě, tím více těchto antioxidantů obsahují.

Prevence rakoviny

Konzumace kvalitní čokolády vás může ochránit před vznikem rakoviny. Jak už jsme zmínili výše, kakao obsahuje antioxidanty, které vás zbavují toxických látek v těle, které jsou častým důvodem rakovinného bujení. Především díky vysoké dávce flavonoidů v kakau vědci zjistili, že chrání před vznikem a rozvojem rakoviny.

Podporuje zdraví kardiovaskulárního systému

Flavanoly jsou druhem flavonoidů, které byly nalezeny v hořké čokoládě. Podle výzkumů mají flavanoly pozitivní vliv na zdraví srdce, pomáhají snížit krevní tlak a zlepšovat průtok krve do srdce. Trocha hořké čokolády denně zlepší krevní oběh. Zapomeňte však na bílou čokoládu, ta žádné flavanoly neobsahuje.

Snížení cholesterolu

Kakaové máslo, které se vyrábí z kakaa a je obsažené v hořké čokoládě, obsahuje důležité množství mononenasycených tuků a významných kyselin stearové a palmitové. Kyselina stearová má neutrální vliv na cholesterol, i když má jiné zdravotní výhody. Za to polyfenoly obsažené v kakau mohou příznivě ovlivnit hladinu cholesterolu v krvi. Třítýdenní každodenní konzumace kvalitní hořké čokolády zvýší hladinu HDL cholesterolu, tedy dobrého cholesterolu a LDL, špatný cholesterol, snižuje.

Zlepšení kognitivních funkcí

Hořká čokoláda patří také na seznam 15 potravin, které velmi příznivě podporují činnost mozku. Zlepšuje soustředěnost a paměť. Jelikož dochází, díky látkám obsažených v čokoládě, ke zvýšenému toku krve i do mozku, dochází k lepšímu prokrvení a snížení rizika mrtvice a budoucí demence. Flavonoidy zlepšují kognitivní schopnosti i u starších osob. Podle studie z roku 2009, kde 2000 účastníků ve věku 70-74 let konzumovalo denně hořkou čokoládu po dobu jednoho měsíce, zjistili, že i u starších osob došlo ke zlepšení kognitivních funkcí.

Krevní tlak a hladina cukru v krvi

Podle studie zveřejněné v roce 2015, kdy pacienti diagnostikováni cukrovkou druhého typu konzumovali denně 25 gramů hořké čokolády po dobu 8 týdnů, byli zjištěny další důležité informace. Vědci zjistili, že hořká čokoláda snížila krevní tlak a dokonce i hladinu cukru v krvi. V čokoládě totiž existuje také přímá úměra. Čím vyšší je obsah kakaa v čokoládě, tím nižší je obsah cukru, což je pro diabetiky podstatné.

Superpotravina

Hořkou čokoládu můžeme označit za superpotravinu především pro její obsah antioxidantů. Řadí se tedy k potravinám jako je acai, brusinky, borůvky či granátové jablko. Kakaový prášek je pro vás velmi přínosný a léčí stejnou silou jako zmíněné ovoce, které je bohaté na vzácné živiny.

Zdroj

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Daniela

Optimistka, milovnice zdravého stravování, obdivovatelka přírody, umění a literatury.

Podobné články

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button