Jídlo

Bezlepková strava: Jaké mouky neobsahují lepek a mohou je konzumovat i celiaci?

Hledáte náhradu za klasickou pšeničnou mouku, která obsahuje lepek? Na dnešním trhu najdete řadu potravin, které mohou mouku s obsahem lepku nahradit. Objevte je spolu s námi a podívejte se na to, jaké zdravotní výhody vám přináší. 

Bezlepková strava

Bezlepkovou stravu dnes volí nejen alergici na lepek či lidé, kteří trpí nesnášenlivostí na lepek, ale i příznivci zdravé stravy. Bezlepková strava je skvělou variantou pro všechny, kteří mívají potíže s trávicím traktem a často cítí tzv. pocit těžkého žaludku. Zkuste ze své stravy lepek alespoň částečně vynechat nebo jej nahradit úplně. Stačí zkusit týden stravování bez lepku a ucítíte změnu.

Náhrada za lepek

Lepek, gluten, je název pro nestravitelné glykoproteiny, které se vyskytují v pšenici, ječmenu, žitě a ovsi. Lepek pro náš organismus v přiměřené míře není nezdravý, dokonce jeho obsah určuje kvalitu mouky, ale při hojné a velké konzumaci zatěžuje trávicí systém. Lepek je dnes obsažen v mnoha potravinách, například pečivu, těstovinách, omáčkách, salátovém dresinku, v polévkách, pivu, cereáliích, atd. Ale jelikož se trend bezlepkového stravování začíná rozvíjet, objevuje se mnoho potravin bezlepkových, které jsou připraveny z bezlepkové mouky.

Bezlepkové mouky

Surovin, ze kterých lze bezlepkovou mouku připravovat, je poměrně mnoho, stačí je jen objevit. Mezi ty nejpoužívanější patří mouka z rýže, kukuřice, sóji, jáhel či pohanky, jelikož tyto mouky jsou finančně nejméně náročné, použít však můžete i mouku bramborovou, tapiokovou, amarantovou, lupinovou, mouku z quinoi, hrachovou, mandlovou, cizrnovou, kaštanovou či kokosovou mouku. Výběr je to opravdu široký a v tomto případě velmi záleží na vaší chuti a na tom, na co chcete mouku použít. Vhodné je mouky různě míchat a tvořit z nich ideální mix, který má specifika více druhů mouky.

Rýžová mouka

Inspirace k používání bezlepkové mouky přichází také z Asie či Jižní Ameriky. Rýžová mouka se v Asii využívá naprosto běžně na výrobu nudlí, sladkostí a knedlíčků. Rýžová mouka má jemnou chuť a je ideální na pečení či jako zahušťovadlo do omáček.

Kukuřičná mouka

Kukuřičnou mouku byste si neměli plést s kukuřičným škrobem. Mouka se připravuje z celého kukuřičného zrna, což z ní činí dobrý zdroj vlákniny, ale také bílkovin, železa a hořčíku. Kukuřičná mouka má specifickou chuť, jemně oříškovou a hodí se při přípravě polenty či jako přísada do mixu dalších druhů mouky.

Sójová mouka

Sója je velmi bohatá na bílkoviny a mouka z ní si tuto vlastnost zachovává také. Připravuje se drcením sojových bobů. Kromě bílkovin obsahuje i řadu minerálních látek a vitamíny z řady B. Sójovou mouku je vhodné kombinovat s dalšími moukami, jelikož má specifickou chuť. Použít ji můžete i na zahuštění pokrmů.

Pohanková mouka

I tato mouka má svou velmi specifickou chuť, proto je vhodné ji kombinovat s jiným druhem bezlepkové mouky. Pohanka je pro lidské zdraví velmi přínosnou. Obsahuje mnoho minerálních látek a rutin. Strávíte jí velmi snadno a používá se zvláště při pečení, na přípravu lívanců či palačinek.

Amarantová mouka

Tento druh mouky pochází ze semen rostliny zvané laskavec. Amarantová mouka je bohatá na bílkoviny, minerální látky a aminokyselinu lysin. Amarant seženete i v podobě nezpracovaných semen. Amarant se stal velmi oblíbeným, zvláště pro své účinky na lidské zdraví, snižuje cholesterol v krvi a podporuje duševní vývoj dětí. Amarantovou mouku používejte v kombinací s jinými druhy mouky.

 

Hrachová mouka

Tento typ mouky je odlišný od ostatních, přesto je velmi bohatá na bílkoviny a vlákninu. Hrachovou mouku využijete při obalování zeleniny jako náhražku za vejce, je vhodná i na pečení, například chleba či pizzy. Hrachová mouka vytvoří křupavou krustu, ale pozor na její specifickou chuť, proto je vhodné ji smíchat s další bezlepkovou moukou.

Kaštanová mouka

Tento druh mouky má specifickou ořechovou chuť. Je též bohatá na vlákninu, ale velký podíl bílkovin v ní nenajdeme. Použít ji můžete při pečení dortů, do lívanců či palačinek, avšak znovu v kombinaci s jinou bezlepkovou moukou.

Zdroj

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Daniela

Optimistka, milovnice zdravého stravování, obdivovatelka přírody, umění a literatury.

Podobné články

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button