Hubnutí Návod Prevence

12 způsobů, jak v těle snížit výskyt tichého zabijáka – cholesterolu

Vysoký cholesterol v krvi je také porucha zdravotního stavu. Taková odchylka od normálu navíc nevykazuje žádné známky nebo příznaky jeho přítomnosti, přesto dokáže přivodit závažný zdravotní problém nebo dokonce smrt! Mějte hladinu cholesterolu v krvi pod kontrolou. Jednoduchými kroky, přesto účinnými, udržíte hodnotu cholesterolu na uzdě.

Vysoká hladina cholesterolu a zvýšené množství triglyceridů v krevním oběhu, jakož i snížené hladiny HDL (dobrého cholesterolu) jsou jednou z hlavních příčin úmrtí na celém světě. Tento typ poruchy nebo zdravotního problému se nazývá hyperlipidemie.

Lékařští odborníci si mysleli, že tento druh zdravotního problému souvisí s věkem, ale mýlili se. Dnes mnoho mladých lidí trpí zvýšenou hladinou cholesterolu v krvi, a to především v důsledku nezdravého životního stylu.

cholesterol

Obvykle je sice hyperlipidemie genetická porucha, která se projevuje snížením členění triglyceridů a LDL (špatného) cholesterolu včetně nepravidelného seskupení HDL (dobrého) cholesterolu, ale je způsobená i jinými získanými faktory.

Sekundární hyperlipidemie se obvykle objeví jako důsledek některých chorob, jako jsou: diabetes, selhání ledvin, snížená funkce štítné žlázy, jaterní cirhóza. Můžeme také všeobecně říci, že nezdravé návyky jsou pro tento stav také častým důvodem. Jedná se např. o nadměrnou konzumaci alkoholu, průmyslové potraviny plné nezdravých tuků – zejména těch nasycených, dále cukrů a trans mastných kyselin (margarínu).

cholesterol

Riziko lipidémie zvyšují i léky (beta-blokátory, kortikosteroidy, antikoncepční pilulky a některá diuretika). Když se k tomu navíc přidá i fakt, že se nehýbete, jste pro tichého zabijáka jménem cholesterol skutečně snadnou kořistí.

Nežádoucí účinky hyperlipidemie

Vysoké hladiny cholesterolu v krevním řečišti nemají žádné vizuální varovné symptomy ani jakýkoliv typ jiných časných projevů. To je důvod, proč můžeme říci, že tento zdravotní problém je druh „tichého zabijáka“. Rozhodující v jeho odhalení jsou pravidelné lékařské prohlídky, kde vám provedou analýzu krve. Dvakrát ročně si nechte nabrat krev a snižujete tím riziko této hrozné nemoci.

Ateroskleróza (zanášení cév) je nejčastější a nejzávažnější nežádoucí účinek hyperlipidemie. Může vést k onemocnění srdce, cév a mozku – angina pectoris, infarkt myokardu, mrtvice a onemocnění periferních tepen.

Navíc ohrožujete i zdraví slinivky! Zvýšené hladiny triglyceridů v krvi mohou vést k akutní pankreatitidě – nebezpečný a život ohrožující stav.

Zvýšené hladiny LDL cholesterolu zapříčiňují také vznik xantomu – nahromadění tukové usazeniny pod kůží ve šlachách loktů, kolen a zápěstí. Častěji se lámou i kosti.

Tento typ poruchy je přesto diagnostikován velmi jednoduše a snadno laboratorní analýzou. Tak na co ještě čekáte? Rutinní kontrola lipidového měření zahrnuje hladinu celkového cholesterolu, hladiny LDL, HDL a triglyceridů. Celkový cholesterol je považován za vyšší, když je překročena hranice 6,28 mg / dl. Optimální hladina triglyceridů je do 2,28 mg / dl, zatímco LDL by neměl být větší než 4,11 mmol / l. Hodný cholesterol (HDL) musí být větší než 1,03 mmol / l, protože jinak se zvyšuje riziko vzniku kardiovaskulárních chorob.

Jak snížit triglyceridy – prevence, léčba, výživa

Zásadní úlohu hraje prevence. Je tím na mysli zejména zdravá strava s nízkým množstvím nasycených tuků a cholesterolu, také byste se měli vyhnout stresovým situacím. Rozhodně nepít za každou cenu alkohol nebo kouřit cigarety – cholesterol je docela vysoká daň za další zdravotní komplikace.

kouření a cholesterol

To jsou některé hlavní předpoklady pro dobré zdraví, jak udržovat zdravé srdce a čisté cévy. Váš lékař může předepsat léky ze skupiny lipostatinů. Tento typ léků snižuje hromadění cholesterolu v krvi. Pokud však trpíte vysokým krevním tlakem, pak je nutné brát i léky na snížení krevního tlaku. Když je hyperlipidémie způsobena jiným onemocněním, je potřeba se zaměřit na jiný konkrétní problém.

Moderní způsob života zcela změnil stravovací návyky. Lidově řečeno je vše „vzhůru nohama“ a místo čerstvých surovin, lidé konzumují jídlo naložené v konzervách s mastnými přísadami. Přitom se jedná o průmyslové a „rychlé“ potraviny – výrobky z bílé mouky a rafinovaného cukru včetně některých umělých přísad.

Abychom se v tomto směru zachránili, je nutné zahodit všechny nezdravé potraviny a jejich škodlivé úpravy. Vyhněte se margarínům, mastným sýrům, smaženým a obalovaným potravinám, konzervantům a soli. Vaše zdravé menu by se mělo skládat z luštěnin, ryb, ovoce, čerstvé i vařené zeleniny, celozrnných produktů, lněných, sezamových a dýňových semen. Nejlepší olej je ten lisovaný za studena a samozřejmě olivový.

olivový olej

Mléčné výrobky skvěle nahradí tofu. Je to kvašený sójový produkt, který je vhodný na výrobu pomazánek, omáček i krémů. Bylo zjištěno, že syrová cibule zvyšuje hladinu dobrého cholesterolu, zatímco vařená ztrácí své léčivé vlastnosti.

Bylinné recepty

Čaj z artyčoků

Nalijte 1 litr vody na 20 gramů sušených listů artyčoku a vařte ji po dobu 10 minut. Když je hotovo, tak čaj přeceďte a pijte 3 šálky denně.

čaj

Cibulová terapie

Nakrájejte cibuli na několik kusů, nebo ji jen rozkrojte na dvě poloviny, a položte ji, do 1,5 dcl vody. Nechte ji ve vodě louhovat celou noc. Další den ráno cibuli z vody vyjmete a vypijte ji na lačný žaludek. Opakujte tuto léčebnou metodu po 40 dní.

Řepíkový čaj

Vezměte 3 lžíce nasekaného řepíku a nalijte na ně půl litru vařící vody. Nechte ji přes noc odstát. Další den máte čaj již připravený, pijte ho 3x denně a to půl hodiny před hlavním jídlem. Tuto terapii opakujte minimálně po dobu 3 měsíců.

Zdravá směs do jogurtu či džusu

Od každé suroviny smíchejte 100 gramů a je hotovo. Jedná se o směs ovesných vloček, sezamových, lněných, slunečnicových a dýňových semínek se špetkou skořice. Roli tu hraje ještě kokosový prášek v poměru 50 gramů.

yoghurt-933710_960_720

Tuto směs používejte v dopoledních hodinách do jogurtu nebo džusu. Skladujte v uzavřené nádobě s víčkem. Pokud máte směs smíchanou v jogurtu a nesníte ho, dejte si pokrm do lednice. Toto zdravé osivo se může i zamrazit.

Zanechte komentář

error: