Prevence

Beta karoten pod lupou: Co to je a k čemu je přesně dobrý?

Beta karoten je červeno-oranžové barvivo nacházející se v rostlinách a ovoci, zejména v mrkvi a další barevné zelenině. Název beta-karoten pochází z řeckého beta a latinského carota. Jedná se o žluto-oranžový pigment, který dává ovoci a zelenině bohatost barev. Chemický vzorec tohoto vitamínu byl objeven v roce 1907.

Lidské tělo využívá beta karoten přeměnou na vitamín A (retinol). Je tedy jakýmsi prekurzorem vitamínu A. Vitamín A posiluje imunitní systém, dává zlatavý nádech pokožce, ale hlavně je důležitý pro zdraví našich očí, co se týče vidění. Beta karoten sám o sobě není základní živinou, ale vitamín A rozhodně je.

brýle

Z jídla je bezpečným zdrojem vitaminu A

Vitamin A může pocházet z potravin, které jíme, a to prostřednictvím beta-karotenu. Jelikož je přebytek vitamínu A zdraví škodlivý, řekněme až toxický, je dobré ho konzumovat v jeho přírodním podobě a doplňkovou výživu zařadit opatrně.

Je také antioxidant!

Stejně jako ostatní karotenoidy je i beta karoten antioxidant. Antioxidant působí v těle jako látka, která inhibuje oxidaci jiných molekul, chrání tělo před volnými radikály a výskytem chronických nemocí. Když jej budete jíst alespoň čtyři porce denně, snižujete tím riziko vzniku rakoviny a srdečního onemocnění.

Jaké potraviny jsou bohaté na beta karoten? Meruňky, chřest,brokolice, mrkev, čínské zelí, pažitka, listy pampelišky, grapefruit, byliny a koření – chilli prášek, oregano, paprika, petržel, kapusta, kečup, cibule, hrách, švestky, dýně, listový špenát, chilli papričky, sladké brambory. Pozor na margaríny! Když se beta karoten stane součástí vašeho pestrého jídelníčku, nemusíte užívat žádná další umělá aditiva.

cigarety

Co kuřáci a jejich zvýšené riziko rakoviny plic?

Kuřáci zvyšují riziko rakoviny plic. Cigarety a beta karoten užívaný téměř vždy potravinovými doplňky nejsou vhodnou kombinací (Journal of National Cancer, vydáno v roce 2005). Na rozdíl od toho nekuřáci toto riziko snižují. Je tedy na čase přestat kouřit!

Mrkev je vynikajícím zdrojem beta karotenu

Jelikož je beta-karoten antioxidant, podporuje kognitivní funkce a zabraňuje zhoršení poznávacích procesů z hlediska dlouhodobého užívání. Oxidační stres je považován za klíčový faktor pro úbytek kognitivních funkcí, tvrdí to vědci z Harvard Medical School hlášeny v Archives of Internal Medicine (listopad 2007).

beta-karoten

Rozumí si s léky?

Beta karoten dokáže do jisté míry ovlivnit i účinnost jednotlivých léčiv. Snižuje účinek statinů, když společně s beta-karoten člověk užívá ještě selen a vitamíny E, C. Pokud užíváte léky na regulaci hmotnosti, beta-karoten omezuje absorpci až o 30 %. Dlouhodobá konzumace alkoholu s beta-karotenem zvyšuje pravděpodobnost vzniku problémů s játry.

Má vliv na plicní energii!

U stárnoucích lidí je zaznamenán příznivý vliv na plíce. Beta karoten kompenzuje škody způsobené vysokým krevním tlakem a volnými kyslíkovými radikály. Zpráva pochází ze zdroje British Medical Journal z března 2006. Na plicním přístroji byl zachycen mírnější pokles FEV1 (lepší kondice dechu a plic).

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Jana Novotná

Moje zdraví mi není lhostejné, proto sleduji trendy v oblasti péče a to nejen o zdraví fyzické, ale i duševní. Snažím se získávat nové informace a sleduji nové trendy v oblasti zdravého životního stylu. Velmi ráda zkouším nové recepty a nechávám se inspirovat novými návody a radami.

Podobné články

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button