Zdraví

Jód: Proč je důležité dbát o jeho dostatečný přísun?

Jód je pro lidský organismus velmi důležitým prvkem. Zajišťuje totiž správné funkce štítné žlázy, tím, že je základním prvkem z něhož štítná žláza vytváří hormony. Vytvořené hormony se následně podílí na správném růstu a funkci buněk v lidském těle. Jód je nesmírně důležitý také pro mozkovou činnost, ale vliv má i na zdraví pleti, nehtů a zdraví zubů. Co se stane, když máte ve své stravě jódu dlouhodobě nedostatek? A jaké potraviny jsou bohaté na jód a je vhodné je do své stravy zařadit?

Když je jódu nedostatek?

Problémem nedostatku jódu v těle, je jeho nedostatečný přísun ve stravě. Pro obyvatele přímořských států tento problém v podstatě neexistuje. Většina jódu na naší planetě je totiž obsažena v mořské vodě. Obyvatelé vnitrozemských států jsou jeho nedostatkem více ohroženi a z tohoto důvodu dochází také k jodidování kuchyňské soli. Nedostatečný přísun jódu ve vaší stravě, kdy tělo strádá, se projevuje zvýšeným pocitem únavy, sníženou imunitou a častými pocity nervozity. Problém se většinou týká snížené či zvýšené funkce štítné žlázy. Osoby, které mají sníženou funkci štítné žlázy mají problémy s nabíráním na váze, většinu z těchto kil však tvoří zadržovaná voda. Nedostatek jódu se projeví i na zdraví vaší pleti, která je jakoby bez života, suchá a mdlá. Příznakem nedostatku jódu v organismu může být také stálý pocit studených prstů u končetin, snížení kognitivních schopností či zpomalené reakce.

Dlouhodobý jódový deficit

S dlouhodobým jódovým deficitem přicházejí mnohé obtíže, které se odvíjí také od věku jedince. Jelikož jód ovlivňuje produkci hormonů štítné žlázy, které ovlivňují růst a zdraví buněk, může s jódovým deficitem docházet k problémům zvláště u dětí a v těhotenství, kdy je narušen růst. U dětí a adolescentů se může objevit struma (zvětšení štítné žlázy), zhoršení kognitivních funkcí či opoždění tělesného vývoje. I u dospělých osob může s jódovým deficitem docházet ke vzniku strumy, ale i závažným poruchám reprodukčnímu systému.

Důležitost v těhotenství

Obzvlášť důležitý je dostatečný přísun jódu v období těhotenství. Štítná žláza vylučuje hormony klíčové pro správný vývoj lidského organismu. Jejich vliv se týká vývoje pohybové soustavy a mozku v raných fázích vývoje plodu. Nedostatečný přísun jódu během těhotenství se může dotknout také inteligence dítěte. Nedostatečná funkce štítné žlázy a její poruchy mohou vést až ke zvýšené potratovosti, kojenecké úmrtnosti, vrozeným vadám sluchu či psychomotorické retardaci u dítěte. Má-li novorozenec nedostatečný přísun jódu, může to vést ke vzniku novorozenecké strumy či snížené funkci štítné žlázy. Proto by každá těhotná žena měla dbát na správný přísun jódu v období těhotenství i před ním. Stačí navštívit svého lékaře, který provede krevní testy.

Jak jód zařadit do jídelníčku?

Mezi hlavní přirozené zdroje jódu patří mořské ryby, plody moře, mořské řasy, mořská sůl, minerální vody, ale i vejce a zelenina. Ze zeleniny byste si měli dopřávat především květák, špenát, brokolici či pórek a také ovoce bohaté na jód, jako jsou višně, rybíz či maliny. Vyzkoušet můžete také chaluhu bublinatou, která je méně známým zdrojem jódu. Dbejte také na to, abyste doma používali mořskou sůl či kuchyňskou sůl obohacenou o jód. Přísun jódu můžete také zvýšit s pomocí doplňků stravy ve formě pilulek, prášku či koncentrátu.

Zdroj

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Daniela

Optimistka, milovnice zdravého stravování, obdivovatelka přírody, umění a literatury.

Podobné články

Back to top button