JídloPrevence

Na grilované maso pozor, může zvýšit riziko rakoviny ledvin!

Není příjemnějšího stolování než venku na zahradě a není příjemnější přípravy jídla než na otevřeném ohni. Grilování je trendem, který miluje většina Čechů a to nejenom v létě. Víte však co vám grilované maso, kromě vynikající chuti, může přinést?

Rakovina ledvin a Česká republika

Výskyt rakoviny ledvin je u nás v České republice největší na světě. Proč tomu tak je? Rok od roku se v republice objevuje čím dál více lidí s karcinomem ledvin (přibližně 3 000 pacientů). Pokud toto množství porovnáme s množstvím našich obyvatel, čísla jsou opravdu neskutečná, přitom v EU je průměrně výskyt tohoto karcinomu asi o polovinu menší.

Hlavní příčiny rakoviny ledvin

Co je tedy hlavní příčinou vzniku karcinomu? U nás je to především nevhodný životní styl. Ovlivňují nás silně faktory, o kterých si povíme pár informací.

kidney-147499_960_720

Pitný režim

V dnešním chaotickém světě není čas se v klidu najíst, na to se za den pořádně napít. Dodržování pitného režimu, kterého se nás snaží naučit již od malička, je velice důležité. Ledviny, pokud mají málo vody, šetří vodou a v moči se zvyšuje koncentrace odpadních látek, což vede k dlouhodobým problémům. Denně byste měli vypít 2-2,5 litru vody, v létě samozřejmě více.

Stravovací návyky

Zde se dostáváme k nejsilnějšímu celosvětovému problému, kterým jsou stravovací návyky. V Česku konzumujeme velké množství uzenin, slaných a kořeněných jídel. Libujeme si v polotovarech, instantních směsích a nezdravých pochutinách. Dalším velkým problémem je grilované a smažené maso. Přináší nám do těla škodliviny, které vždy nejvíce poškozují ty orgány, které je z našeho těla odstraňují, tedy ledviny, játra a trávicí systém. Proto jsme také, co se týká rakoviny tlustého střeva, v první pětce v celosvětovém měřítku.

steak-353115_960_720

Obezita a vysoký tlak

Pokud konzumujete všechny zmíněné potraviny přichází obezita a vysoký tlak. Dalšími příčinami vzniku karcinomu v ledvinách může být škodlivé prostředí, ve kterém žijeme a návyk na kouření. Známý rizikový faktor, který je příčinou mnoha nádorových onemocnění. Přesto je u nás kouření nadále poměrně dost populární. Ledviny jsou pod vlivem kouření také. Část látek z cigaretového kouře se totiž z těla vylučuje močí.

Grilované maso

Toto spojení zní lákavě, ale pouze do té doby, než vás seznámíme s realitou, kterou lidé často opomíjejí. Pravidelná konzumace grilovaného masa zvyšuje riziko rakoviny (u slinivky až o 60 procent). Pokud upravujete maso při vysoké teplotě, postupně v něm vznikají chemické látky zvané HCA (heterocyklické aminy) a PAHs (polycyklické aromatické uhlovodíky). Jednoduše jsou to karcinogeny, které mohou způsobovat změnu DNA a vést k vzniku rakoviny.

meat-448494_960_720

Jak snížit možnost rizikového grilování?

Jestli opravdu milujete grilování a léto si bez grilovaného masa neumíte představit, držte se alespoň základních rad, které mohou snížit riziko vzniku karcinogenních látek. První rada se váže už k uhlí. Kupujte kvalitní grilovací uhlí, které se stejnoměrně rozpaluje a pokrm se nikdy nepřipravuje nad plamenem, ale pouze nad řeřavými uhlíky. Grilujte kvalitní a odpočaté (nejlépe marinované maso), ryby a mořské plody. Grilujte je zvolna, aby se i silnější maso dobře propeklo.

flame-933074_960_720

Vždy se snažte grilovat maso bez tučných částí. Tuk skapávající do ohně vytváří karcinogenní látky, které se poté prostřednictvím kouře usazují na povrchu potravin. Při přípravě tučného steaku, z kterého tučné části jen tak neodřežete, použijte grilovací tácky či alobal. Vždy se snažte zabránit přímého styku plamene s grilovanou potravinou. Nikdy nekonzumujte spálené části masa, ty jsou pro vaše zdraví nejrizikovější. Samozřejmě nejrozumnější variantou by byla změna z grilu na uhlíky a otevřeným ohněm, za gril elektrický či plynový.

grill-1048149_960_720

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Jana Novotná

Moje zdraví mi není lhostejné, proto sleduji trendy v oblasti péče a to nejen o zdraví fyzické, ale i duševní. Snažím se získávat nové informace a sleduji nové trendy v oblasti zdravého životního stylu. Velmi ráda zkouším nové recepty a nechávám se inspirovat novými návody a radami.

Podobné články

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button