Prevence

Nejlepší zdroje vitamínu K2

Plnotučné sýry, vejce a hovězí játra nemusí zrovna patřit mezi druhy potravin, které vám přicházejí na mysl, když přemýšlíte o zdravé stravě. Pravděpodobně vás překvapí, že v posledních letech jedna z nejvíce zkoumaných živin v oblasti kardiovaskulárního zdraví je vitamin K2, který se nachází právě v těchto potravinách.

Vitamín K2

Jaké jsou výhody konzumace potravin s obsahem vitamínu K2? Zatímco vitamin K1 je důležitou prevencí vzniku krevních sraženin a poruch krvácení, vitamin K2 působí jinak. Přínosy vitaminu K2 zahrnují pomoc při asimilaci živin, podporu růstu a vývoje u kojenců a dětí, plodnost, funkce mozku a zubní zdraví. Bohužel mnoho lidí ho ze stravy nedostane dostatek. To, co činí vitamín K2 unikátním (oba typy: K1 a K2), je to, že se obvykle neužívá v doplňkové formě. Vitamin K2 se je mnohem přínosnějším, pokud je získaný přirozenou cestou z potravin bohatých na vitamín K. Jaké potraviny mají vysoký obsah vitamínu K2? Na rozdíl od vitamínu K1, který se většinou vyskytuje v rostlinných potravinách, jako je listová zelená zelenina, získáte K2 z živočišných potravin. Některé z nejzdravějších potravin obsahujících vitamín K2 zahrnují maso, sýry a vejce. Vitamin K1 je také známý jako phylloquinone, zatímco vitamin K2 je známý jako menachinon.

Proč je vitamín K2 důležitý?

  • Pomáhá metabolizaci vápníku
  • Chrání kardiovaskulární systém
  • Podporuje zdraví kostí a zubů
  • Pomáhá při asimilaci živin
  • Podporuje růst a rozvoj
  • Zlepšuje hormonální rovnováhu
  • Prevence vzniku ledvinových kamenů

Reguluje ukládání vápníku

Jedním z nejdůležitějších úkolů, které má vitamin K2 ve vašem těle, je ovládání toho, kde se vápník nahromadí v těle. Vitamín K2 prospívá vaší kostře, srdci, zubům a nervovému systému tím, že pomáhá regulovat ukládání vápníku, zejména v kostech a zubech. Vitamin K2 je také nezbytný pro správné funkce proteinů, a proto pomáhá s růstem a vývojem. K2 se podílí na udržování struktur arteriálních stěn, osteoartikulárního systému, zubů a regulaci buněčného růstu.

Chrání kardiovaskulární systém

Vitamín K2 je jedním z nejdůležitějších vitamínů pro muže, protože nabízí ochranu před problémy souvisejícími se srdcem, včetně aterosklerózy, což je hlavní příčina smrti v mnoha rozvinutých zemích. Podle Centra pro kontrolu a prevenci nemocí každý rok více než polovina úmrtí v důsledku srdečních onemocnění se týká mužů.

Podporuje zdraví kostí a zubů

K2 se podílí na zdraví vaší kosterní soustavy, jelikož pomáhá v ukládání vápníku, aby se dostal právě do vašich zubů a kostí. Řada studií zkoumala, zda vitamin K2 může být užitečný při prevenci nebo léčbě zlomenin, osteoporózy a ztráty kostní hmoty. Některé klinické studie ukázaly, že K2 zpomaluje rychlost ztráty kostní hmoty u dospělých ji dokonce pomáhá zvyšovat.

Podporuje rozvoj a růst

Vitamíny rozpustné v tucích, včetně vitamínu A a D, jsou důležité pro růst a vývoj, protože stimulují růst a podporují vstřebávání základních minerálů.

Vliv na hormonální rovnováhu

Uvnitř kostí může být vitamín K2 použit k produkci hormonu osteokalcinu, který má pozitivní metabolické a hormonální účinky. Vitamíny rozpustné v tucích jsou důležité pro produkci reprodukčních / pohlavních hormonů, včetně estrogenu a testosteronu.

Prevence vzniku ledvinových kamenů

Vitamin K2 může mít pozitivní vliv na ledviny tím, že pomáhá předcházet vzniku akumulace vápníku na nesprávných místech, což je hlavní příčina vzniku ledvinových kamenů.

Nejlepší zdroje vitamínu K2

  • fermentované sýry (měkké a tvrdé sýry, jako je čedar, modrý sýr, kozí sýr atd.)
  • játra (husí, kuřecí, hovězí)
  • drůbež a kuřecí prsa
  • vejce z volného chovu
  • červené maso
  • fermentovaný plnotučný jogurt, kefír
  • podmáslí
  • kysané zelí

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Daniela

Optimistka, milovnice zdravého stravování, obdivovatelka přírody, umění a literatury.

Podobné články

Back to top button