Povinnosti při změně trvalého pobytu
Přestěhování a s tím spojená změna trvalého bydliště s sebou nese určité povinnosti. Některé jsou společné pro všechny a jiné jsou specifické jen pro někoho.
Samotné stěhování není většinou nijak levnou záležitostí. Pokud mu předchází ještě hledání nového bytu či domu a s tím spojený úvěr na bydlení, pak je to skutečně finančně náročné.
- Ale co si budeme povídat – hypotéky jsou v současné době skutečně velice
- drahé, ale v mnoha případech jsou z budoucího hlediska výhodnější nežli placení nájmu.
- Stačí si spočítat, kolik odevzdáte za nájem za dobu, kdy byste platili hypotéku.
- A po splacení tohoto závazku je nemovitost vaše.
- Nájem nebudete mít splacený nikdy.
Jako vlastník nemovitosti nezapomeňte na pojištění. Když jsme u těch financí, pak se možná nabízí otázka, jestli vás bude něco stát proces hlášení změny trvalého pobytu. Odpověď není jednoznačná. Někde budou chtít poplatek a na některých úřadech bude hlášení změn bezplatné.
- Rozdíl bude také v nutnosti osobní návštěvy.
- Na některý úřad bude nutné dostavit se osobně a něco vyřídíte pohodlně online.
Pomoc a informace najdete na internetu
Celý proces bude trochu složitější v případě, že máte řidičák, vlastníte motorový dopravní prostředek, pobíráte důchod nebo jste podnikatel. Ale není se čeho obávat. Vše se zvládne bez problémů. A s mnohým vám pomůže internet. Můžete si tu pohodlně najít úřední hodiny konkrétních institucí a pak si sestavit itinerář. Ušetříte spoustu času.
- Vše ale musí začít vyplněním formuláře na obecním či městském úřadě. Formulář najdete pod označením „Přihlašovací lístek k trvalému pobytu“.
Adresa trvalého pobytu může být jen jedna. Je směrodatná pro všechny úřady a instituce a mělo by to být tedy místo, kde skutečně bydlíte. Tato adresa tedy musí být v objektu, který je určen pro bydlení, ubytování nebo rekreaci. Podmínkou je číslo popisné nebo evidenční.
Jak je to s osobními doklady
Se změnou trvalého pobytu souvisí také výměna osobních dokladů. Po ohlášení změny je vaší povinností požádat o nový občanský průkaz do 15 pracovních dnů. Na úřadě vám ustřihnou růžek občanky a než vám vystaví novou, dostanete žlutou kartičku „Potvrzení o změně trvalého pobytu“. Na tomto dokladu budou uvedeny obě adresy – nová i stará.
- Za vydání nové občanky se neplatí.
Ovšem pozor – novou občanku byste měli nahlásit i své bance a dalším institucím, kde mají nějaké závazky či půjčky.
Povinnosti řidičů a majitelů vozidel
Dobrou zprávou je to, že nový řidičák při změně trvalého pobytu nebudete potřebovat. Dopravní odbor ale musíte navštívit, pokud jste majiteli vozidla. Zde zaplatíte správní poplatek 50 kč za změnu v registru vozidel. Změnu musíte nahlásit do 10 pracovních dnů. Registrační značka vozidla se nemění.
Ostatní úřady
Povinností pro každého je nahlášení změn zdravotní pojišťovně. Podnikatelé navíc ohlašují změnu na Finančním úřadu. Registrovaní na Úřadu práce. Jestliže pobíráte důchod, pak pro vás platí povinnost ohlášení zněny trvalého pobytu na ČSSZ.
- Dostáváte-li důchod prostřednictvím složenky, pak nezapomeňte dojít také na poštu.
Zdroj náhledového obrázku: Pixabay
Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.
Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos