Ostatní

Co se skrývá za hubenou postavou Asiatů? Tajemství odhaleno

Statisticky jsou Asiaté nejhubenějšími lidmi na zemi. Určitě si pomyslíte, že „To je genetickou.“ Ale to je pravda jenom z části: velkou roli v tomto faktoru hrají i tradice, a zvyky. Je to právě díky nim, že jsou Asiaté tak hubení bez nějakého většího vypětí sil v posilovně a striktní diety. A jak se to tedy projevuje?

Přístup k jídlu

Kromě kvality a množství jídla záleží i na vašem přístupu k jídle, který má velký vliv na vaše tělo. Například v západních zemí neberou jídlo jenom jako potřebnou věc k přežití, ale vyloženě si ho užívají a berou ho jako zábavu. Určitě už jste někdy slyšeli o slavných amerických soutěžích v jídle, například nejznámější je Bostonská soutěž v pojídání hot dogů. Asiati zaujímají k jídlu opačný přístup – ne že by ho neměli rádi, zbožňují ho stejně jako všichni ostatní, ale hlavně ho vnímají jako základní složkou nutnou k přežití a fungování.

Množství jídla na talíři

Je pravidlem, že Asiaté preferují konzumaci menších porcí jídla. Konzumují sice menší množství, ale zato mají bohatý výběr z velkého množství různých druhů potravin a mnoho z nich vyzkouší během jednoho chodu. Proti tomu je tu na rozdíl Česko, kdy vám v hospodě plácnou na talíř řízek o velikosti kola od trakaře. Navíc nemáme ve zvyku nechávat něco na zmar, takže často sníme celou porci a potom jsme tak přecpaní, že se tři dny nemůžeme ani hnout.

Studie potvrdily, že dokonce snížení na menší porci může pomoci s hubnutím. Dobrovolníci na Cornellově univerzitě jedli menší porce během oběda, ale zbytek dne jedli vše, co se jim zachtělo. Může to být překvapivé, ale přesto výsledkem bylo, že každý z nich zhubl půl kila za dva týdny. Tento experiment také vyvrátil mýtickou domněnku, že člověk může vynahradit nedostatek kalorií tím, že je dožene později.

Metody přípravy jídel

Restaurace zabývající se etnickou kuchyní adaptují své pokrmy chuti tamější populaci, díky čemuž se může zdát, že v Asii každá taková kuchyně vaří smažená jídla. To však není zcela pravda: asijská kuchyně jistě má mnoho smažených pokrmů, ale nepatří to mezi nejoblíbenější přípravu jídel. Naopak mnoho pokrmů se připravuje dušením nebo vařením. Takže ne, že si řeknete, že začnete jíst Asijskou kuchyni a budete konzumovat pouze instantní polévky a smažené krevety!

 

Fermentované potraviny

Miso polévka, kimchi, natto (fermentované sójové boby) – toto je jen pár příkladů asijských fermentovaných pokrmů. Protože jsou tato jídla výsledkem mléčné fermentace, slouží jako přírodní probiotika. Jejich konzumace přispívá k úbytku na váze, zejména k úbytku viscerálního tuku, který se hromadí v okolí břišních orgánů. Nedávná studie také ukázala, že zdravá střeva přispívají k dobré náladě, takže určitě byste měli také naskočit na tento lukrativní vlak fermentace! Rozhodně to stojí za zkoušku.

Mořské plody

Je těžké si představit asijskou kuchyni bez ryb a mořských plodů, které obsahují polynenasycené omega-3 mastné kyseliny. Právě tyto mastné kyseliny přispívají nejen k silné imunitě, zdravému vaskulárnímu a reprodukčnímu systému, ale také pomáhají regulovat váhu. Prakticky jak se zdá, již od počátku jsme udělali chybu ve výběru národních jídel a místo svíčkové, knedlo vepřo zelo, a pečené kachny, jsme měli zavést jídla mnohem zdravější a prospěšná našemu zdraví a ne naopak. Poté bychom si také mohli užívat postav tenkých jako proutek. Ne nadarmo se Asiatům připisuje velká moudrost.

Mnoho zeleniny

Jak již bylo zmíněno výše, Asii se jen velmi zřídka podávají velké porce. To však neplatí i zeleniny, zejména u listové. Listová zelenina se ve východních zemí konzumuje ve velkém množství. Velký rozdíl je také v chuti – západní zelenina se Asiatům zdá mdlá co se chuti týče. Určitě i my bychom chroupali více zeliny, pokud by oplývala ještě živější chutí.

 Čaj namísto studené vody

Na rozdíl od Evropanů a Američanů, Asiaté většinou splachují jídlo teplým, většinou, zeleným čajem, namísto studené vody z kohoutku, nebo ještě hůře, sladkou sodovkou! Existuje názor, že studená voda podávaná zejména po konzumaci tučných jídel, zpomaluje trávicí proces a může přispět k příbytku na váze. O sladkých bublinkatých nápojích ani nemluvě.

Zdravé dezerty a svačinky

V Asii se velké popularitě těší sladkosti o základu z rýže, mořských řas, a červených fazolí s ořechy, semeny, a ovocem. Tyto delikatesy jsou nepochybně mnohem zdravější než chipsy, sušenky, a přeslazené dorty, které tak dobře známe. Jen porovnejte sami – představte si lahodné české větrníky a indiánky a teď k tomu přirovnejte sladkosti z červených fazolí. Poměrně velký rozdíl, že?

Chůze

Překvapivě, tento zvyk je spojen s velikou hustotou populace. No… „překvapivě“. Pokud jste se někdy tlačili v přeplněném voze hromadné městské dopravy tak pochopíte, proč by se tomu lidé raději vyhnuli. Můžete si zkusit najít obrázky z dopravní špičky z Japonska nebo Číny. Můžete dokonce najít mnoho příkladů, kdy musí několik zřízenců cpát lidi do vozidla! V takovém případě lidé určitě raději zvolí ‚pěškochod‘. Asiaté to navíc mají vymyšlené a většina obchodů, prádelen, a jiných veřejných míst je v pěší vzdálenosti, takže člověk nemusí daleko. Tudíž typický Asiat ujde delší vzdálenost každý den než člověk ze západu, který se vozí v autě.