Ostatní Prevence

Potřebujete účinně ochránit organismus? Jezte rybí olej!

Napsáno od Jana Novotná

S požíváním rybího oleje se v dnešní době, a zvlášť v našich končinách, už moc nesetkáme. Tuto skutečnost bychom však měli postupně změnit. Účinky rybího oleje jsou nevídané a vhodné pro všechny věkové kategorie.

Rybí olej

Rybí oleje pocházejí z tučných ryb, konkrétně z tkání ryb, jakými jsou například pstruh, makrela, tuňák, sleď, sardinky nebo losos. Rybí oleje jsou pro nás velice zajímavé z hlediska výživy a našeho zdraví, protože jejich hlavní složkou jsou dvě kyseliny, a to DHA a EPA. Obě kyseliny jsou typy omega-3 mastných kyselin a našemu zdraví jsou velice prospěšné.

sardines-825606_640 (1)

Kolik oleje ryba obsahuje?

Plátky tučné ryby mohou obsahovat až 30% oleje, tento údaj se však může lišit. Bílé ryby obsahují vysokou koncentraci oleje pouze v játrech a celkově mají mnohem méně oleje. Kromě omega-3 mastných kyselin jsou tučné ryby dobrým zdrojem vitaminů A a D. Tučné ryby můžeme tedy považovat za mnohem výživnější a zdravotně příznivější než tzv. bílé ryby. Každý člověk by měl konzumovat umírněné množství ryb nebo je alespoň nahradit potravinovými doplňky.

salmon-74284_640

Zdravotní účinky rybího oleje

Pokud tedy přemýšlíte o tom, že začnete konzumovat rybí oleje, přidáme vám k rozmýšlení další plusové body, které vám rozhodování usnadní. Rybí olej chrání před poporodními depresemi. Spotřeba kyseliny DHA během těhotenství, pokud ho žena konzumuje v podobném množství, které by dosáhla i z potravy, snižuje potenciální příznaky poporodní deprese.

Poruchy chování a paměť

Další účinek rybího oleje se týká mladých lidí s poruchami chování, zejména těch, kteří trpí ADHD. Snižuje tedy silné projevy hyperaktivity. Účinky rybího oleje příznivě působí i na paměť. Zvýšením příjmu omega-3 mastných kyselin dochází k lepšímu soustředění a podpoře paměti. Příznivě preventivně působí také proti Alzheimerově chorobě.

Ztráta zraku? Ne s omega-3

Adekvátní spotřeba rybího oleje chrání váš zrak. Působí proti jeho zhoršování, které přichází přirozeně s věkem.

Chrání srdce

Vzpomeňte na grónské Eskymáky, kteří se živí pouze tučnými rybami. Důležité pro nás je, že Eskymáci netrpí srdečními chorobami. Možná to zní jako paradox. Eskymáci jedí mnoho tučných ryb obsahujících omega-3 mastné kyseliny.

Rybí tuk má příznivé účinky na srdce a snižuje hladinu triglyceridů (typ tuků) v krvi o 20-50 % v závislosti na množství zkonzumovaných ryb. Rybí olej snižuje riziko srdečních příhod. Účinně působí proti vzniku krevních sraženin, předchází možnosti infarktu a snižuje hustotu krve.

capsule-15576_640

Potraviny bohaté na omega-3 mastné kyseliny

V dnešním trendu zdravého stravování, kdy je velká část lidí z naší populace vegetariánská, nastává jednoduchá otázka. Jak si vegetariáni zajistí dostatečný přísun omega-3 mastných kyselin?

Vegetariáni by měli by do své stravy zařadit lněné semínko a řepkový olej, který je na omega-3 kyseliny bohatý. I další bezmasé potraviny jsou bohaté na omega-3, například špenát, spirulina, vlašské ořechy, chia semínka, konopný olej a tmavá listová zelenina, jakou je i špenát.

Kdo by měl rybí tuk užívat přednostně?

Užívání se doporučuje lidem se zvýšenou hladinou krevních tuků a lidem se zúžením srdečních cév, lidem s vysokým krevním tlakem a náchylným k mozkovým příhodám. Pomáhá při revmatoidní artritidě, odvápňování kostí a ekzému. Doporučuje se také při ztrátě hmotnosti, astmatu a k prevenci trombóz.

Existují rizika?

Pokud konzumujete přiměřené množství tučných ryb či přiměřenou dávku doplňků stravy, žádná rizika nejsou známa. Denně byste měli sníst přibližně 3g rybího oleje. Ve vyšších dávkách přichází pálení žáhy, zápach z úst, průjem a tlumení imunitního systému.

Pozor také na konzumaci rybího oleje s jinými léky, např. na krevní srážlivost nebo tlak. Rybí olej snižuje krevní tlak a také snižuje krevní srážlivost, aby spolu s konzumovanými léky nedocházelo k extrémním účinkům.

O autorovi

Jana Novotná

Zanechte komentář

error: