JídloOstatní

Brokolice, nekorunovaná královna zeleniny

Máte rádi brokolici? O brokolici lze tvrdit, že je královnou mezi zeleninou. Jedná se o jedlou rostlinu, která je vlastně druhem kapusty a příbuznou květáku. Pěstuje se pro dužnaté stonky s růžicemi a konzumovat ji lze syrovou, dušenou nebo zapékanou.

appetite-1238250_960_720Pro lidský organismus je významný bohatý obsah vitamínů C, E, B1, B2, kyseliny listové a z minerálních látek je to především draslík, vápník, fosfor a síra. Brokolice se konzumuje také pro bohatost vlákniny. V poslední době se ukazuje, že brokolice významně ochraňuje lidský organismus proti toxickým a rakovinotvorným látkám.

Princip fungování je takový, že látky bojující proti rakovině redukují škodlivé působení karcinogenních látek, stimulují uvolňování „zabíjáků rakoviny“ a urychlují jejich vyloučení z těla. Studie prokázaly, že některé látky v brokalici pomáhají v prevenci rakoviny plic a jícnu a mohou snížit i riziko rozvoje jiných typů rakoviny, včetně rakoviny zažívacího traktu. Brolici by měly hodně jíst ženy, jelikož díky obsahu látek s protirakovinnými účinky je výbornou prevencí rakoviny prsu a děložního čípku. Ovšem je užitečná i pro muže, jelikož obsahuje velké množství fytochemické látky zvané sulforafan. Ten aktivuje enzymy pomáhající v boji s karcinogeny a snižuje riziko rozvoje rakoviny prostaty.

Brokolice jako zásobárna živin

Vedle protirakovinných účinků brokolice je tato zelenina skutečnou zásobárnou důležitých látek. Jeden šálek obsahuje přes 2 g bílkovin, 2 g vlákniny a dále spoustu minerálů. Především se jedná o draslík, vápník, hořčík a fosfor. Pro vyživování očí je významný vitamín A, dále lutein a zeaxantin, což jsou zástupci karotenoidů. Proto je brokolice výborná jako prevence proti očním chorobám a slepotě.

broccoli-1429150_960_720-1

Úpravy brokolice

Hlava brokolice je ve skutečnosti květem rostliny, ovšem velkou nutriční hodnotu má i stonek. Doporučuje se z košťálu oloupat vláknitou slupku a použít jej spolu se zbytkem brokolice. Bohaté na živina jsou i listy brokolice.

Brokolici lze vařit v polévce, nebo ji podávat vařenou jako přílohu k mnoha pokrmům. Výborná je také dušená nebo zapékaná. Uvařenou brokolici můžeme také podávat pokapanou máslem s vařenými bramborami posypanými petrželkou či pažitkou.

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Jana Novotná

Moje zdraví mi není lhostejné, proto sleduji trendy v oblasti péče a to nejen o zdraví fyzické, ale i duševní. Snažím se získávat nové informace a sleduji nové trendy v oblasti zdravého životního stylu. Velmi ráda zkouším nové recepty a nechávám se inspirovat novými návody a radami.

Podobné články

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button