Jídlo

Je sirup z agáve opravdu zdravý? Nebo se jedná jen o módní hit

V regálech zdravé výživy se můžete setkat s mnoha druhy sirupů, ať už se jedná o sirup rýžový, čekankový, datlový či agávový. I když jsou tyto sirupy velmi oblíbenými, otázkou zůstává, zda jsou opravdu zdravé. Co myslíte, je sirup z agáve opravdu tak zázračným sladidlem, nebo se jedná jen o módní hit?

Možné alternativy

Sirupy se používají jako alternativy za klasický bílý cukr a můžete s nimi osladit takřka cokoliv. Jsou oblíbeným trendem všech příznivců zdravého stravování. Bohužel všeho moc škodí a nadměrné užívání agávového sirupu vám může způsobit některé zdravotní problémy. Obsahuje totiž velké množství fruktózy a jeho časté užívání může postupně vést ke vzniku cukrovky.

Agávový sirup a zdraví

Agávový sirup je druhem přírodního sladidla, který pochází z agáve. Pokud agáve naříznete, vytéká z něj sladká šťáva a právě z té se sirup připravuje. Tento sirup obsahuje cca 70 -90 % fruktózy. To znamená, že se jedná o přírodní sladidlo, které obsahuje největší podíl tohoto jednoduchého cukru. Vysoký obsah fruktózy činí to, že má sirup nízký glykemický index. Ten ukazuje, že je vhodnějším a zdravějším než rafinovaný cukr, přesto nadbytek fruktózy může ve vašem tělem způsobit velkou neplechu. Jedná se o problémy, jakými je například průjem, nadýmání, podráždění tračníku, ale při dlouhodobém a nadměrném používání také cukrovku.

Zdravý, ale…

Právě díky nízkému glykemickému indexu je agávový sirup často propagovaným, přesto všechno však vysoký obsah fruktózy v agávovém sirupu není pro organismus příliš zdravým. Glykemický index je totiž dán nižším obsahem glukózy, ale za to agávový sirup obsahuje velkou dávku fruktózy, tedy ovocného cukru. Jedná se o zdravější monosacharid, který nezvedá hladinu krevního cukru, přesto dlouhodobá nadměrná konzumace vede k inzulinové rezistenci. Později k chronicky zvýšené hladině glykémie a inzulinu. I když se tedy agávový sirup na první pohled zdá jako zcela zdravý, má to svá ale. Dopřávejte si proto agávový sirup jen občas a kombinujte jej s dalšími sirupy či slaďte medem. Celkově je však lepší pokud se konzumaci cukrů a sladidel snažíte co nejvíce omezovat.

Zdroj

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Daniela

Optimistka, milovnice zdravého stravování, obdivovatelka přírody, umění a literatury.

Podobné články

Back to top button