Tiskové zprávy

Kvašená zelenina obsahuje více prospěšných látek než ta syrová

Jana Novotná
Napsáno od Jana Novotná

Zelenina v zimě? No, všichni víme, jak chutná, a tak je jasné, že s obsahem zdraví prospěšných látek to nebude žádná sláva. Není však třeba věšet hlavu, i zimní zelenina nám může poskytnout dokonalý chuťový prožitek a k tomu látky, které naše těla přijmou s povděkem. Stačí nechat zeleninu pár dní kvasit, tedy připravit si dnes moderně nazývané pickles.

Co potřebujete pro přípravu kvašené zeleniny?

Samozřejmě zeleninu. A je jedno, zda si ji obstaráte ve vlastním sklepě z podzimní sklizně, půjdete nakoupit na farmářský trh nebo jestli si ji vyhlédnete v obchodě za snížené ceny, které pravidelně nabízí akční leták Billa. Základem pickles bývá zelí, ale nejde o nutné pravidlo. Kvašenou zeleninu vyrobíte z většiny druhů zeleniny – vynechejte jen listové saláty, těm kvašení nesvědčí.

Pokud použijete celou hlávku zelí, dostanete poměrně velké množství kvašené zeleniny. Ale jestli chcete mít bohatou nabídku chutí, zkuste spíše menší množství připravovaných pickles, které si budete nakládat třeba každý třetí den z čehokoliv, co zrovna bude v akční ceně v Kaufland letáku na příští týden. Díky tomu vás výsledné produkty vyjdou ještě výhodněji.

Jak na přípravu kvašené zeleniny?

Tohle je na pickles to nejlepší – jeho příprava je totiž až neuvěřitelně snadná! Stačí vzít zeleninu a nakrájet ji na plátky nebo na malé kousky, případně ji rovnou nastrouhat, což je záhodno udělat zejména u zelí nebo kapusty.

Zeleninu pak už jen prosolíte kuchyňskou solí v množství jednoho procenta hmotnosti samotné zeleniny. Následně vše řádně promícháte, promnete a zkrátka sůl do zeleniny vtlačíte, aby zelenina pustila šťávu, a necháte chvíli stát.

Posléze zeleninu namačkáte do vhodné nádoby, ve které ji můžete zatížit, a nakonec vše zalijete ještě trochou vody tak, aby zelenina zůstala po zatížení ponořená. Nesmí se k ní totiž dostat žádný vzduch – mléčné kvašení je anaerobní proces.

A to je z vaší strany vše. Zeleninu nechte na 3 – 5 dní na místě s pokojovou teplotou (nikoliv u topení nebo na sluníčku). Pozor na případné úniky tekutiny, kvašením se totiž zvýší objem uložený v nádobě, vše se prosytí bublinkami unikajícího plynu vzniklého právě kvašením. Nádobky se zeleninou proto mějte preventivně na táccích.

Jak skladovat kvašenou zeleninu?

Pokud jste si připravili více pickles najednou, skladujte je po vykvašení ve sklepě, v chladnější místnosti nebo rovnou v lednici. Při správném skladování vydrží až několik měsíců, což opravdu není k zahození.

Pickles po celý rok

Díky tomu, že se dá kvašená zelenina připravit tak snadno, si ji můžete dopřávat celý rok. Když na to půjdete systematicky a budete ji připravovat průběžně v menších dávkách, budou vám další a další pickles postupně dokvašovat, zatímco ty předchozí budete už baštit.

Samozřejmě ale můžete zkvasit větší množství zeleniny najednou, přičemž už se vyplatí pořídit si keramické nádoby určené na kvašení zeleniny. Ty mají kombinovaný systém vík, kdy to menší slouží k zatížení zeleniny a to větší k celkovému překrytí nádoby, díky čemuž zabrání přetékání vykvašené tekutiny z nádoby.

Čím je kvašená zelenina tak prospěšná?

Právě tím, že je kvašená. Při kvašení neboli fermentaci vzniká spousta probiotických bakterií a enzymů podporujících trávení, mléčná kyselina (s mlékem nemá nic společného), látky s antibakteriálním účinkem a jiné organické kyseliny působící jako antioxidanty.

Tenhle mix pak pomáhá ozdravit střeva, usnadnit trávení (takže i hubnout), snížit hladinu cholesterolu v krvi nebo preventivně bojovat s volnými radikály, které při vyšší koncentraci v těle mohou podpořit vznik rakoviny. Mléčné kvašení proběhne díky bakteriím (lactobacillus, leuconostoc, pediococcus a streptococcus), které se přirozeně vyskytují na povrchu rostlin a v nich.


O autorovi

Jana Novotná

Jana Novotná

Moje zdraví mi není lhostejné, proto sleduji trendy v oblasti péče a to nejen o zdraví fyzické, ale i duševní. Snažím se získávat nové informace a sleduji nové trendy v oblasti zdravého životního stylu. Velmi ráda zkouším nové recepty a nechávám se inspirovat novými návody a radami.