Jídlo

Nahraďte rafinovaný cukr zdravějšími alternativami

Profilový obrázek
Napsáno od Daniela

Rafinovaný bílý cukr není pro vaše tělo příliš zdravý. Zkuste jej nahradit za pomoci různých alternativ, které nejenže prospívají vašemu organismu, ale přináší do vaší kuchyně novou chuť, která obohatí vaše pokrmy. V dnešním článku nebude řeč o umělých sladidlech, ale o přírodních zdrojích, kterými můžete nahradit klasický bílý cukr.

Jak je to se zdravým slazením?

Otázkou totiž stále zůstává, zda je jakékoliv slazení vůbec zdravé? Ano i ne. Naše tělo přírodní cukry potřebuje, ale doslazování našich pokrmů je pro tělo něco navíc, bez čeho by se popravdě také obešlo. Zelenina, ovoce, obiloviny a další potraviny totiž sacharidy přirozeně obsahují. Sacharidy se poté v organismu přetransformovávají na monosacharid glukózu, která je pro nás základním zdrojem energie. Pokud si však dopřáváme sacharidů nadbytek, ukládají se do našeho těla ve formě tuku.

Cukr

Sacharidy se dělí na tři základní skupiny. Jednoduché sacharidy, které nazýváme jako cukry, nejsou pro lidský organismus příliš prospěšné. Pokud mluvíme o cukru, máme na mysli cukr vyráběný z řepy, tedy cukr řepný. Ten obsahuje prázdné jouly, prázdnou energii, která do vašeho těla nepřináší žádné vitamíny, minerály ani bílkoviny. Cukr vás sice rychle nabije energií, ale ta se vytrácí a nezbývá ani pocit zasycení. Jeho příjem byste tedy měli omezovat a nahradit ho sladidly, pokud už je musíte používat, která vám do vašeho organismu přináší i vitamíny a minerální látky. Shrnutí na závěr. Sladké výrobky ani sladidla nemusí být součástí našeho jídelníčku, stačí nám zdravé potraviny, které sacharidy přirozeně obsahují. Pokud však konzumujete sladké v přiměřené míře, nemusí to vašemu tělu ublížit, vždyť sladké máme již od pobytu v matčině bříšku velmi rádi.

Alternativy řepného cukru

Snažte se upravit váš jídelníček a přípravu pokrmů a zakomponujte do své stravy alternativní sladidla, která nahradí cukr. Přináší vám více zdraví než klasický cukr.

Med

Med je skvělou náhradou za cukr. Používali ho generace před námi a my bychom na něj neměli zanevřít. Není totiž tepelně znehodnocen a zachovává si mnoho cenných látek. Medem můžete doslazovat nápoje, smoothie, granolu či různé směsi. Pokud je zcukernatělý a potřebujete ho dostat do tekuté formy, vložte skleničku s medem do hrnce s horkou vodou.

Přírodní třtinový cukr

Tento druh cukru se vyrábí krystalizací třtinové šťávy a uchovává si v sobě část minerálních látek a vitamínů. Seženete ho už i běžně v supermarketech. Lze ho používat jako běžné sladidlo do všech jídel. Nemá žádnou podivnou chuť. Vždy volte z cukrů ten třtinový a nerafinovaný!

Melasa

Slyšeli jste již o melase? Melasa je tmavě černá hmota, která má hutnou konzistenci. Je to vedlejší produkt při výrobě cukru, která si v sobě uchovává minerální látky i vitamíny. Sladit s ní můžete cokoliv, zvláště při pečení, ale pozor má specifickou chuť, která ne každému chutná.

Obilné sirupy

Skvělou náhradou mohou být i obilné sirupy, například rýžový, pšeničný či kukuřičný, existují i další druhy. Ty se vyrábí z naklíčeného obilí. Sirupy jsou zdravější než klasický cukr, uchovávají si vitamíny skupiny B a některé stopové prvky.

Javorový sirup

Javorový sirup se k nám dováží a je vyráběn z mízy cukrového javoru. Má specifickou karamelovou chuť a je bohatý na minerály (hořčík, železo,…) a vitamíny. Čím světlejší javorový sirup, tím kvalitnější.

Ovocné sirupy

Další alternativou jsou ovocné sirup, ať už je to datlový, jablečný, atd. Hodí se zvláště do sladkých pokrmů, nápojů, kaší, apod.

Agávový sirup

Tento druh sirupu se připravuje ze šťávy z listů agáve. Má nízký glykemický index a příliš nezvyšuje (s takovou rychlostí) hladinu cukru v krvi jako klasický cukr. Obsahuje také inulin podporující činnost střev. Na trhu seženete i agávový cukr.

Stévie

Přirozeně sladká rostlinka, kterou si můžete zasadit na své zahrádce či pěstovat za oknem. Skvělé je, že má stévie vysokou sladivost a nízkou kalorickou hodnotu. Má pozitivní účinky na zdraví. Má též specifickou chuť a její extrakty se používají při pečení, přípravě omáček, apod.

O autorovi

Profilový obrázek

Daniela

Optimistka, milovnice zdravého stravování, obdivovatelka přírody, umění a literatury.

Zanechte komentář

error: