Prevence Rakovina

Papája: Exotický zázrak pro lidské tělo

Papája je dnes poměrně známé ovoce. Dříve nebylo tak snadné spatřit exotické ovoce na pultech v obchodech nebo tržnicích, ale nyní je nám dostupné takříkajíc celoročně. Ač roste v tropických klimatických podmínkách, je k nám dováženo.

Proč konzumovat právě papáju? Má totiž řadu zdravotních výhod pro náš organismus. Snižuje riziko srdečních nemocí, cukrovky a rakoviny. Rovněž napomáhá při trávení, zlepšuje hladinu cukru v krvi u diabetiků, také snižuje krevní tlak a urychluje regeneraci tkání při hojivých procesech.

papaya-173660_640

Vitamín C, zeaxantin, beta – karoten a vláknina

Papája je bohatá na celou řadu důležitých výživových složek. Dle MNT Knowledge Center se jedná o mimořádně vysoké dávky vitamínu C, které papája obsahuje, a pokryje až 224 % doporučené denní potřeby organismu. Papája má antioxidační schopnosti díky zeaxantinu, který chrání naše oči a je připraven odvrátit i škody z makulární degenerace. Živiny z papáji do jisté míry dokáží pozitivně ovlivnit i snížení rizika vzniku astmatu. Jde především o beta-karoten, který zklidňuje podráždění sliznice. S beta-karotenem je na tom papája podobně jako meruňky, brokolice, meloun, mrkev a dýně. Z výzkumu se potvrdilo, že byl u japonské populace prokázaný vztah mezi vývojem rakoviny tlustého střeva a beta-karotenem. U mladších mužů hraje beta-karoten roli ochránce proti rakovině prostaty, stejně jako třeba draslík v boji proti zlomeninám.

ripe-papaya-320839_640Jedna zralá papája obsahuje cca 4,7 gramu vlákniny a ta má v těle, kromě formování stolice, ještě jinou úlohu. Věděli jste, že u cukrovky napomáhá v rozumné míře snížit hodnoty krevního cukru? Jen pozor na přezrálé ovoce, obsahuje další skryté cukry! Dále je tu enzym papain, který přispívá k lepším trávicím procesům.

Odrazte úspěšně útok na vaše srdce

Díky výše jmenované skladbě živin má papája vliv i na zdraví vašeho srdce. Přistupte na to, že místo soli zařadíte do jídelníčků více draslíku. Snížíte tak riziko kardiovaskulárního onemocnění. Další látkou v papáje, kterou jsme ještě nejmenovali, je cholin. Ten působí proti zánětu, pomáhá také našemu tělu ve spánku, svalovému aparátu a kognitivním procesům. Cholin umožňuje snadnější přenos nervových impulzů. Roli hraje rovněž při absorpci tuku a chronickém zánětu.

Kaše z papáji na popáleniny a vlasy

Každému z nás se někdy stalo, že se spálil na slunci. Zkuste mimo chladného jogurtu vyzkoušet i papáju. Díky enzymům (chymopapain a papain) brání vniknutí infekce do kožních ranek. Uplatňuje se i při léčbě ran.

Vaše vlasy se vzpamatují, protože vitamín A, a další živiny z papáji, je udrží v perfektní kondici. Vitamín A navíc podporuje růst vlasů, další živiny jsou nutné pro produkci mazu.

Co obsahuje středně velká papája?

Kdo by se zajímal o přesné složení papáji, jsou tu pro něj další informace! Ač má papája asi 120 kalorií, součástí je i 30 g sacharidů společně s 5 g vlákniny, 18 g cukru a 2 g bílkovin. Podíváme-li se na papáju „pod lupou“, zjistíme, že je velmi dobrým zdrojem kyseliny listové, vitamínů A, B, E, K, alfa a beta-karotenu, luteinu, zeaxantinu, vápníku, draslíku, hořčíku, mědi, kyseliny pantotenové, vlákniny a lykopenu. Podobně jako rajče, je i papája silný antioxidant.

papaya-966322_640

Papája v jídelníčku

Ovocný salát z tropického ovoce (ananas, mango, papája) příjemně osvěží a překvapí i svými barvami. Směsice oranžové a žluté působí blahodárně také na psychiku. Pokud nemáte čas, klidně papáju můžete konzumovat jako meloun. Udělejte do ní řez, vydlabejte semínka a užijte si tu chuť. Lidé alergičtí na latex by měli být obezřetní i co se týče papáji, obsahuje totiž chitinázu.

Zanechte komentář

loading...