JídloPrevence

Rizika a zdravotní výhody, které vám přináší veganství

V předchozím článku jste se dozvěděli, co je to veganství, co vegani jedí a jak některé potraviny nahrazují. Dnešní článek vám přináší informace o rizikách a zdravotních výhodách, které může veganství vašemu organismu přinést.

Prevence

Přechod na veganskou stravu se může stát skvělou prevencí mnoha onemocnění, ale pokud si ji nepřizpůsobíte svému tělu a životnímu stylu, může vám v mnoha směrech i uškodit, což je typické pro každou velkou změnu stravovacích návyků. Veganství je tedy skvělou prevencí obezity, kardiovaskulárních chorob, vysokého krevního tlaku a cukrovky. Rizikovým onemocněním při veganství je anémie, chudokrevnost, která je způsobena nedostatkem železa ve stravě. Důvodem jejího vzniku však může být i dědičný faktor či silné krvácení při menstruaci.

Složení stravy

Veganské stravování samozřejmě nemusí vyhovovat každému. A pokud už se rozhodnete na veganskou stravu přejít, měli byste se na tento krok připravit a své budoucí stravování si náležitě promyslet a naplánovat. Ve veganské stravě nechybí dostatek sacharidů, vlákniny, hořčíku, draslíku, kyseliny listové a antioxidantů, jako je vitamín C a E, také fytochemikálií. U veganské stravy hrozí i riziko nedostatku živin.

Nedostatek živin

Při špatně sestaveném veganském jídelníčku hrozí nedostatek proteinu (aminokyselin). Aminokyseliny jsou základními stavebními kameny svalů a jsou důležité pro buněčné zdraví a správné fungování metabolismu. Málo bílkovin ve stravě může způsobit ochabování svalů, kognitivní změny, změnu nálady a pocit slabosti. Dostatek proteinů vegani získávájí z luštěnin a rostlinných proteinů (konopný, sójový, apod.) Dalším problémem může být nízká hladina vitamínu B12. V tomto případě je vhodné vitamín doplnit s pomocí doplňků stravy. Nižší příjem mají vegani také zinku, vápníku a omega-3 mastných kyselin. Veganská strava vám naopak přináší vyšší příjem antinutričních látek, jako jsou kyseliny fytové.

Změny, které vám veganská strava přináší

Hubnutí

Jednou z výhod veganské stravy je také nižší příjem tuků, což ocení především lidé, kteří touží po ztrátě kil navíc. Jelikož se strava veganů skládá většinou ze zeleniny, ovoce, luštěnin, ořechů, apod., je tento průběh přirozený a pro vaše tělo zdravý. Stravou veganů jsou většinou potraviny nezpracované, které obsahují méně kalorií, jsou bez rafinovaných sacharidů a méně tučné.

Celkové zlepšení zdravotního stavu

Změnu zažívá vaše tělesná hmotnost, hladina cukru v krvi, krevní tlak a cholesterol, které jsou závislé na vašem stravování. Navíc strava rostlinného původu usnadňuje získání dostatku prebiotik a probiotik k udržení zdravé střevní mikroflóry. Na vaše střeva pozitivně působí i množství vlákniny, kterou díky veganské stravě konzumujete.

Vyšší příjem antioxidantů a enzymů

Vegani konzumují velké množství čerstvého ovoce a zeleniny v syrové formě. To jim poskytuje řadu antioxidantů, které bojují proti poškození volnými radikály, a konzumují řadu enzymů, které se běžně vařením ztrácí.

Ochrana před metabolickým syndromem

Správně sestavený veganský jídelníček vás může chránit i před metabolickým syndromem, který zaštiťuje řadu rizikových onemocnění, mezi ně patří vysoký krevní tlak, cukrovka, vysoká hladina cholesterolu, atd.

Dopad na životní prostředí

Kromě všech zdravotních výhod, které správná veganská strava má, má tento typ stravování i pozitivní vliv na životní prostředí. Velkou ekologickou stopu se bou totiž nese chov hospodářských zvířat a pěstování jejich potravy. Díky veganům se tato stopa zmenšuje, zvláště pokud se stravují bio potravinami či produkty z vlastních zdrojů.

Přechod na veganskou stravu

Změna celkového stravování je i velkou změnou týkající se vašeho životního stylu. Přechod na veganskou stravu by měl být postupný, nikdy takto velké změny neprovádějte ze dne na den, i když se to zdá jednodušší. Postupně ze své stravy vynechte včelí med, to je nejjednodušší, maso, vejce a mléčné výrobky, což bývá největším problémem, jelikož sušené mléko je obsaženo v mnoha výrobcích. Změna ve stravování může postupně probíhat až  rok, aby si vaše tělo zvyklo a vy také. Přechod na jiné stravování by vám měl přinášet pozitivní přínos, co se týká zdraví, zvláště pocitu energie, dobré nálady, apod. Pokud se po přechodu na veganskou stravu nebudete cítit zdraví ani šťastní, změňte ji.

Zdroj

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Daniela

Optimistka, milovnice zdravého stravování, obdivovatelka přírody, umění a literatury.

Podobné články

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button