Zdraví

Co se stane s vaším tělem, když se vzdáte masa?

Je to debata, která působí že nemá konce – jíst maso či ne. Přínosů i záporů je mnoho a každý vám řekne něco zcela jiného. Pokud z rovnice vyřadíme morální aspekt vegetariánství, zde je několik vědeckých příkladů, co se může stát s vaším tělem, pokud vystřihnete maso ze svého jídelníčku.

Shodíte na váze

Lidé, kteří se vzdají konzumace masa mohou shodit až čtyři kilogramy. Pokud se nebudete přecpávat vegetariánským ekvivalentem nezdravého jídla, váš nový jídelníček složený převážně ze zeleniny se postará, že bude větší radost se podívat na váhu bez toho, abyste museli počítat kalorie, nebo zvýšit intenzitu vaše tréninku. Jen se postarejte, že dostáváte všechny potřebné živiny a udržujete zdravý cvičící režim.

Zvýší se množství ochranných bakterií ve vašich střevech

Lidé, kteří konzumují maso mají rozdílnou mikroflóru na rozdíl od lidí, kteří se drží rostlinné stravy. Data ukazují, že lidé konzumující pouze zeleninové produkty mají více ochranných bakterií. Nic však není zadarmo a trvá nějaký čas, než se celá mikroflóra přizpůsobí vašim novým stravovacím návykům a vylepší se. Ze začátku můžete zažívat nadýmání a nadměrnou plynatost, protože se vaše střeva a slinivka břišní snaží přizpůsobit nové stravě a pociťují nedostatek enzymů.

Zrcadlo, zrcadlo, řekni mi, kdo má nejkrásnější pleť?

Mnoho vegetariánů si povšimne změny k lepšímu ve vzhledu jejich pleti. Pupínky, černé tečky, a akné se vyčistí a zmizí. Vědci tvrdí, že je to důsledkem nové zeleninové a ovocné stravy, která vyplaví všechny toxiny z vašeho těla. A takový detox je tělu a pleti velmi prospěšný. Konec vadám na kráse, podejte mi nějakou mrkev.

Tolik energie, že i Duracell bude proti vám zahanbený

Když přestanete jíst maso, povšimnete si jedné velice důležité věci – budete se cítit více energičtí během dne. Mnoho vegetariánů říká, že se dříve cítili po nocích zcela vyčerpaní, i když celý den nic pořádně nedělali, jenom třeba seděli v kanceláři. Nyní mají však tolik energie, že je nutný pořádný trénink, aby se cítili unavení. A není, čemu se divit – vegetariánský jídelníček pomáhá nejen shodit nějaká ta kila a vyplavit toxiny, ale také se díky němu člověk cítí do určité míry lehčeji.

Snížení rizika kardiovaskulárních onemocnění

Spojení mezi červeným masem a kardiovaskulárními onemocněními bylo zjištěno již před dlouhou dobou. Američtí vědci zjistili, že karnitin v červeném mase spouští chemickou reakci, která negativně ovlivňuje vaše srdce. Jedním z dalších zajímavých aspektů odstřihnutí masa je, že se i sníží riziko vysokého tlaku, cukrovky, a rakoviny žaludky a kolorektálního karcinomu. Ne nadarmo do vás od malička vtloukají, že máte jíst víc zeleniny. Jak se zdá, tak to neříkali jen tak pro nic za nic.

Hladina cholesterolu se sníží o jednu třetinu

Když přestanete jíst maso, hladina cholesterolu ve vaší krvi se sníží. Tento efekt může být připodobněn tomu, když si vezmete léky proti cholesterolu. Oproti lékům má však tato metoda jedna nespornou výhodu – nemá žádné vedlejší účinky. Jediné, co se stane je, že budete ještě zdravější. Lidem trpícím aterosklerózou se důsledně doporučuje přejít na rostlinnou stravu.

„Dobré“ geny budou lépe fungovat

Vědci zjistili, že environmentální podmínky ovlivňují funkci našich genů. Existují „dobré“ a „špatné“ geny. Pokud žijete nezdravě, vaše „špatné“ geny budou pracovat rychleji, čímž způsobí vznik chronických onemocnění a obezity. Pokud však žijete zdravým životním stylem, práce genů se změní. Je to právě přechod z konzumace masa na zeleninovou stravu, který přepne na „dobré geny“. Také se tím pomůže normalizovat funkci těla.

Nezapomínejte doplňovat živiny!

V mase jsou důležité živiny jako jód, vitamín D, a B12. Když přestanete konzumovat maso, může dojít na nedostatek těchto důležitých živin v těle. Musíte si tedy hlídat, abyste tyto živiny dostali do těla jinak – toho se nejlépe docílí stravou bohatou na luštěniny (fazole, čočka), ořechy, ovoce, tmavou listovou zeleninu, celozrnné produkty, a cereálie. Pokud toto budete dodržovat, obnoví se rovnováha. Také nic nezkazíte dodatečným braním vitamínů a doplňků stravy, které ještě více pomohou doplnit nedostatek určitých živin.

 

Ztráta chuti

Tím hlavním činidlem, které vám umožňuje vydat se na cestu bohaté palety chutí, je zinek. Veliké množství zinku je v ústřicích a červeném mase, ale vegetariáni si musí najít jiný užitečný zdroj tohoto prvku. Potřebné množství zinku obsahují malé bílé fazole, ořechy, celozrnné produkty, a mléčné výrobky. Vegetariáni běžně potřebují až o 50 % více zinku denně v jejich stravě.

Svaly mohou potřebovat více času na zotavení

Bílkoviny jsou nezbytné pro posilování a obnovu svalového korzetu po cvičení. Jak živočišné, tak rostlinné bílkoviny si s tímto úkolem dokážou hravě poradit. Mějte však na paměti, že živočišným bílkovinám trvá déle, než začnou fungovat. Výživoví specialisté doporučují, aby veganští a vegetariánští sportovci snědli řádné množství bílkovin ihned po tréninku, protože se takto lépe a rychleji vstřebávají.