Zdraví

Úzkost: Příčiny a léčba aneb jak se jí zbavit s pomocí přírodních prostředků I

Pocit úzkosti může být vyvolaný různými příčinami. Může jít o krátkodobou úzkost, která je spojená s nepříjemnou událostí, či o úzkost, která trvá dlouhodobě. Takováto úzkost může být výsledkem dlouhodobého stresu a může mít za důsledek zhoršení celkového zdraví. Úzkost postihuje osoby všech věkových kategorií a postupně se k ní přidružuje také pocit smutku a deprese. Možnou léčbou úzkosti je podávání léků, ale existují také přírodní cesty, jak se vyrovnat se sebou samým a najít cestu k vyrovnanému pocitu. 

Příčiny úzkosti

Úzkost je vlastně normální reakce organismu na stres či nebezpečí. Úzkost se však stává nebezpečnou, zvláště pokud jde o stav konstantní, který vás doprovází každý den. Existuje řada úzkostlivých poruch, se kterými musí lidé bojovat, ať už jde o obsedantně kompulzivní poruchy, sociální úzkostné poruchy či panické záchvaty úzkosti. Příčinou pocitu úzkosti tak může být:

  • stres
  • traumatické životní zkušenosti
  • problémy se štítnou žlázou
  • poruchy produkce serotoninu
  • nadměrný příjem alkoholu či kofeinu
  • hormonální nerovnováha

Výzkumy navíc ukazují, že pocitu úzkosti je rizikový zvláště pro ženy, které prošly stresujícími životními událostmi v dětství či dospívání či mají poruchu duševního zdraví v rodinné anamnéze.

Jak se úzkost projevuje?

  • svalové napětí
  • bušení srdce
  • vysoký krevní tlak
  • nespavost
  • trávicí problémy
  • panické záchvaty
  • podrážděnost a poruchy soustředění
  • neschopnost trávit čas s ostatními lidmi

Konvenční léčba x nekonvenční léčba

Úzkost je obvykle léčena kombinací psychotropních léků a kognitivní behaviorální terapie. Existují však různé způsoby nekonvenční léčby, které nezahrnují léky a mohou vám pomoci přírodní cestou. Samozřejmě pokud trpíte vážnými poruchami spojenými s úzkostlivostí, mohou být léky také vhodnou cestou k pomoci. Jaké jsou však nekonvenční možnosti léčby úzkostlivosti?

Vyvážená strava

Podle mnoha studií je úzká souvislost mezi zdravou vyváženou stravou a stavem vašeho psychického zdraví. Stačí se nad tím logicky zamyslet. Pokud byste konzumovali stravu jednotvárnou, ne pestrou, vašemu tělu budou chybět potřebné látky a impulzy k tomu, aby fungovalo tak, jak má. Nevyvážená strava může vést k úzkostným příznakům, změnám nálad, únavě a nervozitě. Kromě toho nezdravé či nevyvážené stravování vede k přírůstkům hmotnosti, což probouzí pocity méněcennosti a pochybování o sobě samém. Vhodné je konzumovat potraviny, které se označují jako přírodní léky na úzkost. Jsou to ty, které mají protizánětlivé vlastnosti, jsou bohaté na vitamín B, hořčík, vápník a omega-3 mastné kyseliny. Mezi takové patří především ryby, jako je losos, makrela, tuňák či sleď, droždí, vejce, jogurt či kefír, čerstvá zelenina a ovoce, zdravý příjem tuků (avokádový, kokosový, olivový olej), fazole, cizrna, luštěniny, ořechy (mandle, kešu) a semínka.

Vyhněte se cukrům a průmyslově zpracovaným potravinám

Potraviny, které mají vysoký glykemický index, přispívají k úzkostem a depresím. Cukr a rafinované uhlohydráty vám nedají dostatečné množství energie. Zasytí jen na chvíli a vy jste během chvíle znovu hladoví, což způsobuje pocit nervozity. Takovéto potraviny způsobují výkyvy nálad a mění energetickou hladinu ve vašem těle. Přispívají ke vzniku zánětu a pozitivně neovlivňují funkce neurotransmiterů. Chcete-li si udržet normální hladinu cukru v krvi a snížit pocity nervozity a úzkosti, vyhněte se rafinovaným potravinám, slazeným nápojům, rychlému občerstvení a smaženým potravinám.

Omezte konzumaci kofeinu a alkoholu

Nadměrná konzumace kofeinu a alkoholu může podpořit pocity úzkosti. Pokud se cítíte smutní a v depresi, alkohol vám může pomoci pouze na pár chvil, ale důsledky jsou mnohem horší. Vyvarujte se konzumaci alkoholu. Neměl by se stát lékem, kterým budete řešit své pocity úzkosti. Omezte také konzumaci kávy a černého čaje.

Zdroj

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Daniela

Optimistka, milovnice zdravého stravování, obdivovatelka přírody, umění a literatury.

Podobné články

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button