Spolupráce

Tipy, jak prožít podzim a zimu ve znamení zdraví

Podzim a zima se pomalu, ale jistě blíží. Co dělat pro to, abyste se v tomto chladnějším období roku cítili plni energie? Vsaďte na pravidelný pohyb, zdravou a pestrou stravu a dostatečný odpočinek.

Proč připravit tělo na podzim a zimu?

Ptáte se, proč připravit tělo na podzim? Během podzimních měsíců se začíná ochlazovat, dny se zkracují a dříve se stmívá, fouká a často prší. Tato proměna počasí může u některých z nás způsobovat únavu a vést k melancholii a stresu. Proto je důležité se na období podzimu a zimy připravit a nepodléhat podzimnímu splínu. Když vsadíte na pohyb, zdravou stravu a dostatek odpočinku, prožijete podzim s úsměvem na rtech.

3 základní pilíře pro fyzickou i psychickou pohodu

Když se řekne tři základní pilíře zdravého životního stylu, co se vám vybaví? Pestrá strava, dostatečný pohyb a zdravý spánek? Výborně, trefili jste hřebíček na hlavičku. Vzhledem k tomu, že se na zdraví lidí a prodlužování aktivního věku podílí životní styl z 50 %, máte do značné míry své zdraví ve svých rukou. Tyto tři základní pilíře by vás proto měly provázet všemi ročními obdobími.

Pohyb a cvičení na podzim a v zimě

I na podzim a v zimě můžete sportovat jak venku, tak i vevnitř.

Sport na čerstvém vzduchu je nenahraditelný

Ani chladnější podzimní a zimní dny nebrání cvičení venku. Jaké jsou nejoblíbenější podzimní a zimní sportovní aktivity?

Lyžování, běžkování a bruslení

Jen málokteré sporty jsou se zimou spojeny více než lyžování, běžkování a bruslení. Pokud tedy patříte k milovníkům těchto zimních sportů, máte vyhráno. Při lyžování i běhu na lyžích efektivně posílíte mnoho svalů těla. Podle profesora Jana Pirka je dokonce běh na běžkách nejzdravějším sportem vůbec, protože zaměstnáváte celé tělo a pohybujete se na čerstvém vzduchu. Také bruslení je skvělým způsobem, jak zpevnit tělo.

Běhání a jízda na kole

Běhání a jízdy na kole se nemusíte vzdávat ani na podzim, a dokonce ani v zimě. Je však nutné se na tyto sporty správně obléci. Základem podzimního a zimního sportovního oblečení je vrstvení. Vsaďte proto na tři vrstvy, a sice vrstvu sací, izolační a ochrannou.

Chůze

Nesmíme zapomínat ani na pohyb, který je pro naše tělo nejpřirozenější – chůzi. Procházky v přírodě jsou pro naše tělo a zdraví velmi přínosné. Chůze přispívá k naší psychické pohodě a pobyt venku může být také skvělou prevencí proti vzniku alergií. Opět ale nezapomínejte na to, že je třeba se dostatečně obléci.

Procházka v přírodě vás příjemně uklidní.

Když vám počasí nepřeje, sportujte doma

Pokud se vám ven nechce, sportu se ani tak vzdávat nemusíte, existuje totiž řada sportů a cvičení, které můžete provozovat i doma.

Jóga

Skvělým podzimním i zimním cvičením je jóga. Cvičení jógy udržuje tělo v kondici, podporuje imunitu organismu, stimuluje vnitřní procesy a nastavuje jejich rovnováhu. Řízeným dýcháním během cvičení jógy se navíc zbavíte negativních emocí.

Cvičení doma podle videí na internetu

Pokud potřebujete k pravidelnému pohybu trenéra nebo skupinu, můžete využít některé z cvičebních videí na internetu. Odborníci radí, abyste ideálně vybírali takové programy online cvičení, kde vám instruktor na začátku vysvětlí jednotlivé cviky a poskytne vám i další informace, například v podobě intenzity posilování nebo frekvence cvičení. Vždy zařaďte i cviky na protažení.

Pomocníci při sportu

Jací pomocníci vám při sportu přijdou vhod?

Sportovní hodinky

Chcete vědět, jakou jste ušli vzdálenost, kolik jste spálili kalorií nebo třeba jaká je vaše tepová frekvence? Všechny tyto informace, a ještě mnohem více vám nabízí chytré sportovní hodinky s GPS, které jsou ideálním pomocníkem pro všechny, jež se snaží zhubnout a udržovat v dobré kondici. Sporttestery je možné propojit s chytrým telefonem, a získat tak ještě více možností.

Chytré sportovní hodinky jsou ideálním doplňkem pro všechny sporty. Zdroj: Pulsmetry.cz

Hrudní pásy

Pokud chcete mít dokonalý přehled o své tepové frekvenci, doporučujeme výbavu rozšířit i o hrudní pásy.

Posilovací stroje

Nechce se vám chodit do fitka? Posilovnu můžete za pomocí strojů na cvičení snadno vytvořit i doma. Ve skvělé fyzické kondici vás udrží běžecké pásy, cyklotrenažéry, rotopedy, veslovací trenažéry, steppery i posilovací lavice. Pokud nemáte pro domácí fitness příliš mnoho místa, vystačíte si se základními pomocníky v podobě podložky na cvičení, činek a posilovací gumy nebo balonu na cvičení.

Zdravá strava na podzim: na co se zaměřit?

I zdravé jídlo může pomoci předejít podzimním nemocem v podobě kašle, rýmy a nachlazení. V první řadě byste měli omezit cukry, polotovary, průmyslově zpracované potraviny, tučné jídlo a alkohol. Naopak byste měli do svého jídelníčku zařadit sezónní podzimní ovoce a zeleninu, polévky, přijímat dostatek bílkovin, ořechů a semínek.

Na podzim je ideální do jídelníčku zařadit i kvašenou zeleninu, která je prospěšná pro trávicí trakt, a navíc podporuje obranyschopnost organismu. Pokud chcete udržet své tělo v teple, vyzkoušejte zázvorový čaj. Má totiž termoregulační vlastnosti, kromě toho je skvělou první pomocí při nachlazení.

Dostatečná hydratace

V létě většině z nás nedělá problém dodržovat pitný režim, jednoduše proto, že v horkých letních dnech máme žízeň. Ve chvíli, kdy se však na podzim ochladí, už takovou žízeň nepociťujeme a mnoho z nás proto na příjem tekutin zapomíná. I přesto, že žízeň nepociťujete, vaše tělo hydrataci potřebuje. Dehydratace může vést k únavě a bolesti hlavy. Pokud na podzim nemáte chuť na čistou vodu, můžete vyzkoušet bylinné čaje nebo ovocné a zeleninové šťávy, které jsou plné vitamínů.

Suplementy

Pokud chcete na podzim a v zimě posílit svou imunitu, můžete sáhnout i po vitamínech a minerálech. Na podzim naše tělo volá zejména po vitamínech A, B, C, D a E. Vhodně zvolené doplňky stravy vašemu tělu dodají přesně to, co potřebuje.

Organismus na podzim potřebuje zdravou a vyváženou stravu.

Podzimní detoxikace

I když má většina z nás detoxikaci spojenou s příchodem jara, rozhodně stojí za to ji svému tělu dopřát i na podzim. Detoxikace je skvělým způsobem, jak tělu navrátit ztracenou energii, jak tělo na zimu prohřát a také jak nastartovat imunitní systém. Hlavním úkolem podzimní detoxikace je pročistit organismus od nahromaděných toxinů a povzbudit detoxikační orgány. A jak by měl detox vypadat? Odlehčete svůj jídelníček, vyhněte se kávě a alkoholu, dodržujte pitný režim, choďte na procházky, dostatečně odpočívejte a zvyšte příjem vitamínů.

Podzim ve znamení regenerace

Pro naše tělo je klíčový nejen pravidelný pohyb a správná strava, ale také dostatek odpočinku.

Jak se mění spánek v zimě

Spánek je pro naše zdraví zcela klíčový, nedostatek spánku totiž vede nejen k únavě, ale také ke vzniku řady onemocnění. Je také dokázané, že kvalitní spánek je přímou cestou k tomu, abychom byli zdraví a spokojení. Pokud budete dostatečně spát, budete se lépe koncentrovat a budete v práci více produktivní. Kvalitní spánek vede také k lepší sportovní výkonnosti, podporuje obranyschopnost a je skvělou prevencí proti depresím. Snažte se chodit spát a vstávat ve stejnou dobu, i když se dny zkracují. Pravidelný režim totiž ovlivňuje kvalitu spánku.

Vyzkoušejte meditaci

O prospěšnosti meditace bylo napsáno už tisíce knih. Proč byste měli meditaci vyzkoušet i vy? Je vědecky dokázané, že meditace minimalizuje stres, který je příčinou řady onemocnění. Meditace také chrání před duševními chorobami, pomůže vám lépe spát a podle výzkumníků z University of Wisconsin School of Medicine dokonce dokáže zmírnit nepříjemné důsledky nachlazení.

Závěr

Užijte si letošní podzim a zimu ve znamení zdraví a energie. Pravidelně sportujte venku nebo doma, odpočívejte a jezte potraviny, které jsou pro vaše tělo přínosné. 

Zdroj náhledových fotografií: Unsplash, pulsmetry.cz

Redakce

Snažíme se hledat nejrůznější metody, které zajistí člověku zdraví i bez každodenního braní léků. Některé naše texty jsou kontroverzní svou metodickou odlišností, některé vám pomohou v diagnostice nemoci klasickou cestou. Máme tu spoustu článků pro každého, kterého zajímá zdraví a přírodní léčba.

Podobné články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button