JídloTOP 10Zdraví

Top 10 superpotravin, které byste měli zařadit do své stravy

O tzv. superpotravinách jste již pravděpodobně slyšeli. Jedná se o potraviny, které jsou nesmírně bohaté na zdraví prospěšné látky, jedná se o vitamíny, minerální látky, esenciální mastné kyseliny, antioxidanty atd. Tyto potraviny byste do své stravy měli pravidelně zařazovat. Chráníte se tak preventivně před řadou onemocnění a dodáváte svému tělu energii, kterou pro svůj zdravý chod potřebuje.

Základní informace

Superpotraviny jsou nejkoncentrovanější a výživově nejbohatší potraviny na světě. Starají se o zdravou výživu vašeho těla. Některé z těchto potravin jsou i v léčitelství či různých částech světa používány již tisíce let. Mnoho se jich nám dostává právě z Jižní Ameriky a Asie. Patří mezi ně některé druhy ovoce a zeleniny, ale i různé bobuloviny, semínka či koření. Potenciálních superpotravin je více, ale jen některé jsou natolik silné, že dokáží vaše tělo účinně preventivně chránit před mnoha nemocemi.

Co obsahují?

Superpotraviny obsahují bohatou dávku vitamínů, minerálních látek, esenciální aminokyselin a proteinů, enzymů a koenzymů, antioxidantů, vlákniny, zdravých tuků a olejů atd.

Zdravé superpotraviny- mladý ječmen

Ať už chcete chránit své tělo před volnými radikály nebo maximalizovat obsah živin ve vaší stravě, mladý ječmen je dobrým způsobem, jak to udělat. Jedná se o rozdrcený, usušený a vylisovaný zelený prášek z mladých lístků ječmene, které jsou plné vitamínů, minerálních látek a síly. Dodává vám především dávku železa, vápníku, hořčíku a chlorofylu.

Skořice

Oblíbené koření, které běžně používáme v kuchyni. I když skořici přidáváme většinou do sladkých koláčů či používáme při pečení cukroví, měli bychom ji konzumovat častěji ve zdravějších verzích. Stačí skořici ráno přidat do jogurtu, čaje s mlékem, ranní kaše či smoothie. Má vysoký obsah antioxidantů a snižuje hladinu cukru v krvi a hladinu cholesterolu. Snižuje také riziko vzniku zánětu.

Borůvky

Drobné plody, které jsou však přímo nabité živinami. Borůvky jsou typickou superpotravinou plnou antioxidantů a fytochemikálií, které bojují proti vzniku mnoha nemocí. Obsahují mnoho vitamínu C, K a manganu. Dopřejte si borůvky čerstvé.

Avokádo

Avokádo se stalo mezi příznivci zdravého stravování nesmírně oblíbené, a ne jen tak náhodou. Avokádo je velmi výživné a je bohaté na mononenasycené tuky, které jsou nesmírně zdravé pro srdce. Obsahuje kyselinu listovou, vitamín C a K.

Goji

Goji bobule připomínají oranžovější a zcvrklejší brusinky. Obsahují až dvanáctinásobek antioxidantů oproti borůvkám. Goji byly stěžejní ingrediencí v čínské medicíně po celá staletí. Zlepšují vitalitu, energii a přispívají k dlouhověkosti.

Kurkuma

Oblíbené koření, které vládne indické kuchyni. Krásně žlutá kurkuma je spojena s řadou zdravotních výhod. Kurkumin obsažený v kurkumě preventivně bojuje proti vzniku zánětu v těle, chrání tak před růstem nádorových buněk. Kurkumu můžete pravidelně zařadit do své stravy či si připravit tzv. zlaté mléko jako náhradu za odpolední kávu.

Sladké brambory

V supermarketech jste jistě narazili na sladké brambory, které jsou oblíbené pro svou lahodnou chuť. Mimo to obsahují mnoho vitamínů a minerálních látek. Bohaté jsou především na obsah vitamínu C, draslíku, manganu a vitamínu A. Jeden šálek vařených sladkých brambor zastupuje 769 % denní dávky vitamínů A, který je důležitý pro zdraví našeho zraku.

Spirulina

Spirulina je řasou, která je sušena a rozemleta na prášek. Její barva může být tmavě zelené či modrá. Ideální je ji pravidelně přidávat do vašeho ranního smoothie. Je nesmírně bohatá na bílkoviny a obsahuje všechny esenciální mastné kyseliny, které lidské tělo potřebuje, navíc je bohatá na antioxidanty a minerální látky. Preventivně chrání před vznikem rakoviny.

Acai

Vysokým obsahem antioxidantů oplývá i acai. Jedná se o fialové plody štíhlé palmy Euterpe brazilské, které jsou sušeny, namlety na prášek a dováženy až k nám. Mají krásnou fialovou barvu a seženete je buď ve formě prášku či sirupu. Acai obsahuje spoustu zdravých tuků, vlákniny, vitamínů B, hořčíku, draslíku a fosforu. Má příznivé vlivy na kognitivní funkce a udržuje hladinu cukru v krvi v normálu.

Lněné semínko

Možná vás to překvapí, ale i lněné semínko je považováno za superpotravinu. Je totiž bohaté na omega-3 mastné kyseliny. Snižuje riziko vzniku zánětu, zlepšuje funkce mozku a preventivně chrání před rakovinou a cukrovkou. Bohté j ena obsah thiaminu, hořčíku, fosforu, manganu a obsahuje i dávku bílkovin a vlákniny.

Zdroj

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Daniela

Optimistka, milovnice zdravého stravování, obdivovatelka přírody, umění a literatury.

Podobné články

Back to top button