Jídlo

Užívejte si zdravotní výhody oliv a olivového oleje

Je obecně známo, že středomořská kuchyně je velice zdravá a lidé žijící kolem Středozemního moře trpí v mnohem menší míře srdečními chorobami, než obyvatelé vnitrozemské Evropy. Je to dáno především čistým ovzduším, dostatkem sluníčka, slanou mořskou vodou a konzumací zdravých jídel, mezi nimiž nechybí také olivy a zejména olivový olej.

Zdravotní přínosy olivového oleje jsou nesporné, o čemž se můžete přesvědčit v jakýchkoliv knížkách o výživě. Zajímavostí ovšem je, že ani zdaleka nenajdete tolik pozitivních informací o olivách, ze kterých se olej lisuje.

Čím jsou olivy přínosné

Oliva je úžasný plod a také zdroj mnoha životodárných sloučenin. Je to prastará potravina, jelikož olivovníky pěstovali naši předci, zejména ve Středomoří, již někdy od roku 3 tisíce před n.l.

Je třeba přiznat, že oliva ve svém přirozeném přírodním stavu není zrovna nejchutnější vzhledem k obsahu velice hořkých látek. Ty se musí odstranit namáčením a nakládáním.

Úprava oliv

Starodávné tradiční metody fermentace, které jsou základem přípravy zdravých potravin jako je kysané zelí, jogurty a další, jsou velice zdlouhavé. Proto jsou dnes nahrazeny průmyslovými technikami, kterými se ovšem nezíská zdaleka stejně zdravý produkt. K odstranění hořkosti se používá naložení do soli a konzervace. Mnohem lepší metodou je nakládání do oleje, nálevu, vody či soli. Informace o způsobu zpracování by měla být uvedena na obale. Proto stojí za to číst tyto informace, nebo nakupovat ve specializovaných obchodech, kde jsou olivy vystaveny v miskách, stále živé a plné aktivních kultur, které jsou našemu tělu prospěšné.

olives-1757221_960_720

Co olivy obsahují?

Především je to široká škála prospěšných rostlinných sloučenin, anthokyaninů, sterolů a polyfenolů. Polyfenoly poskytují olivám jejich chuť, mají protizánětlivé účinky, zlepšují imunitní funkce a chrání kardiovaskulární systém a jsou zdrojem prospěšného cholesterolu.

Olivy jako chuťovka i přísada jídel

Pikantní plody olivovníku si dáváme jako chuťovku k vínu nebo přímo do nápojů (hlavně martini). Ovšem olivy jsou i výtečnou kulinářskou ingrediencí ve studené i teplé kuchyni. Na výběr jsou olivy zelené, černé a fialové, což nejsou různé druhy, ale rozdíl spočívá ve stupni zralosti. Musí se však předem upravit a zbavit výrazné hořkosti. Zelené se vyluhují, černé nasolují. Liší se také v tom, zda se nakládají zelené nebo černé.

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Jana Novotná

Moje zdraví mi není lhostejné, proto sleduji trendy v oblasti péče a to nejen o zdraví fyzické, ale i duševní. Snažím se získávat nové informace a sleduji nové trendy v oblasti zdravého životního stylu. Velmi ráda zkouším nové recepty a nechávám se inspirovat novými návody a radami.

Podobné články

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button