Jídlo Zdraví

Jak děti naučit zdravému životnímu stylu?

dítě
Napsáno od Daniela

Riziko spojené s nezdravým stravováním, nedostatkem pohybu, odpočinku a návyk na mnohé zlozvyky už se netýkají jen dospělých, ale také malých dětí a dospívajících. Učte své děti už od útlého věku zdravému životnímu stylu, tedy dostatku pohybu a konzumaci zdravých potravin.

Riziko spojené s nezdravým stravováním, nedostatkem pohybu, odpočinku a návyk na mnohé zlozvyky už se netýkají jen dospělých, ale také malých dětí a dospívajících. Učte své děti už od útlého věku zdravému životnímu stylu, tedy dostatku pohybu a konzumaci zdravých potravin. Preventivně je chráníte před řadou civilizačních chorob a budujete jim dobrý základ do budoucího života. 

Nezapomeňte, že dítě napodobuje

Dítě sedí u stolu, vy před něj položíte upečenou zeleninu, salát a kousek masa a dítě na vás kouká, jestli jste se nezbláznili a řekne vám něco jako: „Fuj, tohle jíst nebudu!“ Pozor na to, co totiž před dětmi řeknete také vy. Dítě získává návyky, nejen v jídle, od svých rodičů a lidí, kteří jsou mu nejbližší, pokud jste doposud dítě vychovávali v tom, že, co je zelené, není dobré, bude vám dělat velké problémy pohled dítěte změnit. Důležité je již od útlého věku vést dítě k pestré konzumaci potravin a navyknout ho na každodenní dávku ovoce a zeleniny. A pokud budete mít kladný vztah ke stravování vy samotní, bude jej mít pravděpodobně i vaše dítě. Nezapomeňte na to, že dítě se nejvíce učí napodobováním.

Nenuťte své děti!

Základem je děti také nenutit, jelikož to, co jim budete vnucovat, to naschvál dělat nebudou. Snažte se je na cestu zdravého stravování navést pomalu a nenápadně. Přidávejte jim například ke svačině jablko nebo jim připravte zdravou snídani. Nenuťte je také sníst vše, co mají na talíři, jelikož takové děti se budou přejídat i ve chvílích, kdy se zrovna nebudou stravovat doma. Běžné je, že dítě sní asi 60 % toho, co mu nandáte na talíř.  Nenuťte je ani nutně jíst ovoce a zeleninu, třeba si ke zdravému stravování najdou cestu sami.

Snaží se celá rodina

Snažíte se, aby dítě jedlo doma zdravě, ale pak jede k babičce a ta ho zasype hromadou sladkostí a dobrot. Snažte se zapojit do zdravého stravování celou rodinu. Jde například jen o omezení konzumace potravin, masa, nezdravých ingrediencí apod. Díky tomu snížíte riziko, že se bude vaše dítě cpát u příbuzných hromadou sladkostí. Myslete ale také na to, že bez občasného hřešení to jednoduše nejde. Ve všem by měla panovat rovnováha, a to i v jídle. Dopřejte tedy dětem jednou za čas nějaký ten hříšek a nechte je od zdravého stravování odpočinout. Rádi se k němu poté zpět vrátí, než kdyby to pro ně byla nezbytná povinnost.

Zdravý pohyb

Myslete také na to, že pro děti je nezbytný zdravý pohyb. Ať si dítě samo zvolí, který pohyb chce vykonávat. Může to být jakýkoliv druh sportu, například plavání, karate, jóga, tancování, step, balet, florbal, rugby atd. Pravidelný pohyb je pro zdravý vývoj dítěte nesmírně důležité, zvláště pro zdraví kostí a jako prevence vzniku nadváhy. Jděte sami dítěti příkladem a sportujte spolu s ním. Dítě bude šťastné a dáte mu skvělý základ do života, jak ten fyzický, tak také psychický.

O autorovi

Daniela

Optimistka, milovnice zdravého stravování, obdivovatelka přírody, umění a literatury.

error: