Jídlo

Zdravotní benefity, které vašemu organismu přináší nektarinky

Nektarinky jsou bohaté na živiny a antioxidanty, jsou velmi chutné a přínosné pro vaše zdraví. Existuje mnoho druhů nektarinek, které se liší v barvě od bílých, žlutých až po tmavě červené. Jejich účinky se týkají především posílení imunitního systému, což se zvláště na podzim velmi hodí. 

Nektarinky podporují:

  • lepší trávení
  • pomáhají při hubnutí
  • zdraví očí
  • ochranu proti rakovině
  • imunitní systém
  • stabilizují hladinu cukru v krvi
  • zdraví srdce
  • mají vysoký obsah antioxidantů

Vysoký obsah antioxidantů

Antioxidanty jsou sloučeniny, které pomáhají snížit riziko vzniku chronických onemocnění neutralizací škodlivých volných radikálů. Jedná se o molekuly, které se v těle hromadí jako důsledek špatného stravování, nezdravého životního stylu, stresu nebo vnějšího znečištění a mohou způsobit poškození buněk. Pravidelná konzumace stravy bohaté na antioxidanty je spojena se sníženým rizikem vzniku onemocnění, jako je rakovina či srdeční onemocnění. Obsahují především vitamín C a porce několika nektarinek týdně vám může dopřát spoustu antioxidantů. Bohatými na antioxidanty je čerstvé ovoce, listová zelenina, hořká čokoláda, skořice či kurkuma.

Podporuje lepší trávení

Nektarinky poskytují notnou dávku vlákniny, která je neuvěřitelně důležitá pro správný chod vašeho trávení. Vláknina se pohybuje vaším traktem a podporuje jeho zdraví. Vláknina také působí jako prebiotikum a podporuje prospěšné bakterie, které se nacházejí ve vašem střevě, což může pomoci zlepšit trávení i vstřebávání živin. Zvýšený příjem vlákniny snižuje krevní tlak, hladinu cholesterolu a pomáhá udržovat normální hladinu cukru v krvi. Doporučené množství příjmu vlákniny denně činní 25 g  za den. Jedna nektarinka denně dokáže zastoupit až 8% denních potřeb vlákniny. Mezi další potraviny, které jsou bohaté na vlákninu, patří především ovoce, zelenina, celozrnné pečivo a luštěniny.

Pomůže při hubnutí

Nektarinky mají nízký obsah kalorií, ale vysoký obsah vlákniny, což z nich dělá výborný doplněk stravy, pokud držíte redukční dietu. Vláknina zpomalí cestuje zažívacím traktem a pomáhá vám zůstat plnější po delší dobu, aby se snížili chutě k jídlu a podpořili hubnutí. Podle studií  zvýšení příjmu ovoce, jako jsou i nektarinky, vám může pomoci zhubnout. Vyměnit vysokokalorické občerstvení a sladkosti za nektarinky vám může pomoci snížit počet kalorií, které konzumujete a udržet vaši váhu pod kontrolou.

Zlepšují zdraví očí

Nektarinky obsahují dávku vitamínu A, což je důležitý vitamín, pokud jde o zdraví vašich očí. Ve skutečnosti mohou dlouhodobé nedostatky vitamínu A vést k různým onemocněním očí a horšímu zraku zvláště ve stáří. Obsahují také lutein a zeaxantin, dva typy rostlinných pigmentů, které hrají ústřední roli v prevenci očních onemocnění. Tyto důležité karotenoidy mohou dokonce chránit před kataraktem a věkem podmíněnou degenerací makuly, což je hlavní příčina slepoty u starších osob. Pouze jedna nektarinka denně dokáže zastoupit 9 procent doporučené denní dávky vitamínu A. Dalším dobrým zdrojem vitamínu A je listová zeleniny, mrkve, mléka, vejce a játra.

Léčba rakoviny

Nektarinky obsahují silné sloučeniny, u kterých bylo prokázáno, že pomáhají blokovat růst rakovinných buněk. Studie v časopise  Food Chemistry poznamenala, že polyfenoly z nektarinek a broskví pomohly zabít a zastavit růst buněk rakoviny prsu bez negativního ovlivnění zdravých buněk.

Posilují imunitní systém

Nektarinky obsahují sloučeniny podporujících zdraví, které vám mohou pomoci zvýšit imunitní systém a zabránit rozvoji infekcí. Jde především o vitamín C. Nektarinky také obsahují vlákninu, která může působit jako prebiotikum a podpora prospěšných střevních bakterií. Podpora zdravé střevní flóry zvyšuje imunitní funkce a pomáhá předcházet mnoha onemocněním.

Stabilizuje hladinu cukru v krvi

Vláknina, která se vyskytuje v nektarinákch, může pomoci regulovat hladinu cukru v krvi.  Vláknina zpomaluje vstřebávání cukru v krevním oběhu a udržuje hladinu cukru v krvi vyvářenou. Studie zjistily, že zvýšený příjem celých plodů může být spojen s nižším rizikem vzniku cukrovky, pravděpodobně díky příznivé vláknině, kterou obsahují.

Zlepšuje zdraví srdce

Srdeční onemocnění patří mezi časté příčiny smrti a představuje jednu třetinu všech úmrtí. Ve většině případů však lze onemocnění kardiovaskulárního systému zabránit tím, že provedete jednoduché úpravy ve vaší stravě a životním stylu. Dopřávejte si ovoce, zeleninu, celozrnné potraviny, oříšky a méně tučné maso. Nektarinky snižují některé rizikové faktory, které mohou vést k srdečním onemocněním, včetně snížení cholesterolu. Navíc jedna nektarinka dodává až 8 procent denních potřeb draslíku. Adekvátní příjem draslíku může pomoci snížit krevní tlak a chránit před srdečními chorobami a mrtvicí.

Zdroj

error: