Jídlo

Mléko bez laktózy

Pro mnoho dětí i dospělých je kravské mléko doslova tabu. Zkrátka a jasně na jejich stůl nikdy nepřijde, jelikož trpí intolerancí laktózy. Bohužel i pouhá jedna sklenice mléka, u nich může vyvolat trávicí potíže jako je průjem, zvracení a bolesti břicha.

Bezlaktózové mléko je snadná a dostupná alternativa, která tohle nezpůsobí. Cena se pohybuje od 25 Kč za nejlevnější produkt, ale s kvalitou úzce koresponduje výroba – je to klidně i několik stovek korun (zejména u dětských verzí náhrady kojeneckého mléka), tam se částka vyšplhá až nad 1000 Kč.

Co je mléko bez laktózy? Jak přispívá našemu zdraví?

Mléko bez laktózy je v podstatě mléčný výrobek. Laktóza je druh cukru nacházející se v mléčných výrobcích, který je pro některé lidi obtížně stravitelný. Úloha laktázy je v těle jasná – štěpí cukry na jednoduché cukry, tedy na glukózu a galaktózu.

Mléko bez laktózy má téměř stejnou chuť (o něco sladší), strukturu a nutriční profil vlastní jako běžné mléko. Lze ho pohodlně použít stejným způsobem a nahradit za běžné mléko do vašich oblíbených receptů.

Podobně jako normální mléko, je alternativa mléka bez laktózy, skvělým zdrojem bílkovin a dodávkou asi 8 gramů v 1 šálku. Má také vysoký obsah důležitých mikroživin, jako je vápník, fosfor, vitamín B12 a riboflavin . Mnoho druhů je navíc obohaceno o vitamín D, který se podílí na různých aspektech našeho zdraví. I z toho důvodu se nemusíte bát vyměnit běžné mléko za bezlaktózové mléko, žádná klíčová živina vám chybět nebude. U osob s alergií na mléčné výrobky, nemusí být toto mléko bezpečné a povede k symptomům typu zažívacích problémů, kopřivky a zvracení.

Jak se vyrábí mléko bez laktózy?

Mléko bez laktózy se vyrábí z kravského mléka, ale výrobci do něj během zpracování přidávají enzym zvaný laktáza. Laktáza pomáhá trávicímu systému rozkládat laktózu. K dispozici je tak celá řada produktů bez laktózy od plnotučného a odstředěného mléka až po smetanu.

Metoda odstranění laktózy zahrnuje různé procesy. Jedním z nich je průchod mléka přes laktázu nebo mechanické oddělení laktózy z mléka. Čím komplikovanější je výrobní proces, tím dražší je produkt.

Jenže nějak si člověk musí zajistit dostatek vápníku, ten totiž, jak známo je právě v mléčných výrobcích a je spojen s řadou několika významných funkcí jako – budování kostí a zubů, regulace svalových kontrakcí včetně srdečního rytmu, krevní srážlivost. Zdroje vápníku najdete i v listové zelenině, kapustě, brokolici, zelí, sójových bobech, tofu, ořeších, chlebu, rybách (sardinky, losos).

Potraviny a nápoje, které obvykle neobsahují laktózu jsou:

  • sójové jogurty a sýry
  • jogurty a sýry na bázi kokosu
  • mandlové mléko
  • rýžové mléko
  • ovesné mléko
  • mléko z lískových oříšků
  • potraviny s označením „bez mléčných výrobků“ nebo „vhodné pro vegany“

Intolerance laktózy u dětí

Pokud vaše dítě netoleruje laktózu, lékař vám s výživou poradí. Jsou také děti, které jsou schopné konzumovat malé množství laktózy bez příznaků, ale možná budete muset malinko experimentovat, kolik toho může sníst nebo vypít. Je ovšem nutné, aby malé děti měly ve své stravě určité živiny, pro podporu zdravého růstu a vývoje. Pro kojence s intolerancí laktózy je kojenecké mléko bez laktózy k prodeji v lékárnách a supermarketech. Sójová výživa se však nedoporučuje dětem do 6 měsíců, protože obsahuje hormony, které mohou ovlivňovat budoucí fyzický a sexuální vývoj vašeho dítěte.

Kojené děti mohou těžit z náhražek laktázy, které pomáhají tělu trávit laktózu v mateřském mléce. U mnoha dětí je intolerance laktózy pouze dočasná a po několika týdnech se upraví. Po této fázi je na místě zavádět mléko do stravy postupně.

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Štítky

Jana Novotná

Moje zdraví mi není lhostejné, proto sleduji trendy v oblasti péče a to nejen o zdraví fyzické, ale i duševní. Snažím se získávat nové informace a sleduji nové trendy v oblasti zdravého životního stylu. Velmi ráda zkouším nové recepty a nechávám se inspirovat novými návody a radami.

Podobné články

Back to top button