Nezařazené

Nebezpečí, které sebou přináší některé diety

Drtivá většina z nás držela někdy v životě nějakou dietu, ať již za účelem ztráty kil či ze zdravotních důvodů. Existuje obrovské množství diet, které na vás číhají na každém rohu, i když mnoho z nich je v rozporu se zdravým stravováním. Od polykání nejrůznějších pilulek přes hubnoucí šťávy. Ale jsou tyto rychlé změny ve stravování zdravé? Je vůbec nějaká dieta zdravá?

Zdraví na prvním místě

Většina odborníků na zdravou výživu se shoduje, že největším problémem diet je to, že jsou pouze dočasné, dlouhodobě neudržitelné. Samozřejmě jsme schopni vyloučit ze svého jídelníčku celou řadu potravin na určitou dobu, ale po celý život to pravděpodobně nevydržíme. Navíc držení nejrůznějších diet a častých změn v jídelníčku může přinést řadu zdravotních nevýhod. Nic by nemělo jít až do krajností. Jednotvárné diety, rychlé změny a vysazení důležitých potravin z vaší stravy může být rizikové. Pokud ze své stravy vynecháte některé nezdravé potraviny, může vám to samozřejmě pomoci, ale v tom případě není řeč o dietě, jejíž cílem je většinou primárně zbavit vašeho těla přebytečného tuku.

Každý člověk je jiný

Důležité je si také uvědomit, že každý člověk je naprosto jiný, jeho tělesná schránka je jiná, metabolismus je jiný, ale diety jsou pro všechny nastaveny stejně. Není to zvláštní? Měli bychom si uvědomit, že každý člověk je jiný a jídelníček by měl být přizpůsoben přímo jemu. Doporučujeme místo drastických diet zkusit poklidný obrat ke zdravé stravě a zdravému pohybu. Díky postupné změně lépe udržíte dosavadní stravovací návyky i svou tělesnou váhu. Vyhnete se nepříjemným hormonálním změnám ve vašem těle, metabolickým změnám a naučíte se určité disciplíně.

Dieta

Dieta je podle Asociace britských dietologů charakterizována jako druh stravovacího plánu, při kterém konzumujete méně stravy, zkoušíte nové kombinace, a to vše však po krátkou dobu, během které máte především rychle zhubnout. Většina lidí po dietě však trpí přejídáním a vyberou si ztracená kila zpět. Dieta je většinou charakterizována buď nízkým obsahem sacharidů a vysokým obsahem bílkovin nebo vysokým obsahem sacharidů a nízkým obsahem tuků.

Populární diety:

  • makrobiotická strava
  • Atkinsova dieta
  • veganská či vegetariánská dieta
  • paleo dieta
  • bezlepková dieta
  • nízkotučná dieta, atd.

Zdravotní rizika spojená s dietou

Rychlá změna jídelníčku, která obnáší nové potraviny ve vaší stravě, které nemusí být vždy zcela vhodně nakombinovány vám může přinést některá zdravotní rizika.

Pocit únavy, slabosti a hladu

Jelikož jsou diety určeny především pro osoby, které chtějí svou váhu zredukovat, jídelníček obsahuje málo kalorií. Každý z nás má však během dne rozdílný výdej energie a jeho metabolismus funguje odlišně. Zapomeňte na hladovění a dopřejte si vyváženou stravu. Chronické diety a nadměrné cvičení může mít negativní vliv na váš metabolismus, energii, náladu a kvalitu spánku. Drastické a rychlé změny v tělesné hmotnosti mohou mít za následek ztrátu tkáně z životně důležitých orgánů, snížení hustoty kostí a svalovou slabost. Snižuje se i kvalita kognitivních procesů.

Stres a úzkost

Prudké snížení přísunu kalorií, změna potravin, čas na přípravu jídla, to vše na vás vyvíjí tlak a vaše dobrá nálada může dost utrpět. Hlídáte si ten správný jídelníček, cítíte se provinile, když si dopřejete něco jiného než jste měli. Dieta ve vás může probouzet pocit viny a všechny přípravy na ni mohou vzbuzovat stres. Také úzkost, kterou přináší pomalé změny, jelikož vám dieta nemusí příliš vyhovovat.

Žádné výsledky a ztráta času

Může se také stát, že jste si pro své tělo zvolili prostě špatnou dietu, špatné stravovací návyky. To poznáte především podle změn vašeho těla, na vaší pleti, pocitu energie a dobré nálady. Pokud se budete v novém stravovacím režimu cítit skvěle a plní energie, je to jen dobře. V druhém případě si zvolte jiné stravovací návyky a zaměřte se na to, aby vám bylo zase dobře.

Zdroj

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Daniela

Optimistka, milovnice zdravého stravování, obdivovatelka přírody, umění a literatury.

Podobné články

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button