Návod

Potřebujete zlepšit koncentraci? Vyzkoušejte jógu

V první části jsme si povídali o zlepšení koncentrace pomocí dechového cvičení. Dnes se zaměříme na konkrétní jógové cviky.

Jógové cviky proti únavě a roztěkanosti

Kromě praktik dechového cvičení můžou naši koncentraci podpořit i jednotlivé jogínské polohy.

Varjasana

Složte obě nohy pod sebe a sedněte si vzpřímeně. Vaše boky by měly být na úrovni pat, palce u nohou by se měly navzájem dotýkat. Paty nechte lehce pootevřené. Ujistěte se, že vaše páteř, krk a hlava jsou v jedné linii. Dlaně si umístěte na stehna směrem vzhůru. Držte v pozici a zhluboka dýchejte.

Tato pozice se nedoporučuje lidem, kteří trpí bolestí nohou, kolen a kotníků.

Garudasana

Postavte se do vzpřímené polohy, nohy lehce od sebe. Pokrčte nohy v kolenou a pravou nohu pomalu zvedejte směrem k tělu nahoru. Tu obtočte kolem levého stehna a nártem se opřete o levé lýtko. Natáhněte si ruce před sebe, pokrčte je v loktech a propleťte. Soustřeďte se na jeden bod před vámi. Snažte se v pozici vydržet co nejdéle, ideálně na několik nádechů a výdechů. Nakonec pomalu rozpleťte ruce a následně i nohy.

Cvičení se nedoporučuje lidem, kteří v nedávné době prodělali onemocnění kolen, nebo loktů.

Vrikshasana

 

Postavte se do vzpřímené pozice s rukama podél těla. Ohněte pravou nohu v koleni a chodidlem si ji opřete o levé stehno. Najděte rovnováhu, spojte ruce před tělem a zvedněte je nad hlavu. Vydržte v této pozici alespoň na dva nádechy a poté uvolněte. Cvik opakujte i na druhou stranu.

Trpíte-li migrénami, nespavostí, nebo velmi nízkým, či vysokým tlakem, této pozici se vyhněte.

Sarvangasana

Lehněte si na podložku. Ruce umístěte nad boky a lokty přitáhněte k tělu. S výdechem pokrčte kolena a zvedněte je od země. S nádechem narovnejte nohy a dostaňte se do polohy „svíčky“. Vydržte v této pozici s oporou obou rukou asi na tři nádechy a výdechy. Nakonec s výdechem ohněte kolena, které pomalu suňte k hlavě. Nakonec nohy vraťte na podložku.

Tato poloha by mohla způsobit problémy menstruujícím a těhotným ženám. Trpíte-li vysokým krevním tlakem, problémy se srdcem, nebo onemocněním štítné žlázy, poraďte se nejdříve se svým ošetřujícím lékařem, zda je tato pozice pro váš zdravotní stav vhodná.

Jóga nabízí ještě mnoho dalších cviků a poloh, které odplavují únavu a úzkost a přinášejí vyšší koncentraci s lepší pamětí. Zkuste si denně zacvičit pár jógových prvků. Uvidíte, že se vaše soustředění zlepší.

Zdroj

Zanechte komentář