PrevenceZdraví

Příznaky nedostatku vitaminu B12 + Jak mu předcházet?

Na základě výzkumů se odhaduje, že až 25 % všech dospělých osob má nedostatek vitamínu B12 (také nazývaný kobalamin). Někteří odborníci se domnívají, že toto číslo může být ve skutečnosti mnohem vyšší, protože existuje podezření, že existuje mnoho případů nepotvrzených. To znamená, že miliony lidí trpí nedostatkem vitaminu B12, ale ani to nevědí, zejména starší osoby a lidé, kteří se vyhýbají konzumaci živočišných produktů. Tyto skupiny mají zvýšené riziko rozvoje deficitu vitamínu B12.

Vitamín B12

Vitamín B12, známý též jako „energetický vitamín“, vás udržuje v kondici a plné energie. Je tedy důležitý pro překonávání únavy a vyčerpání. Vitamín B12 podporuje funkce štítné žlázy a je velmi důležitý pro zdravý lidský život plný energie. S jeho nedostatkem přichází mnohé zdravotní problémy.

Proč potřebujeme vitamín B12?

Vitamin B12 má nejsložitější chemickou strukturu ze všech vitaminů. Na rozdíl od jiných vitamínů obsahuje kobalt (kov) a je běžně označován jako „kobalamin“, což je termín pro všechny různé sloučeniny, které obsahují vlastnosti vitaminu B12.

Několik důležitějších rolí, které hraje vitamin B12 v těle, zahrnuje:

  • Tvorba červených krvinek
  • Vliv na paměť
  • Podpora buněčná energie
  • Absorpce živin
  • Podpora zdraví nadledvinek
  • Regenerace nervů a mozku
  • Syntéza DNA
  • Reprodukční zdraví žen a mužů

Příznaky nedostatku vitamínu B12

Co se může stát, pokud máte nedostatek vitaminu B12? Příznaky nedostatku vitamínu B12 mohou zahrnovat:

  • Nízká energetická hladina nebo chronická únava
  • Nedostatek soustředění a další kognitivní obtíže
  • Napětí ve svalech
  • Špatná paměť
  • Emoční výkyvy nálady
  • Nedostatek motivace
  • Ženská neplodnost
  • Muž s nízkou hladinou testosteronu
  • Problémy s trávením
  • Hypotyreóza
  • Únava i po dobrém nočním spánku

Co vás vystavuje zvýšenému riziku vzniku deficitu vitaminu B12? 

Dva nejčastější případy, kdy dochází k nedostatku vitamínu B12, tvoří: nedostatek vitaminu B12 ve vaší stravě nebo neschopnost absorbovat ho z jídla, které jíte. Je pravděpodobnější, že se objeví nedostatek
vitaminu B12 , pokud :

  • Jste měli bakteriální infekci H. pylori nebo žaludeční vřed
  • Jste starší více než 50 let
  • Jste vegan nebo vegetarián
  • Prošli jste rychlou ztrátou hmotnosti / bariatrickou operaci
  • Máte zánětlivé onemocnění střev
  • Užíváte jeden z následujících druhů léků: antibiotika, na dnu, krevní tlak, antikoncepční pilulky, léky snižující hladinu cholesterolu, léky na diabetes a antipsychotika.

Zdroje vitamínu B12 ve stravě

Mezi potraviny bohaté na vitamín B12 patří:

  • Hovězí játra: 30 g: 20 mikrogramů (více než 300% DD)
  • Sardinky: 90 g: 6,6 mikrogramů (více než 100 procent DD)
  • Makrela atlantická: 90 g: 7,4 mikrogramů (více než 100 procent DD)
  • Jehněčí maso: 90 g: 2,7 mikrogramů (45% DD)
  • Divoký losos: 90 g: 2,6 mikrogramu (42% DD)
  • Kvasnice: 1 polévková lžíce: 2,4 mikrogramů (40% DD)
  • Sýr feta: 0,5 šálku: 1,25 mikrogramů (21% DD)
  • Hovězí maso: 3 unce: 1,2 mikrogramu (20% DD)
  • Tvaroh: 1 šálek: 0,97 mikrogramu (16% DD)
  • Vejce: 1 velká: 0,6 mikrogramu (11% DD)

Při vaření těchto potravin buďte opatrní, vitamín B12 může být zničen při zahřátí na vysoké teploty.

Zdroj

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Daniela

Optimistka, milovnice zdravého stravování, obdivovatelka přírody, umění a literatury.

Podobné články

Back to top button