Nezařazené Prevence

Proč jste unavení i po odpočinku?

Napsáno od MiladaKaderabkova

Když jdete domů z práce, pravděpodobně se těšíte na odpočinek před televizí. Později, když už vás televizní pořady začnou nudit, zacvičíte si nebo přečtete knížku, kupodivu zjistíte, že už nejste unavení. Ve skutečnosti vás tyto činnosti naopak osvěží. Proto se pojďme podívat, co doopravdy znamená „odpočinek“ a proč se mnozí lidé cítí unaveni i přesto, že hodně „odpočívají.“

Uvolnění mysli je nejrychlejší cestou k vyčerpání

Většina lidí považuje za odpočinek tyto věci:

  • ležení na pohovce nebo v posteli
  • „nicnedělání“
  • Netflix

Ale zatímco vaše tělo je v uvolněné pozici, vaše mysl není. Odpočinek musí zahrnovat nejen fyzično, ale také vaši psychiku. Když se účastníte výše uvedených aktivit, povzbuzujete duševní činnost, která je k odpočinku kontraproduktivní.

Sledování televize, brouzdání po internetu nebo čtení tweetů vás ve skutečnosti může ještě více unavit. Váš mozek totiž tiše zpracovává vše, co zachytíte, ale také se připravuje a povzbuzuje vás k socializaci. Nedávná studie zjistila, že když se mozek aktivně nezabývá vědomou činností; přemístí se do stavu přípravy na společenskou interakci s ostatními.

Dalším důležitým faktorem, který je třeba zvážit, je to, že mozek potřebuje něco, na co by se mohl soustředit, aby dosáhl stavu symbiotického odpočinku. Potřebuje znát účel. Přemýšlejte o aktivitách, které vyžadují jen velmi malou pozornost – například sprchování. Většinou uvažujete o jiných věcech a vaše mysl je zaneprázdněna řešením problémů. Přestože je tento druh duševní činnosti občas nezbytný, rozhodně neznamená, že odpočíváte. Právě rozvolnění mysli je nejrychlejší cestou k vyčerpání.

Lidské pocity jsou nespolehlivé

Když věříme svým pocitům, často strávíme volné odpoledne na pohovce, i když víme, že bychom se měli raději věnovat cvičení. O víkendu máme tendenci zůstávat v posteli dlouho, protože „cítíme,“ že potřebujeme spát, i když tím ve skutečnosti pouze narušujeme své spánkové vzorce. Jestliže se tedy spoléháme na své líné pocity, skončíme tím, že budeme ještě více unavení.

Co je pravý odpočinek?

Níže jsou dva důležité způsoby, jak pomoci mozku, aby se dostal do klidu. Jsou sice naprosto odlišné od toho, co společnost běžně za odpočinek považuje, ale vyzkoušejte je.

Přepínejte mezi úkoly

Jestliže pracujete dlouho na počítači, po několika hodinách přepněte na něco fyzického, například jděte na procházku, běžte chvíli na zahradu nebo se projeďte na kole. Jestliže pracujete na velmi technickém a detailně orientovaném projektu, přepněte na něco kreativnějšího. Jestliže celý den strávíte mezi lidmi, večer zůstaňte sami, třeba při přípravě večeře. A ať už pracujete na čemkoli, ujistěte se, že tomu věnujete plnou pozornost.

Jednoduché cvičení

Cvičení je lék, který mnozí z nás nenávidí. Mírné cvičení však snižuje stres, zvyšuje produktivitu, celkové zdraví a prodlužuje život. Výzkumy ukazují, že pravidelné cvičení je jedním z nejlepších léčiv pro ty, kteří trpí vyčerpáním a únavou.

Platí to hlavně pro ty, kteří mají sedavé nebo fyzicky nenáročné zaměstnání. Ať už sedíte celé dny v malé kanceláři nebo pracujete na nakládce a vykládce nákladní lodi, studie ukazují, že přiměřené cvičení každý den pomáhá k tělesnému i duševnímu odpočinku.

Studie provedená výzkumníky na univerzitě v Gruzii zjistila, že tréninky s nízkou intenzitou zvyšují pocity energie.

„Mnoho lidí je přepracováno a dostatečně nespí,“ říká Patrick O’Connor, ředitel laboratoře na univerzitě. „Cvičení nám pomáhá cítit více energie. Pro toto tvrzení už existuje vědecká základna a má větší výhody než například pití kofeinu nebo energetických nápojů.“

Ve studii byly výzkumné subjekty rozděleny do tří skupin. Jedné skupině bylo předepsáno 20 minut aerobního cvičení se střední intenzitou třikrát do týdne po dobu šesti týdnů, druhá skupina se zabývala aerobním cvičením s nízkou intenzitou ve stejném časovém rámci a třetí skupina, která byla kontrolní skupinou, vůbec necvičila. Obě skupiny cvičenců zaznamenaly o 20 % vyšší úroveň energetické hladiny ve srovnání se třetí skupinou. Výzkumníci také zjistili, že intenzivní cvičení je při zmírňování únavy méně účinné než to s nízkou intenzitou. Druhá skupina totiž zaznamenala 65 % pokles hladiny únavy, zatímco skupiny první jen 49 %. Je však důležité si uvědomit, že každé cvičení je lepší než žádné.

Zdroj

O autorovi

MiladaKaderabkova

Zanechte komentář

error: