JídloOstatní

Rádi si dáváte do těla? Konzumujte dýně

Z dýně mnozí znají hlavně kůru, která se používá k výrobě strašidelných skulptur při podzimních oslavách Halloweenu. Velký plod k tomu přímo vybízí, neboť se do něj dobře vyřezává a umožňuje vytvářet atraktivní výtvory.

Kdo však nevyužil dužninu ukrytou v oranžovém obalu, je sám proti sobě, neboť se jedná o vynikající zeleninu se zanedbatelným počtem kalorií, zato velkým obsahem zdraví prospěšných látek.

Co dýně obsahuje

pumpkins-457716_960_720Stejně jako všechny oranžově zbarvené druhy zeleniny, je i dýně bohatá na beta-karoten, který prospívá našemu zraku. Další důležitou složkou je vitamin A a zejména draslík. Řada studií potvrdila významnou přímou úměru mezi příjmem draslíku ve stravě a minerální hustotou kostí. Zvýšená konzumace ovoce a zeleniny bohaté na draslík, jako je například právě dýně, snižuje celkový obsah kyselin ve stravě a může tak napomáhat udržet v kostech vápník. Dýně je prospěšná i pro sportovce, kteří potřebují draslík. Zvýšená tělesná námaha při tréningu a závodění vede ke ztrátě draslíku ze svalů a jeho úbytku v důsledku pocení. Proto je dýně vhodným zdrojem draslíku, jehož úbytek tak lze přirozeně nahradit bez medikamentů. Nízká hladina draslíku, stejně jako nedostatek hořčíku a vápníku může mít totiž na svědomí křeče svalů, případně i kardiovaskulární poruchy.

Kromě toho obsahuje dýně také další karotenoidy, které snižují riziko rozvoje rakoviny plic a tlustého střeva. Díky antioxidačním účinkům se rovněž snižuje riziko rozvoje revmatické artritidy.

Recepty z dýně

Pravidelná konzumace dýně je velice prospěšná. Stačí ji jen připravit s kouskem másla nebo trochou olivového oleje. V kuchyni ji můžeme upravovat na sladko i naslano. Může být například zdravou a chutnou náhražkou bramborové kaše. Nebo vyzkoušejte vynikající dýňovou polévku, která je zlatým hřebem podzimního jídelníčku. Její příprava je rychlá a snadná a po prvním soustu se stanete na této pochoutce závislí. Kromě polévky existuje spousta další receptů, jak dýni v kuchyni využít. Můžete si z ní připravit koláč, buchtu, dýňové rizoto a další zdravá jídla vhodná pro sportovce, děti, dietáře, těhotné ženy i všechny ostatní.

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Jana Novotná

Moje zdraví mi není lhostejné, proto sleduji trendy v oblasti péče a to nejen o zdraví fyzické, ale i duševní. Snažím se získávat nové informace a sleduji nové trendy v oblasti zdravého životního stylu. Velmi ráda zkouším nové recepty a nechávám se inspirovat novými návody a radami.

Podobné články

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button