JídloKrásaRady a tipy

Jak se projevuje nedostatek biotinu? A jak se proti němu bránit?

Biotin je vitamínem B7, který je též nazýván jako koenzym R či vitamín H. S nedostatkem tohoto vitamínu se osoby, které se stravují pestrou a vyváženou stravou setkají jen mimořádně. Týká se spíše osob, jejichž strava není dostatečně vyvážená, je velmi nezdravá a chybí v ní dostatek některých potravin. Jak se nedostatek biotinu v organismu projevuje? A jak můžete tuto situaci řešit?

Vitamín B7

Biotin je vitamínem B7, tedy ve vodě rozpustný vitamín, který v těle působí jako koenzym, a který je potřebný pro správný metabolismus mastných kyselin, aminokyselin a glukózy. To znamená, že musí být v organismu přítomen v dostatečné míře, aby bylo možné zpracovat a využít makronutrienty (bílkoviny, sacharidy, tuky), které konzumujeme. Biotin je součástí komplexu vitamínů B, tedy skupiny klíčových živin, které jsou potřebné pro zdraví kardiovaskulární soustavy, nervové soustavy a metabolismu.

Nedostatek biotinu

Nedostatek biotinu v těle nastává, pokud osoby nekonzumují dostatek vitamínu B7 ze své stravy, či ho nedokáží správně absorbovat. Doporučené denní dávky biotinu jsou relativně nízké. Pravdou je, že mnoho potravin obsahujících biotin se dnes běžně konzumuje, jedná se především o potraviny bohaté na bílkoviny (maso, ryby, luštěniny). Podle průzkumu je průměrný příjem biotinu z potravin u osob 35-70 mcg/den, což je také považováno za přiměřené množství. Jaké jsou tedy ideální hodnoty k prevenci nedostatku biotinu v organismu?

  • 5 mikrogramů denně pro kojence
  • 6–8 mikrogramů denně pro kojence ve věku od 7 měsíců do 3 let
  • 12–20 mikrogramů denně pro děti ve věku 4–13 let
  • 25 mikrogramů pro dospívající
  • 30 mikrogramů pro dospělé muže a ženy starší 19 let
  • 30 miligramů pro těhotné ženy a 35 miligramů pro kojící ženy

Léčba nedostatku biotinu v organismu je důležitá, jelikož hraje klíčovou roli v mnoha metabolických, trávicích, neurologických i kardiovaskulárních procesech. Biotin má na starost:

  • Převod glukózy z uhlohydrátů na využitelnou energii
  • Aktivace mastných kyselin z potravin obsahujících tuky
  • Regulace hladiny cukru v krvi
  • Tvoří proteiny, které se starají o zdravou pokožku, vlasy a nehty
  • Podpora nervového systému a činnosti neurotransmiterů
  • Regulace hladiny cholesterolu
  • Podpora činnosti štítné žlázy a nadledvin

Příznaky

Jeho nedostatek může vyvolat změny týkající se pokožky a nervové soustavy. Mezi nejčastější příznaky nedostatku biotinu patří vypadávání vlasů a jejich slábnutí, lámající se nehty, kožní vyrážky a dermatitida, kožní infekce, chronická únava, změny nálad a deprese. Dostavuje se i mnoho dalších neurologických příznaků.

Zdroje biotinu

Při doplňování biotinu do vašeho organismu můžete zvolit doplňky stravy s biotinem či stravu, která obsahuje potraviny bohaté na biotin. Jejich pravidelná konzumace je také prevencí vzniku nedostatku biotinu. Jaké potraviny jsou však dobrým zdrojem biotinu?

  • Játra
  • Vejce
  • Droždí
  • Losos
  • Mléčné výrobky včetně sýrů
  • Luštěniny a fazole
  • Avokádo
  • Maliny a jiné bobule
  • Banány
  • Sladké brambory
  • Květák
  • Celozrnné výrobky
  • Houby
  • Mandle, slunečnicová semínka a jiné ořechy / semena

Pokud bude vaše strava opravdu rozmanitá, zdravá a bude zahrnovat dobré zdroje bílkovin, zdravých tuků i minerálních látek, nemusíte se obávat, že byste nedostatkem biotinu trpěli.

Příčiny nedostatku

Příčinou nedostatku biotinu v organismu však nemusí být nutně jen jeho nedostatečná konzumace. Příčinou může být také:

  • nadměrný přísun alkoholu
  • těhotenství
  • užívání některých typů léků
  • zhoršená absorpce vitamínu skrze střeva, která může být důsledkem zánětlivého onemocnění střev
  • dlouhodobé používání antibiotik, které porušují zdravou střevní flóru
  • kouření
  • užívání neobvyklých dávek jiných vitamínů B, jako je například kyselina pantothenová
  • genetická deficience biotinu

Zdroj, zdroj obrázku: https://www.flickr.com/photos/matsuyuki/7893435002

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Daniela

Optimistka, milovnice zdravého stravování, obdivovatelka přírody, umění a literatury.

Podobné články

Back to top button