JídloOstatní

Rukola: Nenápadná zásobárna důležitých živin, která je nejlepší syrová

Tuto nenáročnou, ale užitečnou bylinu si můžete vypěstovat na zahradě nebo i doma v květináči. Stačí si koupit semínka, zasadit je třeba do květináče na balkoně a pak můžete jen uždibovat čerstvé listy.

rukolaTy připomínají listy pampelišky a vypadají spíše jako nepotřebný plevel, ovšem ukrývají v sobě mnoho vitamínů, minerálů a dalších účinných látek, které mají velmi pozitivní účinky na naše zdraví. Listy rukoly se v kuchyni používají ke konzumaci do salátů a jejich jemně štiplavá chuť činí z rukoly výbornou přísadu do nejrůznějších jídel. Nejvíce se používá ve středomořské kuchyni, neboť za její domovinu je považován Apeninský poloostrov. Ovšem i u nás se rukola stala postupně velmi známou a oblíbenou přísadou do salátů, polévek, pomazánek, omáček, těstovin, masa, rýže, brambor nebo jako syrový doplněk na chleba s pomazánkou stejně jako pažitka.

Co rukola obsahuje

Je bohatá na nejrůznější látky. Najdete v ní vodu, vlákniny, bílkoviny, sacharidy, tuk, vápník, železo, hořčík, fosfor, draslík, sodík, zinek, mangan, měď selen, omega 3, omega 6 kyseliny, betakaroten, lutein, vitamíny A, B, C, E a K. Pokud jde o vápník, je ho v rukole tolik jako ve špenátu, avšak ve srovnání se špenátem má rukola nižší obsah oxalátů, které vstřebávání vápníku brání. Překvapivě slušné množství karotenoidů luteinu a zeaxantinu je extrémně prospěšné pro oči. Konzumace vitamínu K je prevencí před nástupem osteoporézy, čili řídnutí kostní hmoty.

Účinky rukoly na zdraví:

  • podporuje imunitní systém
  • má preventivní účinky před rakovinou a kardiovaskulárními chorobami
  • chrání buňky před působením radikálů
  • má silné protizánětlivé účinky
  • detoxikuje organismus
  • podporuje trávení a pravidelnou stolici
  • odstraňuje plynatost
  • normalizuje hladinu cukru v krvi

Kromě těchto účinků rukola pročišťuje cévy a krev, odvodňuje nadbytečnou vodu z těla, dodává energii a podporuje funkci mozku.

Konzumace rukoly

S rukolou si nemusíte dělat žádné starosti a trápit se složitými recepty. Můžete ji vařit, restovat, ale také ji jíst i syrovou.

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Jana Novotná

Moje zdraví mi není lhostejné, proto sleduji trendy v oblasti péče a to nejen o zdraví fyzické, ale i duševní. Snažím se získávat nové informace a sleduji nové trendy v oblasti zdravého životního stylu. Velmi ráda zkouším nové recepty a nechávám se inspirovat novými návody a radami.

Podobné články

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button