JídloOstatní

Sezamová semínka jsou velmi zdravou pochoutkou

Kdo by neznal známý výraz „Sezame otevři se!“ z Pohádek tisíce a jedné noci. Málokdo by si ho ale spojuje se sezamovým semínkem. Je to skutečně tak, jelikož lusk se sezamovými semínky se otevře po dosažení zralosti. Také je málo známo, že sezam je dokonce nejstarší známou rostlinou pěstovanou pro svá semínka a olej.

Přínos sezamových semínek pro zdraví

Semínka sezamu obsahují kvalitní bílkoviny, mastné kyseliny a látky zvané lignany. Ty mají schopnost zvyšovat vstřebávání a využitelnost vitamínu E a upravovat krevní tlak do normálu. Lignany také zvyšují spalování tuků, jelikož zesilují aktivitu několika jaterních enzymů štěpících mastné kyseliny. Této vlastnosti využívají výrobci kulturistických doplňků stravy, kteří nabízejí sezaminové potravinové doplňky na spalování tuků. Přínos lignanů je opravdu pestrý, neboť také pomáhají snižovat hladinu škodlivého cholesterolu a prospívají zdraví prostaty díky tzv. fytosterolům.

To však není vše, čím jsou pro nás sezamová semínka prospěšná. Obsahují také beta karoten, z minerálních prvků vápník, železo, zinek, draslík a fosfor. Abychom se ovšem nepřipravili o tyto užitečné látky, je důležité konzumovat sezamová semínka neloupaná.

Z minerálních látek je nejpřínosnější vysoký obsah železa, takže nejvíce tato semínka prospívají ženám a pacientům trpícím chudokrevností. Sezamové semínko díky svému složení prospívá také srdci a cévám, dále vlasům, nehtům a kůži, a to díky obsahu zinku, beta karotenu a vápníku. Konzumace sezamových semínek pomáhá také zvlhčovat střevní sliznici, což pomáhá při zácpě.

Recepty

Oříšková chuť sezamových semínek se ještě zvýrazní, když je opražíte dozlatova na suché pánvi na středním plameni. V obchodech jsou k dostání semínka v odstínech černé, hnědé a žluté, stejně tak ale také světle zelená. Výraznější chuť mají černá semínka. Skvělou alternativou zdravého arašídového másla je sezamové máslo. V asijské a středomořské kuchyni se využívá sezamového semínka k přípravě některých pokrmů, jako je například sezamový krém Tahini, který nahrazuje máslo, dále orientální cukrovinky baklava a chalva, která připomíná turecký med.

Sezamová semínka se používají k posypání pečiva a řady pokrmů, které se tak ochucují a zároveň přinášení našemu tělu spoustu zdraví prospěšných látek.

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Jana Novotná

Moje zdraví mi není lhostejné, proto sleduji trendy v oblasti péče a to nejen o zdraví fyzické, ale i duševní. Snažím se získávat nové informace a sleduji nové trendy v oblasti zdravého životního stylu. Velmi ráda zkouším nové recepty a nechávám se inspirovat novými návody a radami.

Podobné články

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button