NezařazenéOstatníZdraví

Strašák jménem vysoký tlak: Řešte ho dříve než bude pozdě

Vysoký tlak neboli hypertenze je velice zrádný – a to z toho důvodu, že o něm nemusíte ani vědět, protože vás nic nebolí, ale dotyčného může dokonce i zabít. Je tak zrádný, že dokonce čtvrtina lidí nad čtyřicet let umírá právě na důsledky neléčení vysokého tlaku. Jeho hodnoty se liší s ohledem na momentální okolnosti, a hlavně věk pacienta.

Obecně se uvádí, že za optimální hodnoty se považuje tlak 120/80. Vrásky byste si měli začít dělat, pokud hodnota vašeho krevního tlaku stoupne nad 140/90. Vysoký krevní tlak je tak obvyklý, že u lidí nad padesát let ho má až polovina z nich.

Jaké jsou příčiny vysokého krevního tlaku?

Nejčastějším důvodem hypertenze jsou genetické dispozice. O nic menším problémem je ale také nadprůměrný příjem soli, kouření a konzumace alkoholu, stres, nadváha či neaktivní způsob života. Stres je také jedním z nejrizikovějších faktorů při kardiovaskulárních onemocnění. Stres je totiž obecnou reakcí organismu na útok zvenčí. Pokud jsme stresu vystaveni, automaticky se nám zvyšuje tepová frekvence a tlak.

Každopádně i jiná onemocnění mohou být příčinou vysokého krevního tlaku. Může to být například onemocnění ledvin či jejich nezhoubný nádor, nežádoucí účinek léků či zvýšená činnost štítné žlázy. Často se také objevuje u těhotných žen.

Co jíst a na jaké jídlo si dát pozor?

Jeho největší zrádnost se ukrývá v tom, že na něj můžeme přijít až po dlouhé době. Lidé, kteří trpí hypertenzí by si měli dát pozor na konzumaci jídla s obsahem ženšenu a lékořice. Naopak je třeba zvýšit příjem polynenasycených mastných kyselin omega 3, které můžete konzumovat v semínkách, oříšcích a hlavně rybách. Také je dobré navýšit hladinu draslíku, ten je obsažen v bramborách či banánech nebo pomerančích. Ovoce a zeleninu bychom měli konzumovat obecně více, při vysokém tlaku je vhodné zvýšit konzumaci česneku, cibule a celeru.

Jak si spolehlivě měřit krevní tlak?

Samozřejmou součástí prevence je mimo změny životního stylu také pravidelné měření krevního tlaku. Na to byste si měli pořídit spolehlivý tlakoměr, který má jednoduché ovládání, hodně čitelný display a velká tlačítka, což je důležité hlavně pro starší osoby.

Měli byste dopředu zjistit, na které paži máte vyšší hodnoty, jelikož se mohou lišit až o 20 mm Hg – a právě na té paži je třeba provádět pravidelné měření. To byste měli dělat v klidovém stavu na uvolněné ruce, kterou nesmíte hýbat. Další hlavní zásadou při měření tlaku je, abyste nezadržovali dech a volně dýchali. Poté, co nám přístroj oznámí konec měření, je třeba nechat vypustit manžetu a po třech minutách provést měření znovu. Poté si zapište průměrnou hodnotu obou měření. Pokud trpíte na vysoký krevní tlak, vytvořte si tabulku, do které si budete naměřené hodnoty zapisovat.

Nenechte krevní tlak, aby vám zničil život a dbejte na správnou životosprávu a dostatek pohybu. Zdraví máme přece jenom jedno, a to je doslova k nezaplacení!

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Zdena Prokopová

Jsem součástí tohoto magazínu již od začátku a starám se o to, aby si zde každý čtenář přišel na své. Ráda trávím čas se svou rodinou, miluji cestování a svou práci! Zdravému životnímu stylu se věnuji již řadu let, nejvíce pak aktivnímu sportu a přírodním receptům.

Podobné články

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button