TOP 10

TOP 10: Seznamte se s potravinami, které obsahují vitamín B1

Thiamin, známý především jako vitamín B1, je ve vodě rozpustný vitamín, který se v menší dávce vyskytuje v mnoha potravinách. V dnešním článku se však podíváme na ty potraviny, ve kterých je thiamin obsažen hojně. Vitamín B1 je důležitý pro správné využívání energie z potravy a pro buněčný růst. Jeho přísun v potravě byste neměli zanedbávat.

Proč je důležité konzumovat thiamin?

Thiamin pomáhá vašemu tělu zpracovávat sacharidy v potřebnou energii, což je velmi důležitý pro správný chod metabolismu a dostatečného množství energie, které tělo potřebuje. Deficit vitamínu B1 je většinou způsoben konzumací stravy, které je ochuzena o živočišné produkty či nadměrnou konzumací alkoholu.

Příznaky nedostatku thiaminu:

  • chronická únava
  • problémy s trávicím systémem
  • svalová slabost
  • neurologické problémy

Dlouhodobý nedostatek thiaminu ve stravě může ohrozit jaterní funkce, zdraví vaší pokožky, očí a ukáže se i na zdraví vašich vlasů a nehtů. Denní přísun thiaminu by měl být u mužů 1,2 mg a u žen 1,1 mg.

Top potraviny, které obsahují thiamin

  1. Hrášek: 1 šálek= 0,386 mg (26% denní dávky)
  2. Chřest: 1 šálek= 0.19 mg (13% denní dávky)
  3. Růžičková kapusta: 1 šálek= 0,122 mg (8% denní dávky)
  4. Sezamová semínka: 2 lžíce= 0,142 mg (9% denní dávky)
  5. Slunečnicová semena: ¼ šálku= 0,17 mg (11% denní dávky)
  6. Pistácie: 30 gramů= 0,247 mg (16% denní dávky)
  7.  Sleď 1 filet=0,105 mg (7% denní dávky)
  8.  Žampiony: 1 šálek= 0,068 mg (4,5% denní dávky)
  9. Lněné semínko: 1 lžíce= 0,115 mg (8% denní dávky)
  10. Špenát: 1 hrst= 0,265 mg (18% denní dávky)

Jaké výhody přináší konzumace thiaminu?

Pokud si dopřáváte pestrou stravu, která obsahuje různá semínka, zeleninu, ryby či jiné maso, pravděpodobně vás nedostatek vitamínu B1 trápit nebude, jelikož je thiamin poměrně hojně zastoupen v mnoha potravinách. Dlouhodobý nedostatek thiaminu však může být příčinou srdečního selhání, svalové slabosti, pocitu zmatenosti či brnění v rukách a nohách. Pravidelný příjem thiaminu snižuje riziko vzniku šedého zákalu. Nedostatek vitamínu B1 ve stravě může podpořit rozvoj genetické dispozice k Alzheimerově chorobě. Většinou u alkoholiků, kterým chybí vitamín B1, se postupně z důvodu dehydratace a nesprávné výživy, může rozvíjet Alzheimerova choroba. Většinou nemocní Alzheimerovou chorobou mají nižší hladinu thiaminu než ostatní, kteří tímto onemocněním netrpí.

Zdroj

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Štítky

Daniela

Optimistka, milovnice zdravého stravování, obdivovatelka přírody, umění a literatury.

Podobné články

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button