Prevence

Jak udržet své plíce čisté?

Plíce jsou orgán, který hraje velice důležitou roli nejen v soustavě dýchací. Pomáhají rozvádět kyslík po celém těle a odfiltrovávají toxiny z těla. Zdravé a čisté plíce pomáhají snižovat riziko vzniku plicních onemocnění, jako je zánět průdušek, astma, zápal plic nebo rakovina.

Proto je nezbytné udržet své plíce zdravé a čisté, aby správně fungovaly. Jak na to? Existuje hned několik způsobů:

  • čistící potraviny ve stravě
  • cvičení
  • nekouřit, vyhýbat se pasivnímu kouření
  • vyhýbat se znečištěnému ovzduší

Čistící potraviny

Mezi potraviny, které pomáhají vyčistit a posílit plíce, patří zelená listová zelenina, česnek, citrusy, zázvor nebo jahody.

Listová zelenina obsahuje antioxidanty.

Potraviny s karotenoidy mají preventivní vliv na vznik rakovinných buněk. Nacházejí se například v rajčatech, mrkvi nebo červené paprice.

Potraviny obsahující omega-3 mastné kyseliny, které pomáhají potlačovat záněty v těle a brání vzniku některých plicních onemocnění. Najdeme je především v tučných rybách (makrela, losos). Obsahují je též různé druhy semínek a ořechy.

Potraviny obsahující flavonoidy mají antioxidační vlastnosti, vyskytují se především v ovoci (jahody, jablka citrusové plody nebo borůvky).

Zelený čaj, jehož účinné antioxidanty pozitivně ovlivňují nejen soustavu dýchací.

Potraviny s vysokým obsahem hořčíku, který má vliv na plicní svaly.

Dostatek tekutin, především vody, neboť dehydratace podporuje vznik zánětů průdušek a astma.

Vhodné hygienické návyky

Možná se bude zdát, že některé body přímo s hygienou plic nesouvisí, ale bakterie a viry se do plic dostávají z vnějšího prostředí. Proto je velice důležité dodržovat základní hygienické návyky:

  • pravidelné mytí rukou
  • pravidelná ústní hygiena
  • posilování imunitního systému

Posilování plic

Je důležité posilovat kapacitu plic. Pomůže vám to zvýšit kardiovaskulární systém a zabrání zadýchávání.

Jedním ze způsobů, jak zlepšit zdraví plic, je cvičit hluboké dýchání.

Některé způsoby, jak posílit kapacitu plic:

  • Dýchání z bránice – soustřeďte se na snižování bránice při vdechování.
  • Dýchat, jak nejvíce to lze – co nejvíce při nádechu rozšířit žebra a bránici a zase co nejvíce vydechnout.
  • Pokusit se o co nejdelší nádech a výdech.
  • Sedět rovně při dýchání – plíce tak nasají co nejvíce vzduchu.

Cvičení

Dalším způsobem, jak udržet své plíce zdravé a čisté, je pravidelné cvičení, které nejen zlepší plíce, ale posílí i krevní oběh a srdce.

Zdroj

Zanechte komentář