Prevence

Víte, proč jsou pro naše zdraví důležité elektrolyty?

Nerovnováhu elektrolytů v našem těle provází řada příznaků. A co jsou to vlastně elektrolyty?  Jsou to živiny (či chemické látky) obsažené v našem těle, jež mají řadu důležitých funkcí. Podle odborníků jsou nejdůležitější především vápník, hořčík, draslík, sodík, fosforečnan a chlorid. Pomáhají stimulovat nervy v celém těle, vyvažují hladinu kapalin, proto jejich nerovnováha může způsobit závažné zdravotní problémy.

Tyto látky se do těla dostávají formou stravy, z těla jsou vylučovány cvičením, pocením a jako odpadní látky. Špatná strava může tedy zapříčinit jejich nerovnováhu.

Důležité úkoly jednotlivých elektrolytů

Vápník pomáhá při svalových kontrakcích, udržuje pevné kosti a zuby, pomáhá při buněčném dělení a srážlivosti krve.

Draslík udržuje stálý krevní tlak, reguluje srdeční kontrakce, pomáhá se svalovými funkcemi.

Hořčík je potřební pro svalové kontrakce, správný srdeční rytmus, nervové funkce nebo trávení. Udržuje stálou hladinu bílkoviny v těle.

Sodík pomáhá udržovat rovnováhu tekutin potřebných pro svalové kontrakce a uplatňuje se při nervových signalizacích.

Příčiny nerovnováhy

  • chudá a nezdravá strava
  • nedostatek živin zapříčiněný zažívacími obtížemi
  • ošetření chemoterapeutické (snižuje hladinu vápníku a draslíku)
  • antibiotika
  • problémy s ledvinami (pro správnou funkci je potřeba především sodík, draslík a hořčík)
  • střevní potíže
  • léky proti rakovině, cukrovce a na léčbu srdečních nemocí
  • drogy
  • endokrinní problémy

Nejčastější příznaky nedostatku

  • únava
  • nepsavost
  • bolesti svalů
  • úzkost
  • žízeň
  • změny hmotnosti, nechutenství
  • nepravidelný srdeční tep a puls, nestabilní tlak
  • problémy s kostmi
  • bolesti hlavy, závratě
  • střevní potíže
  • špatné vidění

Léčba nerovnováhy

  • Dostatečný příjem tekutin.
  • Úprava stravovacích návyků – ideální je domácí strava s dostatečným přísunem zeleniny a ovoce.
  • Při nedostatku vápníku přidejte do jídelníčku mléčné výrobky a luštěniny.

Zdroj

Zanechte komentář