JídloPrevenceZdraví

Spirulina a zdravotní výhody, které přináší organismu

S tzv. spirulinou se dnes můžete setkat v podobě zeleného prášku, a to především v prodejnách se zdravou výživou či na internetu. Spirulina je rod sinic, jakési vláknité sinice, které se vyskytují převážně v tropických a subtropických jezerech. Stala se velmi oblíbeným doplňkem stravy. Co však lidskému tělu přináší?

Spirulina

Spirulina je tedy jakousi sinicí rostoucí ve specifickém typu jezer, které mají vysoké pH a koncentraci uhličitanů. Nejčastěji se vyskytuje v Africe, Asii a Americe. Dnes je však spirulina již cíleně pěstována v Japonsku, kde se z ní vyrábí vitamínové tablety.

Nutriční hodnoty

Spirulina obsahuje mnoho vitamínů z řady B (B1, B2, B3, B6, B9), vitamín C, D, A, E a karoteny. Oblíbená je především pro svůj vysoký obsah bílkovin (více než 50 %). Je dokonce řazena mezi nejvíce na proteiny bohaté potraviny v přírodě. Oblíbená je především u vegetariánů a veganů, kterým mnohdy dostatečný přísun bílkovin chybí. Obsahuje také řadu minerálních látek, stopových prvků, rostlinných živin a enzymů, podobně také prospěšná barviva, jako je chlorofyl. Označována je často také jako superpotravina. Spirulina obsahuje také fykocyanin. Přibližně 30 g spirulina dodává tělu:

  • Kalorie: 81
  • Protein: 18 gramů
  • Vláknina: 1 gram
  • Cukry: 0,9 gramu

Tuky:

  • Celkový tuk: 3% DD
  • Nasycený tuk: 4% DD
  • Omega-3 mastné kyseliny : 230 miligramů
  • Omega-6 mastné kyseliny: 351 miligramů

Minerály:

  • Měď: 85% DD
  • Železo: 44% DD
  • Mangan: 27% DD
  • Hořčík: 14% DD
  • Sodík: 12% DD
  • Draslík: 11% DD
  • Zinek: 4% DD
  • Fosfor: 3% DD
  • Vápník: 3% DD
  • Selen: 3% DD

Vitamíny:

  • Riboflavin: 60% DD
  • Thiamin: 44% DD
  • Niacin: 18% DD
  • Kyselina pantothenová: 10% DV
  • Vitamin K: 9% DD
  • Vitamin E: 7% DD
  • Folát: 7% DD
  • Vitamin B6: 5% DD
  • Vitamin C: 5% DD
  • Vitamin A: 3% DD

Proteinová bomba

Spirulina bývá nejčastěji konzumována ve formě prášku či tabletek, obojí má sytě zelenou barvu. Je to opravdu zajímavá potravina, která obsahuje řadu lehce vstřebatelných živin a může být skvělou náhradou za proteinové prášky či dobrým doplňkem stravy.

Zdravotní přínosy

Detoxikační vlastnosti

Spirulina má detoxikační účinky na organismus a zbavuje ho těžkých kovů, především arsenu. Podle Světové zdravotnické organizace je USA jednou ze zemí, která je nejvíce postižena anorganickým arsenem. Problém s arsenem je především na Dálném východě, kde miliony osob konzumuje vodu s vysokou koncentrací arsenu.

Prevence rakoviny

Na základě řady studií bylo prokázáno, že spirulina zvyšuje produkci protilátek, proteinů bojujících proti infekci, zlepšuje obranyschopnost imunitního systému a pomáhá odvrátit infekce, ale i chornická onemocnění, jako je rakovina.

Snižuje krevní tlak

Bylo také prokázáno, že se spirulina podílí na prevenci vzniku aterosklerózy a snižuje hladinu špatného cholesterolu v krvi.

Zvyšuje energetickou hladinu

Když se podíváte na chemické složení spiruliny, není divu, že lidé, kteří ji pravidelně konzumují, mají dostatek energie. Spirulina zvyšuje energetickou výkonnost.

Redukce zánětů

Spirulina je také dobrým pomocníkem v případě mnohých zánětů. Redukuje riziko vzniku zánětu a je účinná při problémech, jako je například alergická rýma.

Neuroprotekce a paměť

Spirulina má také neuroprotektivní účinky a pozitivní vliv na kognitivní činnost a zlepšení paměti.

Použití

Důvodů, proč si pravidelně dopřát spirulinu pravidelně, je opravdu mnoho. Užívat ji můžete pravidelně v podobě tabletek či zvolit formu prášku. Prášek můžete konzumovat po rozředění s vodou či ho přidat do vašeho smoothie. Nápoje díky spirulině získají specificky zelenou barvu.

Zdroj

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Daniela

Optimistka, milovnice zdravého stravování, obdivovatelka přírody, umění a literatury.

Podobné články

Back to top button