Zdraví

Je to vědecky dokázané, ženy potřebují více spánku!

Na světě je spousta zajímavých studií zabývajících se vším, na co jen pomyslíte. Konečně se však objevila i studie, která opravňuje ženy spát déle. Pokud tedy máte partnera, který se vymlouvá, že potřebuje více spánku jak vy, můžete mu říct, že se mýlí a existuje na to vědecký důkaz.

A o co se tedy vlastně jedná?

Výzkumníci z Duke University zjistili, že ženy potřebují více spánku jak muži. K samotnému výzkumu je vedly poznatky naznačující, že ženy snáší spánkový deficit s mnohem horšími následky mentální a fyzické vyčerpanosti. Výsledná zjištění ukázala, že ženy potřebují více spánku. Objevily se však také nové poznatky ohledně zdraví. Tyto nové poznatky souvisí s ženami s vyšším rizikem kardiovaskulárního onemocnění, deprese, či jiných psychologických problémů, a mohou jim výrazně pomoci vypořádat se s těmito stavy.

Průběh výzkumu

Tento výzkum byl pod vedením klinického psychologa Michaela Breuse, který zkoumal potřeby spánku zvlášť pro obě pohlaví. Zejména se zaměřoval na zvládání následků souvisejících s nedostatečným odpočinkem. Jak už jste asi správně odhadli, bylo zjištěno, že existuje výrazný rozdíl, mezi oběma pohlavími. „Zjistili jsme, že ženy více trpí depresí, hladem, a jsou po ránu také mnohem více nepřátelské,“ řekl reportérům.

Kdo potřebuje, jaké množství spánku?

Vědci se domnívají, že mnoho biologických faktorů přispívá k těmto rozdílům v potřebě spánku. Nicméně někteří experti věří, že vše spočívá ve vynaložení mentální energie. Říkají, že ženy jednoduše používají mozek více než muži.

„Jednou z hlavních funkcí spánku je umožnit mozku zotavení a znovuobnovení. Během hlubokého spánku se mozková kůra – část mozku zodpovědná za myšlení, paměť, jazyk atp. – odprostí od smyslů a přejde do zotavovacího režimu,“ prozradil Jim Horne, vedoucí spánkové laboratoře v Loughborough, Anglii. „Čím více váš mozek během dne používáte, tím větší množství se ho potřebuje obnovit a následkem toho je potřeba i více spánku. Ženy mají ve zvyku provádět multitasking – dělají mnohem více věcí naráz a jsou přizpůsobivější – a tudíž používají svůj mozek více než muži.“

Když se to tedy vezme kolem a kolem, i muži by potřebovali o pár hodin delšího šlofíka, pokud by svůj mozek více využívali během dne. „Muž mající složitou práci, která zahrnuje spoustu rozhodování a myšlení stranou, bude též potřebovat více spánku než jiný běžný muž – i když pravděpodobně stejně pořád ne takové množství, jako žena,“ říká Horne.

Spánková věda

Výzkum Breuse a jeho kolegů přidal do rostoucího seznamu vědeckých otázek ohledně zdravotních dopadů při spánkové deprivaci. V jedné studii z roku 2013, vědci z Case Western Reserve univerzity prokázali spojitost mezi nedostatkem odpočinku a zrychleným stárnutím pleti. Jiné studie vytvořily spojitost mezi nepravidelným spánkovým režimem se zvýšeným rizikem srdečních onemocnění, krevních sraženin, malé mozkové příhody, a mentálních problémů.

Průměrný dospělý jedinec potřebuje okolo sedmi až devíti hodin spánku každý den. Přesto však okolo 80 % populace pravidelně nedodržuje toto stanovené množství.

Jednoduše řečeno, pokud vám někdy příště bude někdo nadávat za to, že dlouho spíte, můžete je odbít vědecky podloženými fakty. Jednoduše jim řekněte, že takové množství spánku prostě potřebujete. Je to navíc nejen pro vaše zdraví, ale i pro jejich dobro, protože když si přispíte, tak ráno nebudete mít špatnou náladu a nebudete protivná vlivem hladu. Vítězství tedy bude na obou stranách.

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Podobné články

Back to top button