Jídlo

„Zdravé“ potraviny často nejsou tak zdravé jak se zdají, jsou to pouze triky výrobců!

Profilový obrázek
Napsáno od Anita Opitzová

Zdravé potraviny plné všelijakých příslibů jsou nyní na vzestupu a jsou populárnější než kdy dřív. Reklamní géniové nastrahují své lákavé pasti a jen čekají, kolik lidí opravdu uvěří a koupí si jejich produkty s domněním, že jsou pro ně dobré. Bohužel některá takzvaná „zdravá“ jídla přinášejí člověku více škody než skutečného užitku.

A která vlastně jsou ta jídla, která se tváří tak nevinně, přestože jsou tichými zabijáky? Kolik z nich nevědomky konzumujete každý den jako součást zdravého stravování?

  1. Ovocný džus

Ona lákavá ovocná šťáva v nápojovém kartonu, kterou všichni tak milujeme, není ve skutečnosti vyrobena z ovoce. Pouze z chutných chemikálií, které dodávají tomuto nápoji perfektní ovocnou barvu a příchuť. Prakticky co člověk pije je voda ochucená ovocnými tóny s přemírou cukru.

Dokonce i když si uděláte vlastní šťávu doma ze 100 % čerstvých surovin, pořád nebude zcela zdravá, protože se zbavíte všech dobrých složek (vlákniny). Vše, co zbude je cukr. Pokud tedy není vaším cílem přibrat, tak se namísto šťávy obraťte na ovoce jako takové.

  1. Granola tyčinky

Nezáleží na tom, jestli vaše oblíbená granolová tyčinka na svačinu obsahuje ořechy a ovoce, nebo je bohatá na vlákninu. Prakticky každá totiž obsahuje veliké množství cukru a překvapivě málo živin. Pokud hledáte něco opravdu zdravého a chutného k snědku, raději sáhněte po jablkách nebo syrových mandlích.

  1. Pečené fazole

Fazole jsou skvělé díky svému vysokému obsahu vlákniny. Navíc jsou úžasným zdrojem rostlinných bílkovin. To však bohužel neplatí pro pečené fazole. Vaše oblíbené fazole v plechovce jsou pouze směsí fazolí, cukrů, sodíku, a jiných přídavných látek. Vyhněte se nadbytečným kaloriím a uvařte si vlastní fazole hezky po domácku.

  1. Preclíky

Preclíky, které jsou věčnou zdravou potravinou, na kterou přísahají miliony lidí po celém světě jako na nízkotučný zákusek, se ukázaly, že postrádají nutriční hodnotu. Také mají vysoký obsah sodíku a prakticky žádné bílkoviny. Pokud je vaše chuť na preclíky opravdu tak nesnesitelná, tak je můžete příležitostně zkombinovat s potravinou, která je bohatá na bílkoviny a vlákninu (sýr nebo jablko).

  1. Zeleninové chipsy

Nebuďte překvapení nad zjištěním, že obsah skutečné zeleniny v zeleninových chipsech je tak malý, tenký a hodně továrně zpracovaný (nehledě na to, jestli jsou chipsy smažené nebo pečené), že veškerá nutriční hodnota se prostě a jasně vypaří. Syrová zelenina navždy!

  1. Zpracované nízkotučné potraviny nebo potraviny bez tuku

Nasycený tuk byl prohlášený za nepřítele, a mnoho továren na zpracování potravin se snažilo co nejrychleji ho odstranit ze svých produktů. Problém je, že potraviny nechutnají dobře, když se odstraní tuk, takže se výrobci rozhodli pro vlastní jednoduché řešení: začali přidávat více cukru. Nasycený tuk je relativně neškodný, ale cukr už není.

  1. Rýžové chlebíčky

Nadýchané jemné rýžové chlebíčky jsou mezi top možnostmi pro milion lidí, kteří se snaží shodit pár kil. Tyto ne tak nevinné chlebíčky postrádají vlákninu a bílkoviny a jsou považované za svačinku plnou sacharidů (obsahují velké množství sacharidů na jejich váhu). Prakticky do sebe cpete kalorie bez toho, abyste se zasytili a akorát se dostanete do začarovaného kruhu jídla.

  1. Sportovní nápoje

Sportovní nápoj není ničím víc jak ochucenou vodou s cukry a elektrolyty (solí), které jsou užitečné pro trénující sportovce. Nedá se říct, že by běžní lidé potřebovali sůl navíc, a pouze jen nepatřičné množství potřebuje tekutý cukr. Pokud tedy neplánujete velmi protáhlý fyzický trénink, držte se staré dobré vody – a pokud vás nudí tak přidejte trochu citrónu (dostanete tak chuť i vitamíny).

  1. Ořechy

Nebuďte zběsile posedlí ořechy. Ořechy jsou zdravé jen v případě, pokud se konzumují v rozumné míře. Tato rozumná míra vás asi překvapí, protože okolo šesti ořechů vám dodá všechny potřebné přínosy, a zasytí váš natolik, abyste nebyli nadále hladoví. Více ořechů = více kalorií. Zapomeňte navíc na všechny ochucené ořechy (slané, sladké, pražené). Zdravé ořechy musí být tepelně nezpracované. Nejsou syrové? Žádné přínosy vaším směrem.

  1. Zpracované organické nebo bezlepkové potraviny

„Organické“ a „bezlepkové“ potraviny si užívají svou chvilku na výsluní, lákají miliony lidí do svých spár každý den. Co už se však nezmiňuje je fakt, že tyto organické a bezlepkové produkty mohou mít vysoký obsah cukrů a mohou se v nich nacházet nezdravé oleje a obilí, které přemění tyto potraviny rázem na jídlo s nízkým obsahem živin. Pravé organické a bezlepkové potraviny je čerstvé ovoce a zelenina.

Je děsivé, co všechno můžeme jíst pod záštitou „zdravých“ potravin. Potravinové společnosti se z nevinných lidí snaží vylákat peníze a dají na obaly všechno co se jim zrovna hodí do krámu. Člověk se však nesmí nechat oklamat a musí být moudřejší jak oni. Říká se, že všechno co přichází v krabici je nezdravé, tak se držte čerstvých potravin pokud to jde, nebo se naučte číst složení na zadních stranách.

O autorovi

Profilový obrázek

Anita Opitzová