Prevence

7 způsobů, jak si udržet normální hladinu cholesterolu

Problém se správnou hladinou cholesterolu v lidském těle je již celkem dlouhodobou záležitostí. Co to však cholesterol je? Jaká by měla být jeho hladina? A jak je možné udržovat normální hladinu cholesterolu v těle?

Co je cholesterol?

Cholesterol je steroidní látka, která je běžně přítomná v lidském těle. Cholesterol v těle pomáhá zpracovávat tuky a je nezbytný při tvorbě buněčných membrán. Díky němu dochází k tvorbě hormonů a vitamínu D. Pokud má však člověk dlouhodobě vyšší koncentraci cholesterolu v krvi, dostává se do zdravotních rizik, které jsou spojené především s onemocněním srdce. Ve vašem těle se však nachází dva typy cholesterolu, a to LDL a HDL cholesterol. Doporučená hladina cholesterolu v krvi je do 5,00 mmol/l (milimolů na litr). Hladina od 5,01 do 6,5 mmol/l je označována za zvýšenou.

Jak si udržovat normální hladinu cholesterolu?

Vyhýbejte se nadbytečnému přísunu sacharidů

Celkově vysoký příjem potravin bohatých na sacharidy je schopen se vznikem tzv. metabolického syndromu a zvýšeným rizikem vzniku srdečních onemocnění. Pokud máte vyšší cholesterol můžete vyzkoušet tzv. keto dietu, která je bohatá na zdravé tuky a bílkoviny a vypouští z velké části sacharidy. Dobrou volbou je i tzv. středomořská strava, která obsahuje jen malé množství rafinovaných sacharidů a je bohatá na zdravé tuky a dostatek vlákniny.

Zhubněte!

Pokud vás trápí nadváha a přebytečná kila, snažte se zhubnout, aby byla vaše hladina cholesterolu také v normálu. Vaše váha totiž často souvisí také se stravou, kterou konzumujete a tedy i s hladinou cholesterolu. Dopřávejte si vyváženou pestrou stravu, která je zdravá!

Sklenka červeného vína

Dobrou volbou pro vás může být i sklenice červeného vína. Ano, opravdu, sklenice červeného vína působí blahodárně. Vyhněte se však tvrdému alkoholu a nadměrnému pití piva. Konzumujte jen kvalitní vína, nejlépe v bio kvalitě a stačit vám bude jedna sklenka každý druhý den.

Přestaňte kouřit!

I kouření má vliv na hladinu cholesterolu v krvi. Snažte se omezit kouření či jej naprosto vynechat ze svého života. Ulehčíte nejen svému zdraví, ale i vaší peněžence.

Sedavý životní styl

Tento způsob života začíná pohlcovat mnoho osob na celé planetě. Sedíte osm hodin v práci či ve škole, poté jedete domů autem, doma si sednete k pc či k televizoru a většinu svého času za den prosedíte. Změňte svůj dosavadní životní styl a běžte se odpoledne pravidelně projít, choďte do práce pěšky či si dopřejte pravidelný pohyb v jakékoliv formě. Pravidelný pohyb je dobrým způsobem, jak udržovat vaši hladinu cholesterolu v krvi v normálu.

Doplňky snižující hladinu cholesterolu v krvi

Existuje řada doplňků, které vám pomohou udržet hladinu cholesterolu v krvi v normálu. Poradit se o nich můžete se svým vyšetřujícím lékařem. Dobrým doplňkem, který pomůže je například niacin (vitamín B3). Dobrým zdrojem tohoto vitamínu jsou nejen pilulky, ale také hovězí játra, kuřecí prsa, tuňák či slunečnicová semínka. Velké studie naznačují, že niacin pomáhá snižovat hladiny LDL, zvyšovat hladiny HDL a snižuje hladiny triglyceridů. Dobrou volbou je i červená fermentovaná rýže, která může být trochu kontroverzním doplňkem stravy. Vhodný je i esenciální olej z citrusové trávy, které podporuje snížení celkové hladiny cholesterolu.

Léky předepsané lékařem

Pokud je vaše hladina cholesterolu opravdu vysoká, dochází k předepsání léků, které snižují hladinu cholesterolu v krvi.

Zdroj

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Daniela

Optimistka, milovnice zdravého stravování, obdivovatelka přírody, umění a literatury.

Podobné články

Back to top button