JídloPrevence

Banány, jak je neznáte. Jakým přínosem jsou pro naše tělo?

Banány patří mezi celosvětově nejoblíbenější ovoce. Milují je lidé v Evropě, Asii i Americe. I u nás v supermarketech nikdy nechybí v nabídce a s chutí je snídáme, balíme na cesty nebo používáme při pečení a sušené nám zastoupí i nezdravé smažené brambůrky. Znáte však jejich přínos pro náš organismus?

Proč jsou banány tolik oblíbené?

Jedinečně zakřivené žluté ovoce skrývá velkou nutriční hodnotu, navíc je zabalené ve vlastním obalu, který ho chrání a pro nás je praktický. Chuť banánů se odvíjí od jeho zralosti. Zelenější banány mají pevnější konzistenci a jinou chuť než dozrálé banány krásně žluté barvy.

banana-1776_960_720

Dnes se banány pěstují nejméně ve 107 zemích a jsou na čtvrtém místě mezi světovými potravinářskými plodinami. Američané jsou obrovskými konzumenty banánů, konzumují více banány než jablka a pomeranče dohromady. Zvláštní je, jak moc banány konzumujeme, užíváme si jejich chuti i konzistence, a často ani netušíme, jaké účinky na nás mají.

bananas-282308_960_720

Přínos banánů pro naše zdraví

Požívání banánů vám přináší snížení rizika rakoviny a astmatu, snižování krevního tlaku a zlepšení zdraví srdce. Příznivě působí na udržování hladiny krevního tlaku. Zvýšeným příjmem draslíku se snižuje riziko kardiovaskulárních onemocnění. Obsahem vlákniny, draslíku, vitaminu C a B6 podporují banány zdravé srdce a snižují riziko úmrtí od kardiovaskulárních chorob až o 20%.

bananas-698608_960_720

Konzumace banánů a pomerančů v prvních dvou letech života může snížit riziko vzniku leukémie u dětí. Banán je vhodným zdrojem zmíněného vitaminu C, bojuje proti tvorbě volných radikálů, které způsobují rakovinu. Dostatečný příjem draslíku je také spojen se snížením rizika spojeného se ztrátou svalové hmoty a zachovává kostní minerální hustotu. Banány jsou vhodné i pro první typ diabetiků, kterým upravuje hladinu cukru v krvi. Jeden středně velký banán dodává až 3 gramy vlákniny. Skvěle se hodí při léčbě průjmů, jelikož doplní množství draslíku a pomáhá nám ovlivnit pravidelnost a dodá nám sílu. Banány obsahují i tryptofan, aminokyselinu, která hraje důležitou roli v souvislosti s pamětí a zlepšuje naši náladu.

banana-288216_960_720

Banány pomáhají i při astmatu

Studie provedené na londýnské univerzitě ukázaly, že děti, které jedly jeden banán denně, měly až o 34% nižší pravděpodobnost vzniku astmatu.

Co obsahuje jeden banán?

Jeden středně velký banán, který má kolem 120 gramů, obsahuje 110 kalorií, 30 g sacharidů a 1 gram bílkovin. Banány jsou přirozeně bez tuku a cholesterolu. Kromě zmíněných složek najdeme v banánech také kyselinu listovou a niacin. Draslíku najdeme v banánech až 450 mg. Doporučená denní dávka je pro dospělé 2000-5000 mg draslíku.

banana-316561_960_720

Banány každý den

Jelikož jsou banány dostupné v supermarketech každý den po celý rok, na rozdíl od jiných druhů ovoce, pomáhají nám zastoupit v našem jídelníčku vše, co potřebujeme. U banánů nedochází k zpomalení procesu zrání poté, co jsou sklizeny. Banány se dále skladují v dostatečné teplotě, aby mohly dozrát. Čím teplejší místnost, tím rychleji dozrávají. Vnější slupka banánu ztmavne, to jsou tzv. cukrové skvrny, ale banán uvnitř zůstává neporušený a úžasně sladký.

Banány a zdravé stravování

V dnešní době je velkým hitem zdravé stravování, ke kterému neodmyslitelně patří ovoce a zelenina. Součástí každé jídelníčku by měly být banány. Banány se skvěle hodí na snídani k ovesným vločkám, čímž zastoupíte ve svém denním příjmu dostatek vlákniny, draslíku a vitamínů. Tato varianta je mnohem zdravější, než bílé pečivo a sýr. V létě je nezvyklým způsobem úpravy zmražený banán, který rozmixujete s dalším sezónním ovocem. Chutnější snídani si ani neumíte představit.

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Jana Novotná

Moje zdraví mi není lhostejné, proto sleduji trendy v oblasti péče a to nejen o zdraví fyzické, ale i duševní. Snažím se získávat nové informace a sleduji nové trendy v oblasti zdravého životního stylu. Velmi ráda zkouším nové recepty a nechávám se inspirovat novými návody a radami.

Podobné články

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button