JídloZdraví

Bubble tea: Je tento nápoj zdravý? A jak si jej vyrobit doma?

Bublinkový či také perlivý čaj, anglicky bubble tea, se stal nesmírně populárním po celém světě a oblíbily si jej především mladší generace. Tento nápoj však pochází z Tchaj-wanu a obsahuje velmi zvláštní kuličky. Víte, z čeho jsou tyto kuličky vyrobeny? A je pro nás tento „čaj“ zdraví přínosným?

Bubble tea

Povědomí o bublinkovém čaji a je konzumace se rozšiřuje díky franchisingu. Bubble tea si oblíbila především mladší generace, která je v tomto směru dobře ovlivnitelná, přičemž mnohdy netuší, z čeho je bublinkový čaj vyroben.

Původ a složení

Svým původem je tedy tento nápoj z Tchaj-wanu, kde vznikl v 80. letech 20. století. Zakoupit si jej zde můžete na ulici či ve specializovaných čajovnách. Bubble tea může být vyroben z nejrůznějších ingrediencí. Základem je zpravidla černý či zelený čaj, mléko, ovocný sirup či cukr. Do čaje se přidávají také kostky ledu či želé kuličky. Želé kuličky jsou přitom vyrobeny z tapioku, tedy maniokového škrobu. Dnes se do nápoje přidávají i různé průhledné kuličky vyrobené z mořských řas a plněné ovocnými sirupy. Nápoj je podáván zpravidla v plastových kelímcích s tlustým brčkem, aby jím prošly želé kuličky. Přidávat se do nápoje však může také ovoce či čokoláda. Nápoj se prodává s nejrůznějšími příchutěmi.

Zdraví

Pravdou je, že konzumace bubble tea není zdraví přínosná, ba naopak. Poskytuje vysoký obsah kalorií, a jen velmi málo živin. V případě, že je použit kvalitní čaj či ovoce, můžeme hovořit o zdroji vitamínů a antioxidantů, taková realita však zpravidla není. Samotné tapiokové kuličky nemají příliš vysoký obsah kalorií, mají však nízký obsah bílkovin, vitamínů, minerálů i zdravých tuků. Bubble tea však obsahuje řadu cukru a mnohdy dalších sladidel. Například 400 ml bubble tea obsahuje kolem 240 kalorií, 50 g sacharidů a 40 g cukru. Pravidelné pití bubble tea tak může přispívat ke zdravotním problémům, jako je:

  • nadváha a obezita
  • metabolické a kardiovaskulární problémy
  • zubní kaz
  • zvýšení riziko vzniku nemocí mozku
  • celkově zvýšené riziko vzniku rakoviny

Největší zdravotní rizika se týkají právě toho, že se jedná o zpracovanou potravinu, která obsahuje řadu cukru, zpracovaných surovin, sladidla, v některých případech také umělá barviva a kofein.

Ekologická stránka

Bubble tea se podává jen v plastových kelímcích, které jsou z vrchní části zalepeny plastem a podávají se k nim plastová brčka. Jedná se totiž o klasický nápoj „take away“. Bohužel i z tohoto pohledu se jedná o nápoj závadný pro životní prostředí. Díky prodeji bubble tea se do životního prostředí dostává řada dalších plastů.

Tapiokové perly

I když si u stánku, ve kterém prodávají bubble tea jen těžko představíte, že byste sis jej mohli vyrobit doma, je to opravdu možné. Důležité je však sehnat tzv. tapiokové perly, které lze sehnat na internetu, ale i v prodejnách se zdravou výživou. Zakoupit můžete perly menších i větších velikostí, přičemž mají zpravidla bílou barvu, pokud jsou syrové. Po uvaření jsou téměř průhledné a lze zakoupit i barevné tapiokové perly.

Domácí výroba

Domácí bubble tea může být i mnohem zdravější, stačí použít opravdovou ovocnou šťávu a jen špetku přidaného cukru či sladidla. Pokud použijete kvalitní černý či zelený čaj, přidáte nápoji i na řadě antioxidantů a vitamínů. Do domácího bubble tea můžete přidat také chia semínka, lněná semínka, kokosové mléka a ochutit medem.

  • 100 g vařených tapiokových perlí
  • 1 šálek chlazeného čaje-černý či zelený, nebo lze použít kávu
  • 1 šálek mléka (kokosové, oříškové, BIO mléko apod.)
  • 4 kostky ledu
  • med či sirup

Perly tapioky stačí uvařit, přibližně 5 minut, dokud nevyplavou na hladinu. Poté je propláchněte studenou vodou a připravte do sklenic. Přidejte čaj, mléko, kostky ledu, popřípadě další ingredience (semínka, čerstvé ovoce apod.) a doslaďte medem či sirupem. Promíchejte a dopřejte si tento zvláštní nápoj.

Díky použitým ingrediencím v lepší kvalitě bude tento nápoj méně kalorickým a zdraví o mnoho přínosnější. Sladidlo můžete také naprosto vynechat či použít stévii nebo ovoce, které nápoj přirozeně osladí.

Zdroj, obrázků: https://www.flickr.com/photos/goodmami/1215519928, https://www.flickr.com/photos/oxborrow/1271433668, https://www.flickr.com/photos/mr_t_in_dc/3478078559

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Daniela

Optimistka, milovnice zdravého stravování, obdivovatelka přírody, umění a literatury.

Podobné články

Back to top button