Přírodní léčbaZdraví

Co se stane s vaším tělem, když sníte pár ředkviček každý den?

Ředkvičky nemusí být nejoblíbenější zeleninou ve vaší zahradě, ale jsou jednou z nejzdravějších. Tato podhodnocená kořenová zelenina je plná živin. Mohou pomoci nebo předcházet některým zdravotním onemocněním.

Přínosy ředkvičky pro zdraví

Ředkvičky nejsou dobře studovány pro běžné léčivé účely. Většina studií byla provedena na zvířatech, ne na člověku. Přesto, ředkvičky byly po staletí používány jako lidový lék. Používají se v Ayurvédě a tradiční čínské medicíně k léčbě mnoha stavů, jako je horečka, bolest v krku, poruchy žluči a záněty.

Ředkvičky mohou nabízet tyto další přínosy pro zdraví.

1. Neohrozí váš plán zdravé výživy

1/2 šálku servírovaných ředkviček obsahuje asi 12 kalorií a prakticky žádný tuk, takže nebudou sabotovat vaši zdravou stravu.

Ředkvičky jsou dobrým zdrojem vitamínu C. Pouze 1/2 šálku nabízí asi 14% doporučené denní dávky. Vitamin C je antioxidant, který pomáhá bojovat proti volným radikálům ve vašem těle a pomáhá předcházet poškození buněk způsobeným stárnutím, nezdravým životním stylem a toxiny životního prostředí. Vitamin C také hraje klíčovou roli v produkci kolagenu, která podporuje zdravou kůži a krevní cévy.

Ředkvičky obsahují malé množství:

draslík

folát

riboflavin

niacin

vitamín B-6

vitamín K

vápník

hořčíku

zinek

fosfor

měď

mangan

sodík

2. Protinádorové vlastnosti

Jíst křupavou zeleninu jako ředkvičky může pomoci předejít rakovině. Podle institutu Linus Pauling Institute, obsahují ředkvičky sloučeniny, které jsou rozloženy do isothiokyanátů, když jsou kombinovány s vodou. Izothiokyanáty pomáhají vymýtit z těla látky způsobujících rakovinu a zabránit rozvoji nádorů.

Studie z roku 2010 zjistila, že extrakt ředkviček obsahuje několik typů isothiokyanátů, které způsobily buněčnou smrt v některých rakovinných buněčných liniích.

3. Podporujte zdravý trávicí systém

1/2-šálku podávané ředkvičky vám dává 1 gram vlákniny. Každodenní konzumace několika dávek vám pomůže dosáhnout denního příjmu vlákniny. Vláknina pomáhá předcházet zácpě. Vláknina vám také pomůže řídit hladinu cukru v krvi a byla spojena se ztrátou hmotnosti a snížením cholesterolu.

Listy ředkvičky mohou být zvláště výhodné. Výsledky studie z roku 2008 na potkanech krmených vysokým obsahem cholesterolu naznačují, že listy ředkvičky jsou dobrým zdrojem vlákniny, které pomáhají zlepšit trávicí funkci. To může být částečně způsobeno zvýšenou produkcí žluči.

Samostatná studie ukázala, že ředkvička může pomoci předejít žaludečním vředům tím, že chrání žaludeční tkáň a posiluje slizniční bariéru. Slizniční bariéra pomáhá chránit váš žaludek a střeva před nepříznivými mikroorganismy a škodlivými toxickými látkami, které mohou způsobit vředy a záněty.

4. Antifungální vlastnosti

Ředkvičky jsou přírodní antifungální pomoc. Obsahují antifungální protein RsAFP2. Jedna studie zjistila, že RsAFP2 způsobuje buněčnou smrt bakterie Candida albicans. Když Candida albicans přerůstá, může způsobit vaginální kvasinkové infekce, perorální kvasinkové infekce  a invazivní kandidózu.

Starší studie u myší ukázala, že RsAFP2 byl účinný nejen proti Candida albicans, ale i jiným druhům Candidy v menší míře. RsAFP2 nebyl účinný proti kmenům Candida glabrata.

5. Pomozte snížit efekty zenu

Zearalenon (zen) je toxická houba, která napadá mnoho kukuřičných plodin a živočišných krmiv. Byla spojena s reprodukčními problémy zvířat a lidí, i když riziko pro člověka je považováno za malé. Podle studie z roku 2008 zvýšily ředkvičky hladinu antioxidantů u myší a můžou být považovány za bezpečný způsob, jak snížit nebo zamezit zenovým účinkům.

Většina ředkviček má pepřenou chuť, ačkoli některé mohou být sladké. Světlejší barvy odrůdy, jako je bílá, mají mírnější chuť. Ředkvičky se stanou přehnaně štiplavými, pokud jsou ponechány v zemi příliš dlouho nebo nejsou snědeny hned. Menší ředkvičky mají nejlepší chuť a texturu.

Možná je nebudete schopni dostatečně konzumovat, abyste mohli naplnit svůj doporučený příjem všech živin, ale přidáním jedné nebo dvou dávek do vaší stravy každý den vám dává zdravou dávku prospěšných živin a sloučenin bojujících proti chorobám.

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Zdena Prokopová

Jsem součástí tohoto magazínu již od začátku a starám se o to, aby si zde každý čtenář přišel na své. Ráda trávím čas se svou rodinou, miluji cestování a svou práci! Zdravému životnímu stylu se věnuji již řadu let, nejvíce pak aktivnímu sportu a přírodním receptům.

Podobné články

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button