JídloPrevence

Máte rádi fíky? Jezte je každý den, pro tělo mají blahodárné účinky

Fíky pochází pravděpodobně z Egypta, kde se využívaly již v roce 9200 př. n. l., a velmi dlouho zastávaly funkci důležité součásti obživy. Čerstvé fíky jsou dostupné jen poměrně krátkou dobu v roce, ovšem sušené fíky lze zakoupit ve většině obchodů po celém světě.

fig-929268_1280

Slouží jako skvělá náhrada cukru v celé škále receptů. Fíky jsou zhruba z 80% tvořeny vodou a díky vysoké koncentraci cukru se jedná o ovoce poskytující velké množství energie stimulující mozkové funkce, paměť a soustředění. V dávných dobách byly fíky považovány za svaté ovoce, které rostlo velmi hojně a hojně bylo také konzumováno. Dříve rostlo zhruba 30 druhů fíků, dnes jich známe přes 600 a všechny jsou velmi chutné a zdravé.

figs-73763_1280

Fíky obsahují velké množství vápníku a draslíku, tedy minerálů důležitých pro zdravé kosti, kůži a pro správnou funkci mnoha orgánů. Fíky také podporují správnou funkci metabolismu a čištění cévního systému. Díky tomu se doporučují zejména pro starší lidi. Ačkoliv mohou fíky působit jako kalorické bomby, příliš kalorií nemají, ve 100 gramech čerstvých fíků se nachází pouze 74 kalorií. 100 gramů sušených fíků obsahuje 249 kalorií. Jedná se o vynikající zdroj minerálů, vitamínů a antioxidantů. Sušené fíky obsahují dokonce více vápníku, než kravské mléko.

Uvedeme si hlavní důvody, proč do své stravy jednoznačně zařadit fíky:

Budování silnějších kostí

Možná je to překvapující, ale fíky obsahují trojici nejdůležitějších stavebních látek pro budování kostí. Najdeme v nich hořčík, vápník a vitamín K2. Tato trojice nemůže efektivně pracovat, pokud není pohromadě a zde je pohromadě v potřebném množství. V tomto složení se snadno dostane do krevního oběhu a bude plnit svojí funkci tam, kde je potřeba. Kdyby se dostal do těla jen samotný vápník, neměl by takový účinek a mohl by naopak podpořit kalcifikaci žilních stěn.

Důležitá potravina pro zdravé srdce

Jak již bylo zmíněno, fíky napomáhají minimalizovat usazování vápníku v krvi. Díky vysokému obsahu draslíku se fíky starají o zdravé srdce a pomáhají udržovat nízký tlak.

Bohatý obsah rozpustné i nerozpustné vlákniny

Nerozpustná vláknina pomáhá při čištění odpadu z tlustého střeva. Tímto způsobem pomáhá při problémech se zácpou. Oba typy vlákniny jsou skvělou kombinací pro regulaci tělesné hmotnosti. Rozpustná vláknina pomáhá zpomalit rychlost trávení a zajišťuje delší pocit plnosti. Dále také pomáhá regulovat hladinu cukru v krvi.

Snižování triglyceridů v krvi

Triglyceridy jsou zodpovědné za mnoho srdečních onemocnění, často způsobují pomalejší proudění krve, obezitu a vysokou hladinu cholesterolu. Konzumace fíků napomůže s přirozeným snížením triglyceridů v krvi.

Vysoký obsah fenolových antioxidantů

U fenolových antioxidantů bylo prokázáno, že jsou skvělými pomocníky k udržení zdravého zraku a to zejména u starších lidí. Pro zdravé oči hrají fíky důležitější roli, než mnoho druhů zeleniny, včetně mrkve.

Vysoce zásaditá potravina

Fíky řadíme mezi vysoce zásadité potraviny. Při pravidelné konzumaci pomáhají tělu dosáhnout a udržet optimální hodnotu pH 7,0 až 7,4.

Vysoký obsah železa

Železo je v těle důležité a to zejména pro tvorbu červených krvinek. Na pravidelnou konzumaci fíků by tedy měly myslet hlavně těhotné ženy a osoby trpící anémií.

Závěr:

Jak už jsme uvedli, sušené fíky mají vyšší obsah cukru, než čerstvé fíky. Pokud trpíte cukrovkou a nemůžete si fíky dopřát, nebojte se jako alternativu ochutnat fíkové listy. Mají prokázané antidiabetické schopnosti a vědecké studie ukázaly, že jejich konzumace vede k menší potřebě využívat inzulinové injekce.

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Jana Novotná

Moje zdraví mi není lhostejné, proto sleduji trendy v oblasti péče a to nejen o zdraví fyzické, ale i duševní. Snažím se získávat nové informace a sleduji nové trendy v oblasti zdravého životního stylu. Velmi ráda zkouším nové recepty a nechávám se inspirovat novými návody a radami.

Podobné články

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button