JídloPrevence

Tipy na potraviny, které snižují krevní tlak

S vysokým krevním tlakem se potýká mnoho lidí a většina z nich velmi dobře ví, že je způsobený zejména jejich životním stylem. Pokud za ním stojí nezdravé stravování, jsou veškeré léky na tlak jen zbytečným snažením lékařů. Ať už je důvodem vysokého tlaku cokoliv, neměl by se brát jako přirozená součást života, jelikož značným způsobem negativně působí na celý organismus.

Vysoký krevní tlak ohrožuje lidské zdraví zejména rizikem vzniku srdečně-cévních nemocí. Infarkt myokardu je jednou z nich, kde se výše krevního tlaku, společně s dalšími faktory, podepisuje na stavu vašeho srdce. Je to zejména cholesterol, který ucpává cévy. Ty se stávají čím dál tím méně průchodnějšími a ve výsledku mohou způsobit uzavření krevního toku.

blood-pressure-1006791_960_720

Co můžeme ovlivnit svépomocí

Vysoký krevní tlak může být i dědičný, to bohužel neovlivníme, ale můžeme se mu vyvarovat, nebo ho zmírnit, adekvátním životním stylem. Rozhodně by člověk měl dbát na to, co konzumuje a pije. Tučná jídla a pití sladkých nápojů srdci a krevnímu řečišti škodí. Než se podíváme na zoubek tomu, co snižuje krevní tlak, řekněme si obecně o životních návycích, které jsou zásadní a je nezbytné je změnit. Jsou to např. cigarety, alkohol, obezita a nedostatek pohybu.

smoking-1026559_960_720

U alkoholu platí jasné pravidlo, raději 2 dcl vína za den, než láhev vína naráz. Také sůl zadržuje v těle vodu, a proto bychom s ní neměli na talíři plýtvat. Ve stravě je nutné omezit tučné potraviny s vysokým obsahem cholesterolu. Pro snížení tlaku je vhodné do jídelníčku zařadit ovoce, zeleninu a libové maso (zejména drůbeží a rybí). Na tlak má často vliv i četnost stravování, ideální je konzumovat menší porce 5-6x denně, což by měli dodržovat i lidé netrpící hypertenzí. Žaludek se tolik nezatěžuje a nejsou při takovém stylu stravování ani větší výkyvy váhy.

Potraviny vhodné na redukci tlaku

Potravin pro snížení tlaku existuje nespočet, proto si uvedeme 5 nejzákladnějších, které jsou snadno dostupné každému. Jejich pravidelná konzumace je vhodná nejen pro lidi s vysokým krevním tlakem, ale pro každého, kdo mu chce včas předejít.

fruit-1034203_960_720

Pomeranče

Z výzkumů logicky vyplývá, že lidé, kteří užívají vyšší dávky vitamínu C, zvyšují šanci tomu, že se nebudou potýkat s vysokým krevním tlakem. Ideálním představitelem vitamínu C je právě pomeranč, jelikož ho obsahuje ve vysokém množství. Nicméně i on má vedle sebe další neméně cenné kandidáty, které jsou také plné vitamínu C, jsou to např. jahody a kiwi. Méně známé zásobárny vitamínu C jsou rovněž červené papriky, chilli papričky, brokolice nebo petržel.

Odtučněné mléko

Odtučněné, neboli odstředěné, mléko obsahuje trojici živin, která ovlivňuje krevní tlak a kompenzuje jeho hodnoty. Mléčný tuk je i v tomto mléce dostačující, když si dopřejete dva až tři malé hrnky mléka denně, rozhodně nic nezkazíte. Jeho živiny a zástupci stopových prvků prospívají krevnímu tlaku. Je to hlavně hořčík, draslík a vápník. Draslík navíc najdete i v další potravině, kterou je banán.

Banány

Banány jsou bohatým zdrojem draslíku a vlákniny. Vláknina rovněž formuje stolici a zabraňuje zácpě. Společně s pohybem budou banány udržovat v kondici i střeva. Své výsostné místo mají také sladké batáty nebo datle, jsou bohaté na draslík.

Bylinky

Nadměrné solení není zdravé, i proto by se měla chuť soli částečně nahradit. Sůl je vhodné nahradit bylinkami jako jsou lékořice, rozmarýn, kokoška pastuší tobolka, rakytník, křen a šípek. Skryté soli jsou v uzeninách, výrobcích z masa, polévkách ze sáčků a konzervách.

Hořká čokoláda a zelená káva

Hořká čokoláda obsahuje flavonoidy, které fungují jako „životabudič“ vaší nálady. Zlepšuje elasticitu cév a současně zmírňuje rizika srdečně-cévních nemocí. Kvalitní hořká čokoláda má vysoký podíl kakaa a hořčíku. Hořčík obsahují také oříšky, např. piniové, vlašské, para ořechy nebo kešu a mandle. Zelená listová zelenina a dýňová semínka doslova vybízí k propojení chutí a přípravě úžasného salátu.

coffee-61894_960_720

Černou kávu lze nahradit do rozumné míry kávou zelenou, je plná vitamínu C a jiných antioxidantů. Mimo jídla a pití značně snížíte vysoký tlak i pohybem. Ideální jsou rekreační sporty jako turistika, plavání a jízda na kole.

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Jana Novotná

Moje zdraví mi není lhostejné, proto sleduji trendy v oblasti péče a to nejen o zdraví fyzické, ale i duševní. Snažím se získávat nové informace a sleduji nové trendy v oblasti zdravého životního stylu. Velmi ráda zkouším nové recepty a nechávám se inspirovat novými návody a radami.

Podobné články

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button